Onkohan asiakas jo maksanut laskunsa, jotta tuote voidaan lähettää varastolta eteenpäin? Entä onko toinen asiakas lyhentänyt sovitusti luottoaan?

Näitä kysymyksiä kyseltiin usein aiemmin Lojer Groupin taloushallinnosta. Jos suoritusta maksulle ei vielä löytynyt, samaa kyseltiin ehkä uudelleen seuraavana päivänä, ja työaikaa tuhraantui puolin ja toisin.

Nyt tilitapahtumat haetaan OP:n järjestelmästä automaattisesti Lojer Groupin tietovarastoon, josta työntekijät voivat käydä itse tarkistamassa, onko maksua tullut vai ei. Tietojen haku tapahtuu OP:n tarjoaman API-rajapinnan kautta.

Tämä säästää meillä ihan merkittävästi työaikaa, kertoo digiratkaisujen kehityspäällikkö Repe Mäensivu Lojer Groupilta.

Suomalainen Lojer Group on Pohjoismaiden suurin sairaala- ja hoitokalusteiden valmistaja sekä fysioterapialaitteiden markkinajohtaja Pohjoismaissa. Yrityksen liikevaihto on noin 60 miljoonaa euroa, ja työntekijöitä on noin 250. Pääkonttori ja -tehdas sijaitsevat Sastamalassa, ja lisäksi Lojerilla on tehtaat Kempeleessä ja Hollolassa.

Lähes 70 prosenttia Lojer Groupin tuotteista menee vientiin, joten myös maksut tulevat usein ulkomailta.

– Ulkomailta tulevia maksuja on vaikea kohdistaa suoraan laskuille, koska niissä ei ole viitenumeroita, vaan tiedot kirjoitetaan vapaasti viestikenttään. Oman tietovarastomme hakutyökaluilla työntekijät voivat aiempaa helpommin etsiä, löytyykö johonkin maksuun jo suoritusta, Mäensivu kuvailee.

Lähtökohtana yritysten omat tarpeet

API eli Application Programming Interface tarkoittaa ohjelmointirajapintaa, jonka avulla yritykset voivat luoda yhteyden pankkiin omista sovelluksistaan reaaliaikaisesti. Esimerkiksi maksujen lähetys ja tilikyselyt voidaan API-rajapintojen kautta automatisoida täysin.

Asiakkuusjohtaja Suvi Pääsky OP Tampereesta kertoo, että yritys voi käyttää API-ratkaisuja omien tarpeidensa mukaisesti.

Yritysasiakkaamme saavat päättää ihan itse, mihin API-palveluja käytetään. APIt ovat usein ratkaisu johonkin hidasteeseen tai ongelmaan, jonka selvittely vie turhaan yrityksessä työaikaa.

Reaaliaikaisen datan avulla voidaan tehostaa monia yritysten prosesseja. Esimerkiksi kaupankäyntiä voidaan nopeuttaa tuomalla saapuneesta maksusta tieto suoraan toiminnanohjauksen järjestelmiin.

– Yritysten maksaminen ja rahaliikenne reaaliaikaistuvat, ja reaaliaikaisilla API-ratkaisuillamme mahdollistamme yrityksille uudenlaista prosessiautomaatiota ja arjen helpottamista. Nämä ratkaisut sopivat niin pienille kuin suurillekin yrityksille, Pääsky sanoo.

API-rajapinnan käyttöönotto oli helppoa

Repe Mäensivu Lojer Groupilta kertoo, että OP:n tarjoaman API-rajapinnan käyttöönotto oli yritykselle helppoa.

Kun tarve oli tunnistettu, uuden palvelun testaaminen ja käyttöönotto vei vain muutaman päivän.

– Kerromme yrityksille, miten API-ratkaisuja voidaan hyödyntää, jonka jälkeen yritykset voivat ottaa niitä käyttöön itsepalveluna. Toki autamme teknisissä ongelmissa, jos sellaisia tulee, Suvi Pääsky kiteyttää.

Lojerilla pohditaan parhaillaan, olisiko yrityksellä tarvetta ottaa käyttöön muitakin API-rajapintoja. API-ratkaisujen avulla olisi mahdollista esimerkiksi palauttaa asiakkaille automaattisesti maksuja, joita ei pystytä kohdistamaan millekään laskulle.

– Tämäntyyppinen projekti vaatisi toki enemmän työtä ja testaamista, jotta kaikki menisi varmasti oikein, Mäensivu toteaa.