Vuoden 2019 alussa otettiin käyttöön Maanmittauslaitoksen ylläpitämä sähköinen huoneistotietojärjestelmä. Tämän myötä asuntojen paperiset osakekirjat tulevat jäämään historiaan ja riski paperisen osakekirjan katoamisesta tai tuhoutumisesta poistuu.
 
Asunnon paperisen osakekirjan sähköistäminen koskee ennen vuotta 2019 perustettuja taloyhtiöitä. Kaikki vuonna 2019 tai sen jälkeen perustetut asunto-osakeyhtiöt ovat suoraan sähköisessä järjestelmässä ja omistustiedot löytyvät sähköisestä rekisteristä.

Milloin?

Asunnon paperisen osakekirjan sähköistäminen ei tapahdu automaattisesti, vaan edellyttää asunnon omistajalta toimia. Jotta oman paperisen osakekirjan sähköistäminen on ylipäätään mahdollista, on taloyhtiön tullut siirtää osakeluettelonsa sähköiseen järjestelmään. 

Toimimisvelvollisuus on ensimmäisenä taloyhtiöillä, Hirvi muistuttaa.

– Taloyhtiöiden tulee siirtyä sähköiseen huoneistotietojärjestelmään vuoden 2023 loppuun mennessä. Kun siirto on hoidettu, taloyhtiöltä tulee ilmoitus osakkeenomistajille, pankkilakimies Jenna Hirvi selventää.

Kun taloyhtiö on siirtynyt sähköiseen osakehuoneistojärjestelmään ja osakkeenomistaja on saanut tästä ilmoituksen, osakkeen omistajan eli asunnon omistajan on haettava omalta osaltaan paperisen osakekirjan sähköistämistä.

Osakekirjan sähköistämisen myötä paperinen osakekirja korvataan sähköisellä omistajuusmerkinnällä. Tässä vaiheessa toimimisvelvollisuus on osakkeenomistajalla. Kun taloyhtiö on siirtänyt osakeluettelonsa sähköiseen järjestelmään, asunnon omistajalla on 10 vuotta aikaa sähköistää osakekirjansa.

– Mikäli ajatuksena on, että asunto myydään tai muuten luovutetaan mainitun 10 vuoden sisällä, asunnon osakekirjaa ei ole välttämätöntä lähteä sähköistämään. Asunnon luovutuksessa ostaja tai luovutuksensaaja vastaa yleensä osakekirjan sähköistämisestä sekä siitä aiheutuvista kuluista, Hirvi täsmentää.

Miten?

Voit pyytää pankkia hoitamaan sähköistämisen puolestasi tai hoitaa asian omatoimisesti. Jos osakekirja löytyy kotoa, voi asian hoitaa itsenäisesti Maanmittauslaitoksen sivuilla. Mikäli haluat antaa sähköistämisen pankin hoidettavaksi, ota yhteys OP Lounaisrannikon lakipalveluihin tai omaan pankkiisi. Omistaja-asiakkaana sinun on mahdollista käyttää OP-bonuksia lakipalveluiden palkkion osuuteen.

Jenna Hirvi
Pankkilakimies Jenna Hirvi. OP Lounaisrannikon Lakipalvelut.

Osakekirjan sähköistäminen tiivistetysti:

  1. Taloyhtiö siirtää osakeluettelonsa sähköiseen järjestelmään vuoden 2023 loppuun mennessä ja ilmoittaa osakkeenomistajille, kun siirto on tehty. 
  2. Osakkeenomistaja sähköistää oman paperisen osakekirjan 10 vuoden kuluessa siitä, kun taloyhtiö on siirtänyt osakeluettelonsa sähköiseen järjestelmään.
  3. Voit hoitaa osakekirjan sähköistämisen itse tai antaa pankille toimeksiannon asian hoitamisesta.