1154 työntekijää. 229 uutta osuuspankkilaista, joista 65 kesätyöntekijöitä. 90 sisäistä siirtymistä uusiin tehtäviin pankin sisällä. OP Uusimaan henkilöstöluvut kuluvalta vuodelta kertovat, että osuuspankki on toimialueellaan iso työllistäjä ja tarjoaa monipuolisia uramahdollisuuksia työntekijöilleen.

Jututimme kahta pankista uuden uran löytänyttä alanvaihtajaa. Raman Sekhon, 26, ja Sanna Hast, 51, työskentelevät asiakasneuvojina OP Uusimaan konttoreissa: Raman Itäkeskuksessa ja Sanna Järvenpäässä.

– Tuttuni on ollut kolme vuotta osuuspankissa töissä ja kehunut aina OP:ta. Kun näin, että OP Uusimaa haki asiakasneuvojaa, niin tottakai hain paikkaa! Tiesin, että täällä on tosi hyvät uramahdollisuudet ja tiimihenki sekä hyvät, asialliset työkollegat, Raman kertoo.

Uuden työpaikan myötä pienen tyttären isän elämän kaikki palat loksahtivat vihdoin paikoilleen.

- Olen aina ennen ollut kaikki arki-illat ja viikonloput töissä. Nyt kun minulla on säännöllinen työaika aina klo 9–16.45, niin perheellekin jää aikaa, Raman sanoo.

Yrittäjänä itsensä työllistäneen Sannan oma elämäntilanne muuttui korona-aikana, ja tuntui siltä, että olisi kiva olla osa jotain työyhteisöä. Myös hän oli kuullut tutuiltaan pelkkää hyvää OP:sta työnantajana.

– Siitä se ajatus lähti. Laitoin työnhakupalveluihin hakuvahdin OP:ssa avautuvista työpaikoista ja hain pankin eri tehtäviin kolme kertaa, ennen kuin tärppäsi.

– En oikeasti uskonut, että pankki palkkaisi keski-ikäisen, jolla ei ole kokemusta pankkialalta, mutta niin vain kävi! Tykkään tosi paljon työstäni ja toivon, että tämä on eläkevirkani. Kokonaisvaltainen hyvinvointi ja hyvät työkaverit ovat itselleni tärkeitä. Lisäksi OP:ssa on todella hyvät henkilöstöedut, mikä ei ole ollenkaan itsestäänselvyys.

Vantaalla asuva Raman Sekhon, 26, työskentelee OP Uusimaan Itäkeskuksen konttorissa. Hän on koulutukseltaan merkonomi, ja haaveilee tradenomin opinnoista työn ohessa. ”Esihenkilö tukee suunnitelmiani, ja hänen kanssaan pystyn sparrailemaan niitä kuukausittaisissa keskusteluissamme”, Raman sanoo.
 Vantaalla asuva Raman Sekhon, 26, työskentelee OP Uusimaan Itäkeskuksen konttorissa. Hän on koulutukseltaan merkonomi, ja haaveilee tradenomin opinnoista työn ohessa. ”Esihenkilö tukee suunnitelmiani, ja hänen kanssaan pystyn sparrailemaan niitä kuukausittaisissa keskusteluissamme”, Raman sanoo.  

”Asiakaskohtaamisissakin saa olla oma itsensä”

Sannan ja Ramanin työhön kuuluu asiakkaiden neuvontaa info- ja päivystyspisteillä, päivittäisten raha-asioiden hoitoa kassapalveluissa ja asiakkaiden kontaktointia puhelimitse.

– Infossa autamme asiakkaita, jos heillä on ongelmia OP-mobiilin tai op.fi-verkkopankin kanssa, tai vaikkapa maksukortti ei toimi. Kassoilla hoidetaan laskujen maksut sekä rahojen talletukset ja nostot, Raman kuvaa Itiksen käytäntöjä.

Työpäivä pankissa alkaa klo 9, ja ensimmäinen tunti tehdään erilaisia taustatehtäviä. Kun konttorin ovet klo 10 aukeavat, siirrytään omalle pisteelle töihin.

Silloin tällöin koko työpäivä voi kulua luureissa:

– Meille järjestetään säännöllisesti niin kutsuttuja soittohuoneita, joiden aikana soitetaan asiakkaita läpi koko päivä. Sinne saa vapaasti ilmoittautua. Olen itse menossa ensi kuussa, Raman kertoo

Puheliaaksi tunnustautuva Sanna oli ajatellut etukäteen, että pankissa työskentelevän pitää ehkä olla viileä ja virallinen, mutta se osoittautui vääräksi luuloksi.

– Asiakaskohtaamisissakin saa olla oma persoonansa, sellainen kuin oikeasti on. Jotkut asiakkaat ovat kovin jutustelevia, kuten itsekin olen. Rakastan ihmisiä enkä kaipaa runsaita etätyöpäiviä. Olen konttorilla aamuisin yleensä ensimmäisten joukossa, Sanna kertoo.

Sanna Hast, 51, työskentelee OP Uusimaan Järvenpään konttorissa, muutaman kilometrin päässä kodistaan. Hänellä on yo-merkonomin tutkinto, kaksi vaatetusalan tutkintoa ja opintoja avoimessa yliopistossa. Sanna on aiemmin työskennellyt muun muassa kaupan alalla, vaatetusalalla, isossa pörssiyhtiössä ja osuuskunnassa. ”Näen, että aikaisemmasta työurastani on hyötyä nykyisessä työssäni”, Sanna sanoo.
Sanna Hast, 51, työskentelee OP Uusimaan Järvenpään konttorissa, muutaman kilometrin päässä kodistaan. Hänellä on yo-merkonomin tutkinto, kaksi vaatetusalan tutkintoa ja opintoja avoimessa yliopistossa. Sanna on aiemmin työskennellyt muun muassa kaupan alalla, vaatetusalalla, isossa pörssiyhtiössä ja osuuskunnassa. ”Näen, että aikaisemmasta työurastani on hyötyä nykyisessä työssäni”, Sanna sanoo.

Kummallekin on tärkeää, että pystyy oikeasti auttamaan asiakasta. Että saa ratkaistua asiakkaan akuutin ongelman ja ehkä jopa piristettyä tämän päivää.

– Me teemme töitä rahan ja ihmisten varallisuuden kanssa. Se tekee työstä merkityksellistä, Sanna sanoo.

Asiakaspalvelu on tällä kaksikolla selvästi verissä, ja osuuspankkilaisena siitä ja myös esimerkiksi alaan liittyvästä lainsäädännöstä oppii koko ajan lisää.

– Täällä pääsee hiomaan omia asiakaspalvelutaitojaan, sillä joka päivä tulee joku uusia asia, jota ei ole hoitanut aiemmin, Raman kertoo.

Positiivinen palveluasenne auttaa silloinkin, kun asiakkaalla on vähän huonompi päivä.

– Useimmiten saan asiakkaan hyvälle tuulelle, kunhan yritän ymmärtää asiakkaan tilannetta ja rauhoitella häntä, Raman sanoo.

Uralla eteenpäin – suuntia on monia

Sannan ja Ramanin mielestä työkaverit ja tiimihenki ovat OP Uusimaassa yksinkertaisesti huippuluokkaa.

– Tiimihenki on ylivoimaisesti paras kaikista työpaikoistani. Ei ollut edes alussa ulkopuolinen olo, vaan kaikki ottivat minut vastaan lämpimästi. Pääsin heti mukaan tiimiin, Raman sanoo.

Sanna vahvistaa Ramanin kokemuksen ja luonnehtii työtä joukkuepeliksi: sooloilijakin oppii pian tiimipelaajaksi.

– Meillä on kokeneita konkareita ja uusia tekijöitä. Ja työyhteisö, jossa voi pyytää apua, ja sitä myös saa.

Uutta tekijää ei heitetä suoraan syvään päähän vaan perehdytetään työhön huolella tehdyn suunnitelman mukaan.

– Minulla oli kuukauden ajan henkilökohtainen perehdyttäjä, joka oli laatinut minulle tarkan perehdytysaikataulun, Sanna kiittelee.

Mahdollisuus kehittyä työssä ja edetä uralla on kummallekin tärkeää, ja yksi syistä hakea töitä osuuspankista.

– Kaikki uramuutokset eivät ole ylös- tai alaspäin. Ne voivat olla yhtä hyvin horisontaalisia mahdollisuuksia, kuten määräaikaista työnkiertoa ja erilaisia koulutuksia. Itse olen seuraavaksi menossa asiakkuusvalmennukseen, Sanna kertoo.

– Meilläkin on töissä paljon opiskelijanuoria. Jos haluaa edetä uralla, pankki on hyvä vaihtoehto, hän jatkaa.

Ramanilla on selkeä urasuunnitelma: ensin asiakkuusneuvojaksi, sitten sijoitusneuvojaksi, ja tradenomiopintoja työn ohessa ehkä hieman myöhemmin.

– Esihenkilön tuki on ollut tosi vahvaa. Tämä on aivan erityinen työpaikka. Suosittelisin tätä rehellisesti ihan kaikille, Raman sanoo.

Kiinnostaako työ finanssialalla? Tai Suomen suurimmassa osuuspankissa OP Uusimaassa? Katso kaikki OP Uusimaan avoimet työpaikat täältä.