Uusi, ketterä sinä? Kymmenen vinkkiä itseohjautuvuuteen

Sari Hällfors

Tie ketteräksi eli nopeasti asiakastarpeisiin ja toimintaympäristön muutoksiin reagoivaksi organisaatioksi on hyvin samankaltainen, kuin monen alkuvuodesta aloittama tie kohti terveellisempää elämäntapaa.

Teksti Sari Hällfors, senior specialist
Kuva Aleksi Humalainen
Julkaistu 21.1.2021

Naistenlehdet jakavat näin alkuvuonna vinkkejä, kuinka kertyneistä liikakiloista ja väsyneestä olemuksesta pääsee eroon. Sanotaan, että elämäntaparemontti kannattaa aloittaa pienin askelin: valitsemalla esimerkiksi portaat hissin sijaan. Kun joka viikko elää vähän terveellisemmin kuin edellisellä viikolla, alkaa terveellisistä valinnoista muotoutua pikkuhiljaa uusi normaali. 

Tie ketteräksi eli nopeasti asiakastarpeisiin ja toimintaympäristön muutoksiin reagoivaksi organisaatioksi on hyvin samankaltainen. Kun toimintaympäristö muuttuu radikaalisti, ei ole realismia uskoa selviytyvänsä muuttumalla ainoastaan vain vähän. Ja silti, vaikka uudistumistavoite olisi kunnianhimoinen, ovat yksittäiset uudistavat teot parhaimmillaan pieniä ja perättäisiä, mutta riittävän tiheästi toistuvia. Näin saadaan varmimmin aikaiseksi pysyvä muutos.

Ketteryys on organisaation ja tiimin ominaisuus, mutta myös yksilön ominaisuus. Tässä 10 vinkkiä, joilla digiajan ammattilainen voi ketteröittää itsensä.

  1. Hyväksy muutostarve. Ihan aluksi ketteräksi ammattilaiseksi pyrkivän pitää uskoa, että toimintaympäristömme tulee muuttumaan tulevina vuosina niin merkittävästi, että oma uudistuminen on välttämätöntä.
  2. Kokeile uusia lajeja. Ketterä työntekijä ei anna osaamisensa poteroitua yhteen kapeaan osaamisalueeseen, vaan hän hankkii osaamista ja ymmärrystä laaja-alaisesti. Uusilla lajeilla voidaan viitata esimerkiksi uusiin järjestelmiin, tuotteisiin tai prosessin vaiheisiin. Usein yritykselle arvokkain työntekijä osaa yhden tai useamman osa-alueen syvällisesti, mutta ymmärtää arvonmuodostusketjun kokonaisuudessaan. Ketterä kehittäjä (ns. full stack-kehittäjä) esimerkiksi voi tehdä pieniä muutoksia käyttöjärjestelmistä perusjärjestelmiin. Vaikeaa – monestakin syystä. Mahdotonta – onko pakko olla?
  3. Treenaa yhdessä muiden kanssa. Tulevaisuuden työ tehdään verkostoissa. Yhä useammin monimutkaisten ongelmien ratkominen vaatii moniammatillista yhteistyötä, eikä sparrailu pelkästään oman alan asiantuntijoiden kanssa vie eteenpäin. Ole siis aktiivinen rakentamaan myös väliaikaisia, poikkifunktionaalisia tiimejä. Esimerkiksi lakimiesten, järjestelmäarkkitehtien ja palvelumuotoilijoiden yhteenliittymä voi tuottaa huomattavasti monipuolisempia ratkaisuja kuin pelkän yhden ryhmän sisäinen pähkäily. Kun korona-tilanne helpottaa, voit siirtyä istumaan ongelman ratkaisuun osallistuvien työkavereidesi kanssa lähekkäin ja suosia vuorovaikutusta kasvokkain.
  4. Pienennä annoskokoa. Mitä tahansa teetkin, kirkasta itsellesi visio ja ala tavoitella sitä pieninä, itsenäisesti arvoa tuottavina osakokonaisuuksina. Jos joudut syystä tai toisesta lopettamaan tekemisesi kesken ennen kuin suuri visio on valmis, niin ainakin joitakin arvoa tuottavia asioita on jo saatu valmiiksi. Vähintäänkin olet saanut arvokasta oppia siitä, mikä toimii ja mikä ei. Esimerkiksi tuote- ja palvelukehityksessä yhden arkkitehtuurikerroksen viilaaminen täydelliseksi on liiketoimintanäkökulmasta turhaa niin kauan, kun mitään loppukäyttäjälle hyödyllistä ei ole ulkona.
  5. Keskity harjoituksiisi. Onko ketterä työntekijä nopeampi kuin muut? Ei luultavasti, jos tarkastellaan yksittäisen toiminnon suorittamiseen menevää aikaa. Onko hän sitten fokusoituneempi kuin muut? Aivan varmasti. Tehokas priorisointi on olennainen kyvykkyys, joka tarkoittaa mikrotasolla sitä, että yksilö kykenee tunnistamaan tavoitteiden kannalta olennaisimmat asiat. Hän keskittyy niihin antamatta tärkeiden, mutta silti toissijaisten asioiden häiritä itseään. Jos työntekijällä on "monta palloa yhtä aikaa ilmassa", tarkoittaa se sitä, että asiat etenevät hitaasti. Parempi tapa on tehdä yksi asia kerrallaan fokusoituneesti loppuun ja ottaa työn alle vasta sitten seuraava. Parhaimmillaan "loppuun asti" tarkoittaa ”loppuasiakkaalle asti”.
  6. Juokse pitkää matkaa ja huolehdi, että riittävän nopea tempo pysyy yllä loppuun asti. Kestävällä tavalla ketterä työntekijä ymmärtää elinkaariajattelun päälle. Jos sinulla sattuu olemaan yrityksen rahaa käytössä, niin käytä rahaa harkiten. Nopein tapa saada asioita alkuun on hankkia uutta teknologiaa kaupparatsulta, joka sattuu olemaan paikalla juuri nyt. Mutta mahdollistaako ostettava tuote full stack-kehityksen jatkossa vai onko teknologiavalinta jotain niin eksoottista, että vain spesialisti kykenee sen kanssa toimimaan? Siinä tapauksessa: harkitse ostopäätöstäsi vielä kerran. Varmista aina ylläpidettävyys ja jatkokehitysmahdollisuudet. Kestävää ketteryyttä ei yleensä ole se, että ostetaan markkinoilta mitä sattuu ja jätetään datan hyödynnettävyys tai ylläpitomurheet muiden huoleksi.
  7. Mittaa suoritusta. Läpinäkyvä mittaaminen on yksi ketteryyden edellytyksiä. Älä mittaa vain rahaa ja aikaa, vaan pyri ymmärtämään suorituskykyä laajemmin. Kalleinta on tehdä jotain, mitä asiakkaat eivät halua, joten aloita mittaaminen jo ennen kuin investointia on lyöty lukkoon. Mittaa ja kokeile erilaisia vaihtoehtoja.
  8. Ole sitkeä. Organisaatiotasoinen ketteryys vaatii systeemisiä muutoksia, mutta muutokset saavat alkunsa usein yksittäisten ihmisten toiminnasta. Innostavat esimerkit rohkaisevat muitakin ja avaavat tarvittaessa päättäjien silmiä. Koettele siis rajojasi. Näytä esimerkkiä. Ole rohkea ja aloitteellinen. Jos työyhteisössäsi ei ole kanbania, selvitä tarvittaessa, mikä se on ja mieti, voisiko tiimisi työstä tehdä läpinäkyvämpää sen avulla. Jos teillä on kanban, mutta siinä ei rajoiteta keskeneräisen työn määrää ("WIP-rajat" puuttuvat), kysy "miksi?". Ehkä vastaus on: "Meillä on niin paljon erikoistunutta osaamista". Ole ensimmäinen, joka alkaa hankkia uutta osaamista tuodaksesi prosessiin joustavuutta. Jos pullonkaula syntyy jatkuvasti perusjärjestelmäkehitykseen, niin ole hän, joka alkaa opiskella uutta taitoa –siitäkin huolimatta, että sinut olisi palkattu esimerkiksi käyttöliittymäkehittäjäksi tai arkkitehdiksi. Jos viralliset vuositavoitteesi eivät tue sinua tässä, juttele esimiehesi kanssa. Ajattele koko ajan sitä, kuinka saat tuotettua nopeasti loppuasiakkaalle arvoa.
  9. Ole itsellesi armollinen. Kestävällä tavalla ketterä ei polta itseään loppuun. Jatkuvat ylityöt, kiire ja stressi ovat pahasta. Itsestään täytyy pitää huolta. Työn vastapainona on elämässä tärkeää olla muitakin kiinnostuksen kohteita. Väsyneenä kukaan ei ole erityisen tuottava ja luova.
  10. Kehity ja opi. Maailma ympärilläsi muuttuu (teknologia kehittyy, sääntely vähenee tai lisääntyy, uusia kilpailijoita ilmaantuu, asiakastarpeet muuttuvat jne.). Osaaminen, mikä tänään on riittävää ja hyvää, voi olla huomenna jo täysin irrelevanttia. Älä siis koskaan erehdy luulemaan, että olisit riittävän ketterä. Et ole. Jatkuva kehittyminen on meidän kaikkien velvollisuus ja oikeus.

Kirjoittaja on Sari Hällfors, joka työskentelee OP:ssa senior specialistina kehittämisen mallin parissa.