Taloudellinen ajo kannattaa, sillä sen ansiosta voi säästää bensan kulutuksessa jopa 15–20 prosenttia. Varsinkin nyt, kun bensan hinta on korkealla, on järkevää, ettei rahaa kulu bensiiniin niin paljon. Toisaalta voi ajatella myös kasvihuonevaikutusta maapallolle, kun hiilidioksidia pääsee vähemmän ilmakehään.

Toki jo auton valintakin vaikuttaa päästöihin. Jokaisella autolla on virallinen hiilidioksidipäästöarvo, joka riippuu arvioidusta kulutuksesta ja kertoo, miten taloudellista autolla on lähtökohtaisesti ajaa. Tähän lukemaan perustuvat ajoneuvovero ja uuden auton vero, eli periaatteessa jo ostamalla vähemmän kuluttavan auton säästää kustannuksissa. Hiilidioksidipäästöarvon näkee Traficomin sivuilta ja omasta verolaskustaan.

Naamapinta-ala vaikuttaa

Yleisesti ottaen painavammat ja korkeammat autot kuluttavat enemmän polttoainetta.

– Se, kuinka paljon auto joutuu puhkomaan ilmaa ympärillämme, vaikuttaa kulutukseen. Puhutaan niin sanotusta naamapinta-alasta. Jos auto on leveä ja korkea, niin ilmanvastus on suurempi. Jos olet joskus laittanut käden ulos auton avoimesta ikkunasta, niin olet tuntenut ilmanvastuksen, selventää Turun ammattikorkeakoulun autotekniikan lehtori Markku Ikonen.

Tosielämässä toteutuva polttoaineenkulutus on tietysti autosi mallin ja oman ajotapasi summa. Maantieajoon ja kaupunkiajoon voisi antaa hieman eri neuvot.

Maantieajossa paras neuvo on pienentää ajonopeutta, jos mahdollista, jolloin ilmanvastus pienenee. Ei siis kannata ainakaan ajella huolimattomasti ihan pikkuisen yli rajoitusten. 

– Kannattaa myös ajaa niin isolla vaihteella kuin pystyy. Kun on iso vaihde käytössä, moottori pyörii hitaammin, jolloin polttoainettakin kuluu vähemmän.

Reittivalinnalla voi olla polttoaineenkulutuksen kannalta jotain väliä. Jos valitset reitin, jossa on paljon Stop-risteyksiä ja liikennevaloristeyksiä, joudut pysähtymään ja kiihdyttelemään enemmän. Pysähdykset ja kiihdytykset taas syövät polttoainetta. Parasta olisi ajella maantiellä reittiä, jolla voi päästellä mahdollisimman tasaisesti mahdollisimman asti.

Rullaa tasaisesti

Kaupunkiajossa ajellaan paljon risteyksissä ja vaihdellaan kaistoja, joten kiihdytyksiä ja jarrutuksia tulee enemmän kuin maantieajossa. Siksi polttoainettakin kuluu enemmän.

Parasta olisi rullata kaupungilla mahdollisimman tasaisesti niin, että jarrua tarvitsee käyttää mahdollisimman vähän.

– Usein puhutaan kevyestä kaasujalasta, mutta taloudellisessa ajossa kevyt jarrujalka on parempi termi, Ikonen sanoo.

Taloudellisen kaupunkiajon vastakohta olisi ajella lujaa kohti risteystä, lyödä jarrut pohjaan viime hetkellä, ja kiihdyttää sitten uudestaan. Näin ei siis kannata tehdä.

Kun auton on kerran saanut liikkeelle, liikkeen energiaa kannattaa hyödyntää. On siis hyvä hiljentää nostamalla kaasu kokonaan ylös, ilman, että painaa kytkintä. Tuolloin kulutus on nolla.

– Jos olet saapumassa vaikka risteykseen ja näet jo kaukaa, että vastassa ovat punaiset liikennevalot, kannattaa aloittaa loiva hiljentäminen mahdollisimman ajoissa. Pääset moottorijarrutuksella kohti risteystä, ja valot kenties ehtivät vaihtua, ennen kuin olet pysähtynyt, joten selviät vähemmällä kiihdyttämisellä.

Kiihdyttämiseen liittyy välillä väärinkäsityksiä. Eli kun lähtee kiihdyttämään, on hyvä kiihdyttää kohtalaisen reippaasti. Hidas kiihdyttäminen ei ole taloudellista. Mutta aina, kun tulee hidastuksen tarve, niin kannattaa hidastaa ajoissa ja hitaasti.

– Eräs kouluttaja kertoo opettavansa, että jos täytyy heti kaasupolkimen noston jälkeen käyttää jarrua, niin on tullut painaneeksi liian kauan kaasua. Jos pystyisi vaikka viisi sekuntia pitämään autoa moottorijarrutuksella, ennen kuin tarvitsee painaa jarrua, niin sekin on taloudellisempaa.

Esimerkkilaskelma taloudellisesta ajosta

  • Auto: Viisi vuotta vanha Toyota Corolla
  • Kulutus: Tyypillinen keskimääräisen kuljettajan polttoaineenkulutus 6,6 l / 100 km
  • Hiilidioksidipäästö 152 g/km
  • Taloudellisen kuljettajan luku olisi 15 prosenttia vähemmän kuin keskimääräisen kuljettajan kulutus eli 5,6 l / 100 km.
  • Jos vuotuinen ajomäärä on 20 000 km, ajotavan muutos säästäisi polttoainetta 200 litraa vuodessa. Bensiinin hinnalla 2 € / litra vuosittainen rahasäästö olisi 400 euroa. Hiilidioksidia taas vapautuisi 460 kg vähemmän ilmakehään.
Pohditko vähemmän kuluttavan auton ostamista? Lainalaskurilla saat arvion vakuudellisen ja vakuudettoman autolainan kustannuksista haluamallasi laina-ajalla.

Lue myös:

Jos luopuisin autosta, paljonko säästäisin rahaa?

Vaihtamassa autoa? Pohdi näitä seikkoja, ennen kuin valitset