Sähköautot yleistyvät rivakkaan tahtiin myös Suomessa. Ympäristöystävällisempää autoilua vauhdittavat edullisempi verotus, vähäinen huoltotarve sekä polttoaineen hinta.

Taloyhtiöissä sähköautojen latauspisteet toteutetaan useimmiten yhteishankintana ja avaimet käteen-periaatteella, jolloin investointi maksetaan pois joko vastikkeina tai latausoperaattorin kerääminä palvelumaksuina. Omakotiasujan on sen sijaan maksettava koko lysti itse ja nykyisin myös ilman ARA-tukia – tarvittavissa sähkötöissä voi toki hyödyntää kotitalousvähennystä.

Vaikka autotallissa, autokatoksessa, kesämökin tai omakotitalon pihalla olisikin lataukseen sopivalta näyttävä sähköpistoke tai lämmitystolppa, ei sähköautoa kannata ladata suin päin, tähdentää Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä.

– Aivan ensimmäiseksi pitää selvittää, kestääkö sähköliittymä ylipäätään sähköauton lataamisen ja siitä tulevan lisäkuorman. Liittymän nykyisen kuormituksen voi tarkistaa sähkönmyynti- tai sähköverkkoyhtiön verkkopalvelusta, Heikkilä opastaa.

Sulakekoko voi yllättää uudessakin talossa

Vielä paremman varmistuksen saa, jos asian jättää sähköalan ammattilaisen huoleksi. Samalla kannattaa tarkastaa myös sähköverkon muu kunto ja selvittää sen uusimistarve.

– Kapasiteetti voi olla kovilla etenkin hieman vanhemmissa sähkölämmitteisissä taloissa ja kesämökeissä, joissa sähköverkko alkaa olla muutenkin uusimisen tarpeessa. Pelivaraa saattaa kuitenkin olla niukasti myös uudemmissa taloissa ja vapaa-ajan asunnoissa. Suurehkoonkin taloon on voitu valita juuri ja juuri riittävä sulakekoko, Heikkilä toteaa.

Myös työpaikalla kannattaa nostaa latausmahdollisuus rohkeasti esille.

– Hyvillä työpaikoilla asia järjestyy tavalla tai toisella, jos teknisiä esteitä ei ole, Heikkilä muistuttaa.

Halpislaite voi käydä lopulta kalliiksi

Myös latauslaitteiden hankinnassa kannattaa olla tarkkana. Etenkin verkkokaupoissa on tarjolla teknisesti hyvinkin monenkirjavia tuotteita. Kovimman riskin ottaa, jos tilaa EU:n ulkopuolelta halvan, kaukomailla valmistetun ja merkiltään tuntemattoman laitteen

– Silloin saattaa joutua maahantuojan asemaan ja olla sen myötä vastuussa myös laitteen aiheuttamista vahingoista. Esimerkiksi pakollisen vikavirtasuojan toimimattomuus tai puuttuminen voi pahimmillaan aiheuttaa hengenlähdön, Heikkilä varoittaa.

Hän itse pitää parhaana vaihtoehtona latauslaitetta, joka on varustettu dynaamisella kuormanhallinnalla. Se varmistaa, että auto ottaa latausvirtaa vain kiinteistön oman sähköverkon kulloinkin salliman määrän ja ilman ylikuormituksen riskiä.

– Hankintahinta on hieman korkeampi, mutta se tuo samalla mielenrauhaa. Kovillakaan pakkasilla ei tarvitse silloin huolehtia, että auton lataus katkeaa yöllä lämminvesivaraajan käynnistymiseen, Heikkilä toteaa.

Mieti myös mahdollisia käyttömuutoksia

Latauspiste kannattaa mieluusti sijoittaa katoksen alle ja säältä suojaan. Samalla on syytä katsoa nykyhetkeä pidemmälle ja miettiä, pysyykö sähköauton käyttö viikosta ja kuukaudesta toiseen aina samana.

Kasvaako lataustarve jossain vaiheessa esimerkiksi pidempien ajomatkojen myötä? Onko perheessä kenties parin vuoden päästä toinenkin ladattava ajopeli, kun kakkosautokin vaihtuu sähköversioksi? Entä vieraat – pitäisikö latausmahdollisuus tarjota kotimatkaa varten myös heille?

– Nyrkkisääntö on, että homma kannattaa tehdä kerralla kuntoon kaapeleita myöten. Jos esimerkiksi autokatoksessa oleva kulunut pistorasia tai sitä syöttävä jakorasia syttyy tuleen, voi palo levitä muuallekin kiinteistöön, Heikkilä toteaa.

Latauksessa kuluu sähköä noin 2 000–2 500 kWh/10 000 km. Sähkön satunnaisista hintapiikeistä huolimatta sähköauton käyttökustannukset ovat selvästi bensa- tai dieselautoa edullisemmat. Kotilatausta käyttävälle sähköautoilu maksaa noin 2–4 euroa/100 km.

– Sähkösopimusten hintavertailu kannattaa. Lataaminen on etenkin yöaikaan edullisempaa ja jos latausaikoja vain pystyy optimoimaan, niin pörssisähkö tarjoaa erityisen halpoja ajokilometrejä, Heikkilä vinkkaa.

Tutustu Pohjola Vakuutuksen hybridi- ja sähköautovakuutukseen.

Juttu on julkaistu 21..6.2022 ja sitä on päivitetty mm. sähköautoilun kulujen osalta.