Uudenmaan Osuuspankin pankkitoiminta kasvoi vuoden 2021 ensimmäisen puolen vuoden aikana hyvin.

- Tammi-kesäkuun tulos oli 13,8 miljoonaa euroa, ja kasvoi 88 prosenttia edellisen vuoden vastaavasta ajankohdasta, kertoo OP Uusimaan toimitusjohtaja Jussi Huttunen ja jatkaa

- Luottokanta kasvoi vuodessa 2,1 prosenttia ja talletuskanta 1,7 prosenttia. Vakavaraisuus on edelleen vahvalla tasolla ollen 31,5 prosenttia. Omistaja-asiakkaiden määrä oli kesäkuun lopussa lähes 87 000. Omistaja-asiakkaille alkuvuoden aikana maksetut OP-bonukset olivat 4,6 miljoonaa euroa.

Kolme Uudellamaalla toimivaa osuuspankkia suunnittelee yhdistymistä

Helsingin Seudun Osuuspankin, Itä-Uudenmaan Osuuspankin ja Uudenmaan Osuuspankin hallitukset ovat käynnistäneet selvityksen yhdistymisestä yhdeksi pankiksi. Yhdistymisen myötä syntyvä osuuspankki olisi kooltaan merkittävä sekä alueellisesti että valtakunnallisesti: pankilla olisi 10 prosentin osuus koko Suomen asuntoluottokannasta. Yhdistymisen tärkeimpänä tavoitteena on asiakaskokemuksen parantaminen Suomen keskeisimmällä kasvualueella.

- Muutosta on valmisteltu pankkien hallituksissa kevään ajan. Tavoitteena on, että lopullinen päätös yhdistymisestä tehdään syksyllä 2021 pankkien edustajistojen kokouksissa. Suunnitelman mukaan uusi pankki aloittaisi toimintansa vuoden 2022 loppuun mennessä. Toteutuessaan pankkien yhdistyminen ei aiheuttaisi muutoksia nykyisiin asiakassuhteisiin tai palveluverkostoon, kertoo Jussi Huttunen.

Me OP:ssa haluamme auttaa suomalaisia vaurastumaan

Säästäminen ja sijoittaminen kiinnostaa laajasti asiakkaita

- Me OP:ssa haluamme auttaa suomalaisia vaurastumaan ja olemme onnistuneet alkuvuonna tehtävässämme hyvin. Osakekaupankäynnissä asiakkaamme ovat olleet aktiivisia ja tämän alkuvuoden aikana OP Ryhmässä on avattu yli 40 000 uutta arvo-osuustiliä, kertoo pankinjohtaja Eevi Määttä ja jatkaa

- Lanseerasimme vuoden alusta omistaja-asiakkaan uudet sijoittajan edut ja viimeisimpänä hinnoitteluetuna päätettiin jatkaa erityisesti piensijoittajia ilahduttavaa 1 %:n palkkiokattoa osakekaupankäynnissä.

Vuoden toisella vuosineljänneksellä osakesijoittamisessa OP Uusimaan asiakkaat ostivat eniten Sampoa, Kemiraa ja SSAB:n osakkeita. Vastaavasti myydyimpien osakkeiden listalla olivat Nordea, Fortum ja Neste. Kun tarkastelee osakekaupankäyntiä sukupuolittain, eroja löytyy naisissa. He lisäsivät salkkuunsa Tokmannia, mikä olikin naisten toiseksi ostetuin osake ja toisaalta naiset vähensivät salkuistaan eniten Keskon, Fortumin ja Valmetin osakkeita. Kaupankäynnin alkuvuoden volyymeistä miehet edustavat valtaosaa noin 87 prosentin osuudella. Erityisesti nuorten aikuisten ja naisten sijoittamisen kiinnostus on kasvanut viimeisten vuosien aikana.

- Säästämisen suosio on jatkunut koko alkuvuoden erittäin vahvana. Vuoden alusta OP:n rahastoihin on tullut jo yli 100 000 uutta osuudenomistajaa. Säästämisen aloittaminen on tehty helpoksi mm. OP-mobiilin kautta ja valtakunnallisiin lukuihin verraten OP:n rahaston on valinnut 43 prosenttia kaikista uusista osuudenomistajista. Voimme olla iloisia, että pystymme tarjoamaan laajalle asiakaskunnalle sopivat säästämisen ratkaisut. Asiakasvarojen kasvu jatkui myös vahvana. OP Uusimaan asiakasvarat kasvoivat alkuvuonna 5,5 prosenttia ja voimakkainta kasvu oli rahastoissa, lähes 23 prosenttia. Lisäksi osakkeisiin sijoitetut varat kasvoivat lähes 18 prosenttia. Erityisesti yritysten ja yhteisöjen kassanhallinta- ja sijoitusratkaisuissa oli vahva alkuvuosi jatkaa Eevi Määttä.

Asiakkaiden käteisen käyttö väheni ja asiakkaiden asiointi siirtyi kasvavissa määrin digitaalisiin kanaviin

Asiakkaiden siirtyminen turvallisempiin digitaalisiin maksamisen palveluihin on jatkunut alkuvuoden aikana. OP Uusimaassa kassa-asioinnin määrä on laskenut edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna 30 prosenttia. Myös asiakaskohtaamiset ja asiointi ovat siirtyneet yhä kasvavissa määrin digitaalisiin kanaviin.

- Konttorin rooli pankkiasioinnin hoitamisessa on laskenut vuoden aikana ja samaan aikaan digitaalisten palveluiden käyttäjämäärät ovat nousseet. Digitaalisten kanavien käyttö on kasvanut kaikissa ikäluokissa. Käteisen käyttöä ovat vähentäneet erityisesti kaikkein nuorimmat ja vanhimmat asiakkaat, kertoo pankinjohtaja Satu Laamanen.

OP Uusimaassa kassapalveluiden aukioloaikoja muutettiin 1.4. alkaen. Kassapalveluita on saatavilla Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Lohjalla ja Nummelassa kahtena päivänä viikossa. 1.4. alkaen myös Nurmijärven konttorin toiminnot yhdistettiin Klaukkalan toimipisteeseen.

Asuntomarkkinoilla hyvin vilkasta ja turvatuotteiden kysyntä kasvoi

Asuntorahoituksen kysyntä on ollut vilkasta alkuvuonna, asuntolainoja on nostettu jopa 32 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna vastaavana aikana. Oman asunnon ostajien lisäksi liikkeellä ovat olleet myös sijoitusasuntojen ostajat, sijoitusasuntolainoja myönnettiin vajaa 20 prosenttia enemmän kuin edellisenä keväänä. Tänä vuonna myös vapaa-ajan asuntoihin haettujen lainojen määrä on ollut ennätyksellisessä kasvussa. Vapaa-ajanasuntoihin lainoja on haettu noin 20 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

- Vuoden 2021 tammi-kesäkuussa keskimääräisen asuntolainan koko on kasvanut lähes 14 000 euroa edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Tammi-toukokuussa 2021 myönnettyjen asuntolainojen koko on ollut OP Uusimaassa keskimäärin 129 000 euroa. Asuntolainoihin lasketaan mukaan myös peruskorjauksiin ja vapaa-ajan asuntojen ostoon otetut lainat, kertoo Satu Laamanen.

Turvatuotteiden myynti on kasvanut alkuvuonna selvästi, asuntolaina-asiakkaat ovat halunneet turvata maksukykyään niin korkojen nousun kuin sairastumisen tai työttömyydenkin varalta. Lainanottajat ovatkin suojanneet talouttaan ja lainanhoitokykyään selvästi aikaisempaa enemmän. OP Uusimaassa yli 48 prosenttia uusista asuntolainoista on suojattu joko koron nousun, sairastumisen tai työttömyyden varalta, mikä on lähes kuusi prosenttiyksikköä enemmän kuin vuotta aiemmin.

Lyhennysvapaahakemusten määrä on pysynyt koko alkuvuoden maltillisella tasolla, ja lyhennysvapaahakemusten määrät ovat palanneet koronapandemiaa edeltävälle tasolle.

Yritys- ja yhteisöasiakasliiketoiminta vahvassa kasvussa

OP Uusimaan yritys- ja yhteisöasiakasliiketoiminta oli vahvassa kasvussa vuoden 2021 ensimmäisen puolen vuoden aikana. Yritysluottoja nostettiin jopa 47 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020 vastaavana aikana. Yritysrahoituksen kasvu oli vahvaa niin varsinaisten yritysten kuin asunto-osakeyhtiöiden osalta. Varallisuudenhoidon ratkaisuiden myynnissä tehtiin alkuvuonna todellinen läpimurto, kun yritys- ja yhteisöasiakkaiden varallisuudenhoito yli kolminkertaistui edelliseen vuoteen verrattuna. Yritysasiakkaiden digitaalisten palveluiden, kuten yritysverkkopalvelun ja OP-yritysmobiilin voimakas kasvu jatkui alkuvuonna. OP Uusimaahan, Pohjolaan ja Ilmariseen palvelunsa keskittäneiden yritysasiakkaiden kasvu oli vahvaa.

- OP on alkuvuoden aikana jatkanut myös vahvaa tuotekehitystään yritysasiakkaiden palveluissa. OP mahdollistaa ensimmäisenä pankkina Suomessa yritysten monipankkimaksut. Monipankkiominaisuuden avulla yritykset voivat tarkastella kaikkien käyttämiensä pankkien tilitietoja samassa paikassa. Yritysten ei jatkossa tarvitse kirjautua useisiin eri verkkopalveluihin tehdäkseen maksuja tai poimia tilitietoja eri tietolähteistä, mikä säästää merkittävästi aikaa, kertoo vielä lopuksi pankinjohtaja Markus Sillanaukee.