Kaikki alkoi, kun Suomessa ja Espanjassa asuva viihdetaiteilija Päivi Mäkinen päätyi ostamaan kaasuauton kaksi vuotta sitten. Hän on keikkamuusikko, joka ajaa paljon. Syy kaasuauton hankkimiseen oli hinta: kaasu on puolet halvempaa kuin bensa. Suomessa se maksaa noin 1,43 euroa kilo, Euroopassa keskimäärin euron kilo.

– Paljon ajavalle ihmiselle kaasu on hyvä valinta. Yhdellä 20 kilon tankkauksella ajaa noin 450 kilometriä, Mäkinen sanoo.

Hänen autonsa on punainen farmari, jossa on kaasutankin lisäksi pieni bensiinitankki kaiken varalta.

Mäkinen on kokenut autoilija, joka on ajanut paljon myös Euroopassa. Vappuna 2021 hän ja Radio Finlandian toimittaja Raija Kurkola tekivät Espanjassa yhdessä radioshow’ta. Silloin tuli puheeksi, että Mäkinen aikoo ajaa elokuussa Helsingistä Aurinkorannikolle, ja Kurkola kiinnostui ajatuksesta.

Naiset päättivät lähteä matkaan yhdessä ja tehdä reitin varrelta radio-ohjelmaa. Sen ideana oli vierailla ulkomailla asuvien suomalaisten luona, jotka olivat toteuttaneet jonkin unelmansa.

Mukaan matkaan otettiin myös Mäkisen kaksi koiraa Nekku ja Diiva, jotka ovat kokeneita matkailijoita.

Radiotoimittaja Raija Kurkola (vas.) ja viihdetaitelija, laulaja ja näyttelijä Päivi Mäkinen ajoivat elokuussa kaasuautolla Helsingistä Espanjaan. Kulkupelinä toimi Mäkisen farmariauto, jossa on kaasutankin lisäksi pieni bensatankki.

Vakuutukset kuntoon ennen matkaa

Ennen reissua oli tärkeä laittaa vakuutukset kuntoon. Siinä apuun tuli Pohjola Vakuutuksen Timo-Matti Henriksson. Hän neuvoi, mitä kaikkea vakuuttamisessa kannattaa ottaa huomioon ja vinkkasi, että Bosnia ja Hertsegovina kannattaa jättää väliin tai ainakaan siellä ei pidä ajaa kolaria. Muuten tulisi kalliiksi.

– Mailla on eri riskiluokitukset, ja maan liikennekulttuuri vaikuttaa siihen, mitä vakuutus korvaa, Mäkinen sanoo.

Kun suuntaa auton kanssa ulkomaille, kannattaakin tarkistaa autovakuutuksen ehdot eri maissa.

Ulkomailla autoillessa vaaditaan myös Green Card eli vakuutusyhtiön todistus voimassa olevasta liikennevakuutuksesta. Pohjola Vakuutuksesta sen saa ilmaiseksi. 

Jos auto on rahoitusyhtiön omaisuutta, tarvitaan myös maastavientivaltakirja.

Auton lisäksi radio-ohjelman tekemiseen tarvittava tekniikka vakuutettiin. Koirilla oli jo valmiiksi eläinvakuutus ja naisilla matkavakuutukset Pohjola Vakuutuksesta.

– Valtaosa eläinvakuutuksista loppuu, kun koira täyttää kymmenen vuotta, mutta Pohjola Vakuutuksessa saa pitää vakuutuksensa, vaikka ikää tulee lisää. Se on ihan ylivoimainen, Mäkinen sanoo.

Hänen Nekku-koiransa on yhdeksänvuotias.

Reissusta selvittiin kommelluksitta, eikä vakuutuksia onneksi siis tarvittu.

– Andorrassa kiipesimme vuoren huipulle, ja siellä tuli kyllä muutaman kerran mieleen, että onneksi vakuutukset ovat kunnossa, Kurkola sanoo.

Päivi Mäkisen koirat sekarotuinen Nekku ja yorkshirenterrieri Diiva olivat matkassa mukana.

12 maata ja monta kohtaamista kolmessa viikossa

Naisten matkareitti kulki Helsingistä Viroon, Latviaan, Liettuaan, Puolaan, Tshekkeihin, Slovakiaan, Unkariin, Kroatiaan, Sloveniaan, Italiaan, Ranskaan, Andorraan ja lopulta Espanjaan. Koko reittiin meni kolme viikkoa ja yksi päivä.

– Emme pitkään aikaan tienneet, milloin olemme perillä Espanjassa, sillä reitti muuttui monta kertaa reissun aikana, Kurkola sanoo.

Matkan varrella naiset kävivät muun muassa Kroatiaan eläkkeellä muuttaneen Kalevi Ripatin kotona.

– Hän asui pienessä kylässä kolmen koiransa kanssa. Meillä oli hänen kanssaan ihana perjantai-ilta Kroatian tähtitaivaan alla, Kurkola kertoo.

Liettuassa naiset vierailivat lähelle Venäjän rajaa asettuneen pariskunnan luona, joka piti pitseriaa. Samalla he testasivat, miten Elisan mobiiliverkko toimii niin idässä.

Ranskassa he seurasivat kuuntelijan vinkkiä 1600-luvun pikkukylään ja löysivät sieltä hotellin, jota pitävät suomalainen nainen ja ruotsalainen mies. Miljöö oli kuin sadusta.

Unkarissa he päätyivät linnanherra Ari Kupsuksen luokse tämän kotilinnaan. Tämä taas lähetti heidän mukanaan viiniä linnan edelliselle omistajalle, 90-vuotiaalle paronittarelle.

– Paronitar asui Milanon lähellä Italiassa. Hän oli toivonut, että saisi vielä kerran nauttia unkarilaista viiniä. Oli hienoa olla osallisena tässä tarinassa, Mäkinen sanoo.

Tsekki ja Italia ovat kaasuautoilijan paratiiseja – paitsi sunnuntaisin

Osaltaan matkareittiin vaikutti myös kaasuverkko. Etelä-Euroopassa kaasua on usein samoilla asemilla kuin bensiiniäkin, mutta aina näin ei ole. Kaasutankkauspisteiden löytämisessä auttoikin The Natural & bio Gas Vehicle Association eli NGVA. Heidän nettisivuiltaan löytyy kartta, johon on merkattu Euroopan kaasuverkosto.

– Tshekki ja Italia ovat kaasuautoilijan paratiiseja. Niistä saa kaasua mistä vain, Kurkola sanoo.

Italiassa ei tosin kannata tankata sunnuntaisin, naiset huomasivat.

– Siellä kaikki ovat silloin kotona syömässä. Edes automaattiasemat eivät välttämättä toimi, Mäkinen sanoo.

Välillä usko tankkauspisteisiin meinasi loppua muutenkin. Usein kartta ilmoitti, että lähellä on tankkauspaikka, mutta näkyvissä oli vain jonkun navetta. Aina tankki kuitenkin lopulta löytyi sieltä, missä kartta lupasikin sen sijaitsevan. 

Kolmen viikon kaasut kustansivat 220 euroa ja niillä ajettiin 7000 kilometriä. Loput 340 kilometriä taittuivat bensalla, johon kului 63 euroa.

Entä mitä matkasta jäi käteen kilometrien lisäksi?

– Saimme nähdä, että unelmiinsa kannattaa uskoa. Tapasimme ihmisiä, jotka ovat tehneet niistä totta ja toteutimme myös omaa unelmaamme, Kurkola sanoo.

Lue myös:

Ota nämä asiat huomioon, jos suunnittelet matkaa koronapandemian aikana

Matkavakuutus on pieni hinta kattavasta turvasta. Tutustu Pohjola Vakuutuksen matkavakuutukseen.