Kaikki meistä eivät tuskaile jatkuvasti uusiutuvien IT-teknologioiden kanssa. Jotkut jopa nauttivat niiden kanssa askartelemisesta. OP Turun Seudun Yrityspankin maksuliikeasiantuntija Jaana Iso-Lauri nauttii jopa niin paljon, että tekee sitä työkseen.

- Nykyisin yritykset helpottavat omaa taloudenhallintaansa monenlaisten tietoteknisten palveluiden avulla. Kun käyttöön otetaan uusia palveluita, tulee toisinaan eteen ongelmia. Ongelma voi olla ohjelman virheellisissä asetuksissa, puutteellisessa aineistossa tai ihan vain siinä, että jokin yksittäinen merkki puuttuu jostain tiedoston osasesta. Minusta on todella mielenkiintoista selvittää, mistä vika löytyy, Jaana selittää.

Jaana kiinnostui tietotekniikasta jo 1980-luvulla kauppaopistossa. Hän oli yksi ensimmäisistä, joiden opetussuunnitelmassa oli ATK:ta.

- Osuuspankissa olen ollut nyt jo 35 vuotta, ja siitä 15 vuotta yritysten maksuliikeasiantuntijana. Se oli minulle optimaalinen kombo, koska tietotekniikka kiinnosti ja yritysten maksuliike alkoi entistä voimakkaammin tukeutua erilaisiin tietoteknisiin ratkaisuihin.

Viimeisten vuosien kehitys on ollut Jaanan mielestä todella mielenkiintoista.

- Maksuliikepuolelle tulee uusia ja parempia ohjelmia kiihtyvään tahtiin. Meillä OP:ssa pyritään toimimaan vieläpä vähän etunojassa. Kartoitamme proaktiivisesti asiakkaidemme tarpeita ja ryhmätasolla panostamme voimakkaasti kysyttyjen palveluiden kehittämiseen.

Jaana kiittelee myös nykyasiakkaiden tietoteknistä osaamistasoa, joka on paljon korkeammalla tasolla kuin vaikkapa 15 vuotta sitten.  Yritysasiakkaiden arkea helpottavat maksuliikeratkaisut ovat osoittautuneet erityisen tarpeellisiksi etenkin nyt, kun poikkeusaikana asiakastapaamisia ei juurikaan pystytä pitämään.

- Työskentelin muutamia vuosia toisessa yksikössä ja siirryin tänä syksynä takaisin Yrityspankkiin. Täällä olen asiakasvastaavien tukena asiakkaiden maksuliikepalveluiden kartoittamisessa ja myynnissä. Tällä hetkellä pääosa työstä toteutuu Teams-kokousten avulla, Jaana kertoo.

Tavoitteena on optimaalinen palvelupaketti

Yleensä asioissa päästään hyvin pitkälle puhelin- tai verkkoneuvottelun kautta. Jaanan toimintatapaan kuuluu kuunnella herkällä korvalla asiakasta ja esittää tarkentavia kysymyksiä. Niiden avulla hän pystyy kartoittamaan, millaisia palveluita tarvitaan ja mikä on yrityksen tahtotila asioiden hoitamisessa.

- Pyörittääkö yrittäjä itse maksuliikennettä vai onko se esimerkiksi ulkoistettu? Vaihtoehtoja on todella paljon. Tavoitteena on asiakkaalle optimaalinen palvelupaketti, jossa voi olla mukana myös esimerkiksi ulkomaan toimintoja tai verkkokauppa. OP Ryhmällä on tarjota hyvä valikoima yrityksen tarvitsemia palveluita ja asiantuntijoita löytyy yrittäjän avuksi lähes asiaan kuin asiaan, Jaana vakuuttaa.

Ystävällinen ja palveluhenkinen Jaana kokee olevansa ennen kaikkea asiakaspalvelija.

- Siitä tulee tosi hyvä fiilis, kun pystyy auttamaan asiakasta. Jos esimerkiksi tärkeä maksupaketti ei lähdekään eteenpäin niin se on asiakkaalle akuutti ongelma, jonka ratkaisun avain voi piillä pienessä yksityiskohdassa. Etenkin silloin ratkaisun löytyminen kyllä palkitsee, Jaana kertoo hymyillen.

Tavoitat asiantuntijamme sähköpostitse, joka on muotoa etunimi.sukunimi@op.fi.