​Ennen muutosta homma meni lyhyesti sanottuna näin: sinulla oli auto, otit sille liikennevakuutuksen ja aloit kerryttää bonusta, eli käytännössä alennusta vakuutusmaksuistasi. Lähtötilanne oli aina 0 prosenttia bonusta. Bonustaulukko oli kiinteä ja jos sattui vahinko, bonusluokka tippui sen mukaisesti. Autoa vaihdettaessa bonukset pystyi siirtämään uuteen autoon. Jos ostit kakkosauton, sille alkoi muodostua oma vahinkohistoria.

No, nyt tämä lakiuudistus toi mukanaan muutoksia, joista merkittävimpiä ovat henkilökohtainen vahinkohistoria ja muutokset hinnan ja siihen vaikuttavan bonuksen suhteen: korkeampi lähtöbonus, vikkelämpi bonuskehitys, kaikille omistamillesi autoille saman suuruinen bonus sekä ei niin kaukana tulevaisuudessa häämöttävä bonusturva.

Mitä tämä kaikki siis tarkoittaa? Uudessa liikennevakuutuksessa sinulle muodostuu autokohtaisen historian sijasta henkilökohtainen vakuutus- ja vahinkohistoria. Eli vakuutus siis ottaa huomioon koko ajourasi ja palkitsee sinua hyvästä ajosta.

OPn uuden liikennevakuutuksen lähtöbonus on 40 prosenttia, huomattavasti siis vanhaa nollaa prosenttia korkeampi. Siinä missä vanhassa vakuutuksessa 70 prosentin maksimibonukseen pääseminen vaati 15 vuotta vahingotonta ajoa, uudessa vakuutuksessa korkeampaan 80 prosentin maksimibonukseen voi päästä jo 10 vuodessa. Ja 3 vuoden vahingottomalla ajolla pääsee jo 64 prosenttiin.

Eli: jos olet siis esimerkiksi nuori ensiauton ostanut kuljettaja, jonka taidot karttuvat nopeasti ajokokemuksen kasvaessa, palkitsee uusi bonusjärjestelmä sinutkin liikenneturvallisesta ja maltillisesta ajosta vikkelästi nousevilla bonuksilla. Jos taas olet kokeneempi yhtä lailla mallikas kuski, saatat päästä korkeisiin bonusluokkiin suoraan vaihtamalla vanhasta liikennevakuutuksesta uuteen, hyvän ajohistoriasi ansiosta. Vielä kärryillä? Hyvä, jatketaan.

Ostin auton joku aika sitten. Hankintavaiheessa otin pikkusiskoni kelkkaan mukaan ja omistamme auton virallisesti yhdessä. Kuitenkin minä olen tällä hetkellä auton ainoa käyttäjä, sillä siskolla ei vielä ole ajokorttia. Tällaisessa tilanteessa, jossa esimerkiksi perheessä on useita autoja ja käyttäjiä, liikennevakuutus kannattaa edelleen ottaa pääkäyttäjän nimiin. Ajan itse autolla eniten, joten kun vakuutus on omissa nimissäni, pääsen heti kerryttämään ikiomaa vahinko- ja vakuutushistoriaani ja siten etenemään kohti seuraavia bonusluokkia.

Jos olet kuten minä, eli tällä hetkellä yhden auton onnellinen omistaja, tiedostat varmasti että tulevaisuudessa elämäntilanteiden muuttuessa autojen määrä voi kasvaa. Uuden liikennevakuutuksen myötä, jos hankit toisen tai vaikka kolmannen auton, saat kaikkiin vakuuttamiisi autoihin saman suuruisen bonuksen vakuutus- ja vahinkohistoriasi mukaisesti.

Meistä kukaan ei kuitenkaan ole täydellinen ja joskus elämässä vahinkoja vain sattuu. Hyväkin kuljettaja voi joutua pikku haaveriin. Jos sinulle vaikkapa kahden auton omistajana sattuisi ratissa vahinko, putoaisi bonuksesi uuden bonustaulukon mukaisesti vain kyseisen vahingossa olleen auton kohdalla. Tämä tarkoittaa sitä, että vahinkotilanteen jälkeen olisivat autosi mahdollisesti eri bonusluokissa. Kuitenkin kaiken kaikkiaan uusi järjestelmä on vanhaa armollisempi ja muutenkin inhimillisempi: bonusmenetys kun ei ole kiinteä, vaan vaihtelee vahinkojen määrästä ja omasta bonustasostasi riippuen.

No – aiemmin mainitsin maksimibonuksen, joka on OPn uudessa liikennevakuutuksessa 80 prosenttia. Kun saavutat tämä maagisen luvun ja ajelet vahingottomasti kaksi vakuutuskautta, siirryt automaattisesti bonusturvan piiriin. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että jos ensimmäinen liikennevahinko sattuu kahden vakuutuskauden jälkeen, pysyy bonuksesi silti 80 prosentissa. Aika hyvä, eikö?

Tykkään itse asioida aina mahdollisuuksien mukaan netissä, ajasta ja paikasta riippumatta. Uusi.op.fi:stä pystyin ostamaan uuden liikennevakuutuksen pikku kopperolleni nopeasti ja näppärästi. Nyt ajelen mutkaista tietä näkymättömiin, suosittelen tekemään saman!