Suomi on yksi Euroopan peräkärryvaltaisimmista maista Ruotsin ja Norjan ohella. Myös sähköautojen perässä näkee yhä useammin peräkärryn. Sähköautolla peräkärryä tai muuta ajoneuvoa vedettäessä kannattaa muistaa muutama erityinen seikka.

1. Tarkista auton sallittu vetomassa ja kokonaismassa

Suurimmalla osalla sähköautoista voi vetää 750 kiloa painavaa jarrutonta perävaunua. Joissain sähköautoissa on kuitenkin hyvin alhainen sallittu vetomassa.

– Ennen sähköauton hankkimista kannattaa selvittää voiko autolla vetää peräkärryä tai yleensäkään asentaa siihen vetokoukkua. Käytettynä ostettaessa autosta voi löytyä koukku, mutta se ei välttämättä tarkoita, että autolla voisi vetää peräkärryä tai muuta ajoneuvoa. Se on voitu asentaa vain esimerkiksi pyörätelinettä varten, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander kertoo.

Peräkärryä kuljetettaessa on syytä muistaa tarkistaa ensin auton suurin sallittu vetomassa. Ajoneuvokohtaisen kokonaismassan voi tarkistaa vetoauton ja vedettävän ajoneuvon rekisteriotteesta.  

– Tämä on tärkeää erityisesti sähköautojen kohdalla, koska sähköauton massa jo itsessään on usein huomattavasti suurempi kuin samankokoisen polttomoottoriauton, Hiljander sanoo.

Peräkärryä tai muuta ajoneuvoa sähköautolla vedettäessä täytyy myös muistaa, että vetämisellä on huomattava vaikutus auton toimintamatkaan. Painon lisäksi peräkärryn aiheuttama ilmanvastus on suuri ja myös se lyhentää toimintamatkaa.

Sähköauto on tehokas ja vetää kärryä perässään helposti.

– Jos joutuu vetämään paljon painavaa kärryä, ei sähköauto kuitenkaan ole paras vaihtoehto. Raskaan ajoneuvon vetäminen kuormittaa akkua ja vähentää sen käyttöikää, Hiljander kertoo.

2. Riittääkö ajokortti vetämään kokonaismassaa?

B-ajokortilla saa kuljettaa kokonaismassaltaan enintään 3 500 kilogrammaa painavaa henkilö- tai pakettiautoa sekä siihen liitettyä, kokonaismassaltaan enintään 750 kiloa painavaa peräkärryä. Peräkärryn kokonaismassa voi ylittää 750 kilon rajan, jos vetoauton ja peräkärryn kokonaismassa on yhteensä enintään 3 500 kiloa.

– Jos mainitut painorajat ylittyvät, ajoneuvoyhdistelmän vetäminen‍ vaatii BE-kortin. BE-kortti oikeuttaa kuljettamaan kokonaismassaltaan enimmillään 7 000 kiloa painavaa yhdistelmää. Vedettävän ajoneuvon kokonaispaino saa kuitenkin olla enimmillään 3 500 kiloa, Hiljander neuvoo.

3. Tarkista kärryn renkaiden kunto ennen liikenteeseen lähtemistä ja lastaa kärry oikein

Rengaspaineet ja renkaiden kunto kannattaa tarkistaa ennen vedettävän ajoneuvon kanssa liikkeelle lähtemistä.

– Vajaapaineinen rengas voi räjähtää ajossa itsestään ilman ulkoista tekijää. Tällä tavalla räjähtäneen renkaan ajoneuvolle aiheuttamia vahinkoja ei korvata vakuutuksesta. Esimerkiksi asuntovaunun renkaan räjähtäminen voi aiheuttaa useamman tuhannen euron vahingon, Hiljander kertoo.

Lisäksi peräkärryn kuormaaminen vaatii huolellisuutta ja kuorman painorajoja on noudatettava. Väärin lastattu perävaunu voi aiheuttaa liikenteessä vakavia vaaratilanteita. Kuorma täytyy kiinnittää niin, että se ei pääse liikkumaan kärryssä ajon aikana. Peräkärry tulee kuormata aina hieman etupainoiseksi.

– Takapainoisesti kuormattu kärry nostaa auton takaosaa ylöspäin ja yhdistelmän hallinta voidaan menettää ajon aikana. Myös ylikuormaus voi aiheuttaa vakavia vahinkoja, Hiljander varoittaa.

Lue myös:

Talvi tulee: Toimi näin peräkärryn kanssa

Turvallisesti tien päällä: Näin lastaat peräkärryn oikein ja vältät vaaralliset mokat