Yritysten vastuullisuusvaatimukset kasvavat merkittävästi. Sääntelystä tulevat vaatimukset koskevat erityisesti suureksi luokiteltuja yrityksiä, mutta vaikuttavat koko arvoketjuun eli myös pienempiin yrityksiin, jotka toimivat esimerkiksi suuryritysten alihankkijoina. 

ESG – Ympäristö, sosiaalinen vastuu ja hyvä hallintotapa

Vastuullinen yritys ottaa huomioon toiminnassaan mahdollisimman hyvin ilmaston, ympäristön (E, environment) ja sosiaalisen vastuun (S, social) sekä noudattaa hyvää hallintotapaa (G, governance).

Ilmaston ja ympäristön hyvinvointi sekä siitä huolehtiminen on vastuullisuustyön kulmakiviä. Vähentämällä päästöjä ja välttämällä niiden syntymistä yritys rasittaa ympäristöä mahdollisimman vähän ja hidastaa omalta osaltaan ilmastonmuutoksen etenemistä.  Yritykseltä vastuullinen toiminta voi edellyttää esimerkiksi yritystoiminnassa käytettävien energialähteiden, raaka-aineiden ja tuotantomenetelmien vaihtamista sekä kehittämistä ympäristöystävällisempään suuntaan. 

Yrityksen omassa toiminnassa sosiaalinen vastuu tarkoittaa esimerkiksi vastuuta omasta henkilöstöstä ja sen osaamisesta, työterveydestä sekä työturvallisuudesta. Sosiaalinen vastuu kattaa myös sen, että yritys arvostaa henkilöstöään ja kohtelee sitä tasa-arvoisesti, eikä sukupuoli, ikä tai etninen tausta vaikuta henkilön palkkaan ja palkitsemiseen.  Laajemmin tarkasteltuna sosiaalinen vastuu ulottuu yrityksen asiakkaisiin, arvoketjuihin, yhteistyökumppaneihin ja yrityksen toimialueen asukkaisiin.

Hyvällä hallintotavalla varmistetaan, että ilmasto- ja ympäristötavoitteet sekä sosiaalisen vastuun tavoitteet saavutetaan. Hyvää hallintotapaa noudattava yritys sitoutuu toimimaan huolellisesti ja systemaattisesti sekä lain että sääntelyn mukaan parhaita käytäntöjä hyödyntäen. Lisäksi yritys noudattaa vastuullisia verokäytäntöjä, torjuu korruptiota ja harjoittaa liiketoimintaa lähipiirin kanssa vain liiketaloudellisista perusteista. 

Mitä hyötyä vastuullisuudesta on yritykselle?

Vastuullinen liiketoiminta tarjoaa monia etuja ja mahdollisuuksia. Kestävä liiketoiminta voi synnyttää uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja vahvistaa yrityksen asemaa markkinoilla. Vastuullisuusteot voivat tarjota mainehyötyä ja kilpailuetua. Vastuullisesti toimiva yritys on houkutteleva työnantaja, sijoituskohde ja alihankkija suuryritykselle. Myös asiakkaat arvostavat yrityksen vastuullisuutta ja kestävät ratkaisut voivat tuoda kustannussäästöjä.

Katja Paalumäki
Asiakkuusjohtaja
OP Etelä-Karjala
Puh. 010 258 5154, katja.paalumaki@op.fi