Pankissa tehtävä työ on muuttunut hurjasti työurani aikana. Tällä hetkellä koen, että olen lähempänä asiakkaita kuin koskaan aiemmin, vaikka en heitä juuri fyysisesti tapaakaan. Viime vuosien muutokset ovat tuoneet lukuisia vaihtoehtoja hoitaa asioita sähköisesti. Se ei poissulje vuosien saatossa keräämääni ihmistuntemuksen tarvetta, vaan sen merkitys korostuu entistä enemmän, kun henkilökohtaisesta palvelusta on tullut luksusta ja sitä toteutetaan ajasta ja paikasta riippumatta.

Omistaja-asiakkaiden yhteyshenkilönä tehtäväni on auttaa, neuvoa, kuunnella, keskustella, luoda turvaa ja joskus jopa patistella. Olen asiakkaisiini yhteydessä säännöllisesti puhelimitse ja verkkoneuvotellen ja he tietävät, keneen voivat olla yhteydessä, kun elämää tarvitsee talouden näkökulmasta ruotia. Joidenkin asiakkaiden asioita olen hoitanut jo lähes parinkymmenen vuoden ajan. Työn merkitys ja suola syntyy siitä, kun saan kokea asiakkaitteni kanssa niin perheen perustamiset, kodin ostot kuin lastenlasten syntymätkin. Välillä pääsen verkkoneuvottelun kameran välityksellä ihastelemaan perheen tuoreita pienokaisia ja tehtyjä remontteja. 

Asiakkaani ovat antaneet palautetta, että puhun vaikeistakin talousasioista kansankielellä ymmärrettävästi ja että minun kanssani on helppo keskustella. Syntyneen luottamuksen avulla haastan asiakkaani pysähtymään ja ajattelemaan omaa talouttaan laajemmin, vaikka arkiset raha-asiat rullaisivatkin. Haluan olla valmentamassa asiakkaitani tekemään määrätietoisia valintoja ja suunnitelmia. Etenkin näin uuden vuoden alussa rohkaisen tekemään sellaisia päätöksiä, jotka tulevat sujuvoittamaan tulevien vuosien arkea ja johtavat valoisampaan taloudelliseen tulevaisuuteen. Valintoja ei tarvitse tehdä yksin. Kuljen asiakkaitteni matkassa ja toimin heidän talouden kumppaninaan juuri niin paljon tai vähän kuin he haluavat.

Minulla voisi olla jalassani vaikka villasukat, kun suunnittelen asiakkaitteni 
kanssa heidän tulevaisuutta, taloudellista turvaa ja vaurautta. Mutta minulla on kuitenkin korkokengät. Olenhan sentään kenkäkauppiaan tytär.

(Kolumni on julkaistu ensimmäisen kerran 18.1.2020 ja sitä on päivitetty)

Lue lisää OP:n omistaja-asiakkuuden eduista ja hyödyistä 

OP Keski-Suomen op.fi-verkkosivuille

OP Keski-Suomen asiantuntijoiden muut kirjoitukset OP Mediassa