Varmoja kevään merkkejä ovat maanteillä yleistyvät peräkärryt, kun omakotitalojen asukkaat alkavat puuhastella puutarhoissa ja kuljettavat puutarhajätettä kaatopaikoille tai matkaavat kesämökeilleen peräkärry täynnä mökkitarpeita.

– Ennen peräkärryn käyttöönottoa kannattaa tarkistaa kärryn kunto. Useimmiten kärry on ollut käyttämättömänä talviajan eikä sitä ole huollettu. On hyvä tarkistaa, että kärryn renkaat ovat kunnossa, rengaspaineet tarkistettu ja valot toimivat. Kärry kannattaa myös puhdistaa kunnolla ennen uutta lastausta, sanoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.

Jarruttomalla perävaunulla ei ole katsastusvelvoitetta, joten kärrynomistajan vastuulla on huolehtia, että kärry on moitteettomassa kunnossa, kun liikutaan maanteillä.

Peräkärry on kuormattava niin, ettei kuorma aiheuta haittaa muulle liikenteelle, vahingoita muiden omaisuutta tai kaadu tielle. Käytännössä kaikki irtotavara kannattaa sitoa kiinni ja mahdollisesti pölyävä kuorma peittää kuomulla.

Vältä nämä mokat

Peräkärry on kätevä tapa kuljettaa raskaampiakin tavaroita, kunhan muistaa kärryn lastaamisessa muutaman perussäännön. Kun on tarve kuljettaa jotain isompaa irtainta, kannattaa ensiksi miettiä, soveltuuko kevytperävaunu ylipäätään sen kuljetustarkoitukseen.

– Tavallisimmat mokat syntyvät silloin, kun ei ole ennakoitu kuljetustarvetta tai huolehdittu kärryn kunnosta. Kuormaamisessa saa aikaan helposti ongelmia, jos ei mietitä, miten tavaroiden paino jakautuu perävaunussa, Valtonen sanoo.

Jos tavarat lastaa perävaunuun väärin, voi se aiheuttaa liikenteessä vakavia vaaratilanteita. Kun ajetaan raskaasti ja virheellisesti täytetyllä peräkärryllä, jarruton kärry voi aiheuttaa koko yhdistelmään heijausliikkeen.

– Äkkijarrutuksessa peräkärry voi myös heittelehtiä ja vaikuttaa auton ohjattavuuteen. Jarruttoman perävaunun massa saa olla puolet vetoauton massasta, jotta auto vie vaunua eikä vaunu autoa. Pienimmillä henkilöautoilla sallittu vetomassa onkin rajoitettu alle muutoin kevytperävaunuille sallitun 750 kilogramman, Valtonen sanoo.

Jos peräkärry on kuormattu takapainoisesti, vetoaisaan tulee nostetta. Tällöin perävaunun aisa nostaa auton takaosaa ylöspäin ja yhdistelmän hallinta voidaan menettää ajon aikana.

Takapainoisuuden voi testata helposti irrottamalla peräkärryn vetokoukusta ja pitämällä aisasta käsin kiinni. Jos aisa nousee ylöspäin ja kärry lähtee kippaamaan taaksepäin, takana on liikaa painoa ja kuorma on lastattava uudelleen.

Painavimmat tavarat akselin päälle

Peräkärryn kuormaus kannattaa aloittaa edestä. Silloin kärryn painopiste säilyy mahdollisimman alhaalla ja keskellä. Painavimmat tavarat laitetaan akselin päälle ja lopuksi kuorma sidotaan kunnolla kiinni.

Perävaunu on aina kuormattava niin, että paino kohdistuu alas vetokuulaan eikä koskaan ylöspäin. Alas suuntautuva voima saa olla enintään kymmenen prosenttia perävaunun akseleille sallitusta massasta.

Yleensä ajossa ja käytössä miellyttävin aisapaino on kevytperäkärryissä noin 10–30 kiloa, jolloin kärry on vielä helposti nostettavissa pois vetokoukusta.

– On turvallisempaa ja mukavampaa tehdä kaksi matkaa vajaalla kärryllä kuin yksi ylikuormatulla kärryllä, Valtonen sanoo.

Vaikka käytössä olisi kuomullinen peräkärry, tulee sen sisällä irtonaiset tavarat myös sitoa, jolloin voi varmistua, etteivät tavarat heittelehdi ajon aikana.

Tutustu Pohjola Vakuutuksen perävaunuvakuutukseen

Juttu julkaistu alunperin 26.3.2019 ja sitä on päivitetty 21.3.2023.