Yrityspankissa pyritään siihen, että asiakassuhteet ovat pitkäaikaisia. Ideaalitilanteessa asiakkuusvastaava tietää, miten yrityksellä on mennyt ja mihin pyritään.

- Se on tavallaan yhteinen matka. Kun on vuosien ajan tehty yhteistyötä, sitä oppii tuntemaan asiakkaat hyvinkin, sanoo 13 vuotta OP Turun Seudun Yrityspankissa asiakkuusvastaavana työskennellyt Maria Virta.

Maria tuli pankkiin töihin vuonna 2003, suoraan yliopistosta valmistuttuaan.

- Päivittäiseen työhöni kuuluu normaaliolosuhteissa paljon asiakastapaamisia: olen käynyt lähes kaikissa asiakasyrityksissäni. Jalkautumalla yrityksiin saan paljon enemmän irti siitä, mitä siellä tapahtuu. On todellinen rikkaus päästä näkemään niin monenlaisia yrityksiä tällä seudulla. Saan läpileikkauksen siitä, mitä Turun talousalueella missäkin tehdään, Maria pohtii.

Yrityspankissa asiakkuusvastaavat hoitavat yrittäjän asiakkuutta kokonaisvaltaisesti.

- Pidän työssäni todella paljon siitä, että saan elää mukana asiakasyritysten eri vaiheissa. Ja kun heiltä saa hyvää palautetta, saan itsekin sellaisia onnistumisen elämyksiä, joiden avulla jaksan jatkaa ja saan jälleen intoa omaan tekemiseen.

Sitoutunut ja päämääräkeskeinen

Helposti lähestyttävä Maria on myös hyvin päämääräkeskeinen.

- Asiakkaat ovat antaneet palautetta asiantuntevasta, henkilökohtaisesta ja asiakaslähtöisestä palvelusta. Pyrin sitoutumaan asiakkaan yritykseen ja ajamaan asiakkaan asiaa parhaan kykyni mukaan. Selvitän asiat nopeasti, ja haluan saattaa ne myös päätökseen.

Asiakkaan tarpeisiin hän etsii aina parhaan palveluratkaisun ja siinä auttaa monipuolinen ammattitaito.

- Osaan kertoa kaikista palveluistamme ainakin sen verran, että saan asiakkaan mielenkiinnon heräämään. Sen jälkeen siihen saadaan esimerkiksi sijoituspuolen tai maksuliikenneasioiden erikoisasiantuntija jatkamaan.

Maria tulee itsekin yrittäjäperheestä ja kokee saaneensa sitä kautta enemmän ymmärrystä tekemiseen. Asiakkaat kokevat hänen olevan aidosti kiinnostunut yritysten asioista.

- Minulle on tärkeää, että asiakas kokee voivansa ottaa minuun aina yhteyttä. Välitän asioita eteenpäin, jos ne eivät kuulu minun tontilleni. Pääasia on, että kauttani asiat edistyvät.

Yrityspankissa on mahdollista tehdä etätöitä osan viikkoa, mutta Maria tekee töitä mieluummin Puutorin palvelupisteeltä käsin.

- Meillä pyörii kotona kaksi ala-asteikäistä poikaa sekä kaksi mäyräkoiraa, joten työrauha voi olla välillä hakusessa, Maria nauraa.

Tavoitat asiantuntijamme sähköpostitse, joka on muotoa etunimi.sukunimi@op.fi.