​OP Turun Seudun Yrityspankin esimies Niklas Österlund vastaa siitä, että yksikön työntekijät voivat keskittyä rauhassa omiin asiakkaisiinsa.

- Huolehdin siitä, että oikeat ihmiset tekevät oikeita asioita. 20 alaisestani 17 toimii yritysasiakkaiden asiakkuusvastaavina. Yhdeksällä asiakkuuspäälliköllä on oma asiakassalkkunsa, ja lopuilla on vaihtelevasti oman salkkunsa lisäksi uusia aloittavia yrityksiä ihan pienimmistä yrityksistä alkaen.

Asiakkuustiimit ovat olennainen osa Yrityspankin toimintaa.

- Yritysasiakkaiden palveleminen mahdollisimman hyvin on tänä päivänä todella vaativaa. Haluamme hoitaa erinomaisesti kokonaisuuden kaikki osa-alueet, joten yksi henkilö ei kaikkea kykene hoitamaan. Asiakkuusvastaavilla onkin omat asiakkuustiiminsä, jotka koostuvat eri alojen asiantuntijoista täältä pankista, Niklas kertoo.

- Se on meidän vahvuuteemme: meillä on tarjota yrityksille ja yrittäjälle kaikki pankkipalvelut niin vakuutuksista varallisuudenhoitoon kuin maksuliikenteeseenkin. Asiakkuusvastaavien tehtävä on huolehtia siitä, että paletti toimii mahdollisimman sujuvasti asiakkaan näkökulmasta.

Elämänkoulu jääkiekkoseurassa

Åbo Akademissa opiskellut ja vuonna 2005 pankkiin kesätöihin tullut Niklas Österlund on tehnyt lähes koko uransa OP Turun Seudussa - yhtä merkittävää välivaihetta lukuun ottamatta.

- Tein laajasti kaikkea, mitä ikinä pankissa voi tehdä, ja työskentelin kaikissa meidän silloisissa palvelupisteissämme. Vuonna 2011 olin juuri aloittanut unelmieni työssä Kaarinan konttorinjohtajana, kun minulta kysyttiin, olisiko kiinnostusta lähteä HC TPS Oy:n toimitusjohtajaksi. Yön yli nukuttuani päätin lähteä tavoittelemaan paikka ja ilokseni tulin valituksi.

Aika urheiluseuran johdossa antoi paljon eväitä nykyiseen esimiehen työhön.

- TPS oli minulle hieno kokemus, joka kasvatti ja opetti monella osa-alueella: esiintymistaidosta paineensietokykyyn. Opin ihmisten johtamisesta erittäin paljon. Ja tosi paljon myös itsestäni. Se oli varsinainen elämänkoulu nuorelle pankkiirille, ja näkyy nyt ehkä tietynlaisena itsevarmuutena. Osaan priorisoida asioita paljon paremmin, ja laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiinsa, Niklas pohtii.

Vuonna 2016 Niklas palasi jälleen pankkiuralle, ja vuosi sitten hän siirtyi seuraavaan unelmatyöhönsä yrityspankkiyksikön esimieheksi.

- Pidän kyllä asiakastyöstä hyvin paljon, mutta esimiestyössä olen mielestäni vielä parempi. Olen tavoitteellinen ja kunnianhimoinen ihminen, mutta saan enemmän tyydytystä ja motivoidun siitä, kun näen, miten tiimiläiset onnistuvat omassa työssään. Ja siitä, että pystyn heitä siinä auttamaan.

Positiivinen ote esimiestyöhön

Niklas Österlund haluaa olla läsnäoleva ja keskusteleva esimies.

- Pyrin tapaamaan kaikki asiakkuusvastaavamme joka päivä. Kierrän ja kyselen, miten homma pyörii, ja onko tekemisen suunta oikea. Myyntikeskusteluja käymme vähintään joka toinen viikko. Olen myös hyvin positiivinen luonne. Mielestäni hyvän fiiliksen ylläpitäminen on tärkeää esimiestyötä. Jos pitää puhua ikävämmistä asioista, ne puhutaan sitten avoimesti ja nopeasti alta pois.

Edestä johtaminen on Niklakselle ominainen tapa toimia.

- Jotta voin olla hyvä myynnin johtaja, koen, että minulla täytyy olla jonkun verran omiakin asiakkaita. Pysyn siten ajan hermolla: tiedän, mistä asiakkaat puhuvat, ja minun on helpompi vaatia asioita tiimiltäkin, kun myös itsellä on ote käytännön tekemiseen.

Tammisaaresta Turkuun aikoinaan muuttanut Niklas harrastaa töitten vastapainoksi – kuinkas muutenkaan - itsekin jääkiekkoa.

- Lähinnä vain kuntoilun vuoksi. Vapaa-ajastani suurimman osan vie nykyisin 9- ja 11-vuotiaiden poikieni jalkapalloharrastus. Pyrin seuraamaan heidän kaikki harjoituksensa ja pelinsä. Pikkuhiljaa päätään on nostanut myös vanha metsästysharrastus, hän kertoo.

Tavoitat asiantuntijamme sähköpostitse, joka on muotoa etunimi.sukunimi@op.fi.