På det traditionella sättet: fysiskt på plats. Så är Anneli Isohookana, 89, van att uträtta sina bankä­renden. Anneli använder inte digitala kanaler för att uträtta sina ärenden och har inte något nättjänstavtal. Hon skaffade ett bankkort förra sommaren. Hon upplever att allt är under kontroll tack vare hjälpen från anhöriga.

Anneli är van att använda kontanter och följa upp sina kontotransaktioner genom kontoutdraget hon får varje månad. Hon har vissa betänkligheter inför om allt detta konkreta skulle bli digitalt.

– Hur ska jag då följa upp mina kontotransaktioner? undrar Anneli.

– Med hjälp av OP Kontomeddelande kan du enkelt följa transaktionerna på ditt konto utan att behöva gå till ett bankkontor eller en automat. Du får till exempel ett textmeddelande till din telefon när en betalning har gjorts eller när pensionen har kommit in på kontot. Du kan också kontrollera saldot på ditt konto med ett textmeddelande, säger kundrådgivare Henri Manelius på andelsbanken i Uleåborg.

Man kan börja använda tjänsten antingen genom att besöka banken eller genom att ringa till OP:s kundtjänst för seniorer på 010 252 9627, måndag–fredag klockan 9–16. Priset för ett samtal är 0,0835 euro/samtal + 0,167 euro/minut.

När du vill få digital kompetens finns det stöd

En person som är en aktiv användare av digitala kanaler och utbildare i branschen är Leena Happonen, 69. Hon och kundrådgivaren Henri Manelius förstår att det kan kännas skrämmande och konstigt för många seniorer att uträtta ärenden digitalt. Det finns hjälp och stöd att få, och det finns många fördelar med att använda de nya sätten att sköta sina bankärenden på.

– Man är aldrig för gammal för att lära sig nya saker. Efter ett par övningstillfällen börjar det säkert flyta på. Samtidigt blir man glad över att ha lärt sig något nytt, säger Leena uppmuntrande.

– När intresset för att börja använda digitala tjänster väl vaknar är Andelsbanken ett bra stöd för seniorer. Det betyder förstås inte att man vill tvinga någon att börja använda digitala tjänster. Hos Andelsbanken behandlas alla kunder väl, oavsett om man har digital kompetens eller inte, betonar Henri.

A och O är att man själv vill lära sig.

Leena Happonen vande sig vid att använda datorer redan i arbetslivet, och efter det har hon utökat sina datatekniska färdigheter. Nu är hon pensionär och har webbplatsansvar för marthaföreningen Takkurannan Martat samt utbildar marthor i digital kompetens.

– A och O är att man själv vill lära sig. Ju mer du gör, desto mer vill du lära dig. Den informationen vill jag sprida till andra, säger hon.

På marthornas it-lektioner är stämningen avslappnad och trygg. Man går igenom saker i lugn och ro. Det är fritt fram att ställa frågor om det är något man undrar över. I takt med att deltagarna lär sig saker börjar de flesta dela med sig av nya knep till varandra.

– Det är lite som husmödrar som förr i tiden bytte recept och stickningsmönster, säger Leena och skrattar.

– På OP Uleåborgs huvudkontor finns till exempel en guide för digitala tjänster på plats varannan onsdag som ger personlig handledning utan att man behöver boka tid. I telefontjänsten som riktar sig till bankens kunder får kunderna personlig rådgivning av en expert. Man kan alltid be oss om hjälp, och vi hjälper gärna till. Vi ordnar handledning på plats, via telefon eller på nätet. Där får kunden tillsammans med vår personal lära sig hur man använder mobil- och nätbanken och OP:s webbplats, berättar Henri.

Andelsbanken har också en mapp med anvisningar om hur man kan sköta bankärenden själv utan dator eller smarttelefon. I guiden går vi igenom hur man kan sköta sin ekonomi på ett enkelt och säkert sätt.

Ett par grundläggande saker först – sen rullar det på

Anneli har deltagit på marthornas it-kurs.

– Leena har varit en bra lärare, och jag har märkt att många har blivit inspirerade. Jag skulle väl också själv kunna lära mig det här på något sätt. Men jag är redan gammal, och ungdomarna hjälper mig vid behov. Jag är också fundersam över om jag fortfarande kan lära mig.

OP-Media-digiseniori-01.jpg

– Om man litar mycket på ett barn eller barnbarn kan man kanske be dem att visa hur man gör på nätet. Det kan vara lättare att börja tillsammans, säger Henri.

Om man är intresserad av att uträtta ärenden digitalt tycker Leena att man ska börja med några enkla grundläggande saker.

– Det är som att köra bil. Om man inte vet var gasen och bromsen är, så blir det svårt. På samma sätt finns det ett par grundläggande funktioner i telefoner och datorer. Till exempel knappen som man trycker på för att gå tillbaka eller komma till startläget. På skrivbordet finns bra ikoner som man kan trycka på och direkt komma till exempelvis Andelsbankens webbplats. När man känner till det känns det redan som att man kan mycket.

Leena är tacksam för att OP har en så tydlig och vägledande webbplats.
Henri påminner om att man alltid ska gå direkt till adressen www.op.fi när man ska logga in i banken, och inte söka efter webbplatsen på Google eller via någon annan sökmotor. Om man lätt vill komma åt bankens webbplats kan man spara webbplatsen som ett bokmärke i webbläsaren.

Sköt ärenden smidigt med digitala tjänster

Henri Manelius summerar fördelarna med att uträtta ärenden digitalt. De största fördelarna är att det är så enkelt och flexibelt.

– Med egna nätbankskoder kan man sköta i princip alla vardagsärenden från sin egen soffa, när som helst.

Leena Happonen har länge använt digitala tjänster till allt möjligt – från att uträtta bankärenden och göra olika bokningar till att kontrollera hälsouppgifter och ordna med skatten. Jag kan inte längre föreställa mig en vardag utan digitala tjänster. Det skulle bli katastrofalt, säger hon.

– En annan bra sak är att jag kan använda olika enheter för mina ärenden. Om telefonen går sönder eller om jag tappar bort den, så använder jag datorn. Det är också säkert att uträtta ärenden på det här sättet. Jag vet att ingen annan kan komma in på mina sidor och att mina uppgifter är sparade på ett säkert sätt. Uppgifterna försvinner inte, även om enheten skulle gå sönder.

OP-Media-digiseniori-03.jpg

Tjänster för seniorer – tips för bankärenden

op.fi-sidan får du information om våra banktjänster för seniorer och andra kunder som behöver särskilt stöd samt tips på hur du enklast sköter dina penningaffärer. 

Läs också:

Enkla sätt att sköta bankärenden utan dator eller smarttelefon

5 lätta sätt att betala en faktura i OP-mobilen

Så känner du igen ett fiskemeddelande 

Denna artikel publicerades den 12 december 2022 och har uppdaterats den 2 juni 2023.