Sisua harmittaa eikä ruoka maistu. Flunssaoireet sahaavat edes takaisin. Kun tätä jatkuu monta päivää, äiti Annukka Salonen päättää ottaa kännykkään lataamansa chat-sovelluksen avulla yhteyden Pohjola Sairaalan terveysmestariin sillä välin, kun Sisu hetkeksi torkahtaa päiväunille.

”Arvostan sitä, että terveysmestarilla on terveysalan koulutus eli hän on esimerkiksi sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja ja osaa arvioida kokonaistilannetta”, Annukka Salonen sanoo.

Flunssakerralla terveysmestari epäili oireiden perusteella korvatulehdusta. Asia varmistui, kun terveysmestari varasi ajan lääkärille, jonne Sisu ja Annukka vielä samana päivänä menivät.

”Terveysmestarin avulla olemme välttäneet turhia lääkärikäyntejä, toisaalta taas olemme saaneet lääkäriajan kätevästi samalla asiointikerralla silloin, kun sitä on tarvittu.”

Terveysmestari huomioi perheen arjen

Annukka Salonen on pian neljän lapsen äiti. Suurperheen arjessa on tärkeää, että kun joku sairastuu, apua saa mahdollisimman sujuvasti. Terveysmestari on osoittautunut hyväksi palveluksi useamman kerran: sen avulla Sisu on saanut apua myös atooppiseen ihottumaansa.

”Toisinaan flunssassa tai ihottumaoireissa ovat auttaneet pelkät terveysmestarin antamat kotihoito-ohjeet, toisinaan meille on varattu aika etälääkärille tai perinteiselle lääkärin vastaanotolle.”

Salonen kiittää terveysmestaria lapsiperhearjen hektisyyden huomioimisesta. Lääkäriaikaan on yleensä pystynyt vaikuttamaan niin, että se ei ole ollut esimerkiksi samaan aikaan vanhimpien lasten harrastuksiin kuljettamisen kanssa.

”Kun Sisu oli nuhainen keväällä, saimme lääkäriajan illaksi, jolloin mieheni oli tullut töistä ja käytössäni oli auto.”

Chat-palvelussa kotihoito-ohjeet saa kirjallisina

Terveysmestariin voi ottaa yhteyttä soittamalla tai Pohjola Sairaala -sovelluksen chatissa. Annukka sanoo suosineensa chat-palvelua, koska silloin käydyn keskustelun voi tarkistaa kirjallisena jälkikäteen ja esimerkiksi kotihoito-ohjeisiin voi palata myöhemmin uudelleen.

”Usein lapsiperheessä käy niinkin, että kun soittaa jonnekin, niin juuri silloin tapahtuu jotain, jossa lapsi tarvitsisi äitiä apuun. Chatissa elämän äänet eivät häiritse puhelinkeskustelun tavoin.”

Sisulla on ollut vauvasta asti vakuutus Pohjola Vakuutuksessa, jonka ansiosta terveysmestari on yleensä tehnyt lääkärikäynnistä korvauspäätöksen jo ennen käyntiä. Tällöin Salosten ei ole tarvinnut ensin itse maksaa lääkärikäyntiä ja hakea korvausta jälkikäteen vakuutuksesta, vaan vakuutus on korvannut lääkärikäynnin suoraan. Vanhemmista käytäntö on ollut hyvä, ja he ovat jo ottaneet tulossa olevalle lapselle syntyvän lapsen vakuutuksen.

”Vakuutus tuo turvaa ja helppoutta arkeen. Sen avulla sairastuneelle lapselle on saatavissa paras mahdollinen apu nopeasti.”