Pankkipalveluissa on tapahtunut pieni mutta merkittävä muutos, jota korona vain vahvisti. Yli 65-vuotiaiden OP-mobiilia käyttävien asiakkaiden määrä viisinkertaistui vajaassa kuudessa vuodessa.  Samalla aikajaksolla yli 65-vuotiaissa konttoria käyttäneiden asiakkaiden määrä sen sijaan puolittui. Eniten yli 65-vuotiaat hoitavat pankkiasioitaan verkkopankissa. 

Teksti Aki Gynther, OP Ryhmän pankkitoiminnan henkilöasiakkaista vastaava johtaja @GyntherAki
Julkaistu 1.12.2022

Eläkeikäisistä puhutaan usein massana, jolla olisi suuria vaikeuksia digipalveluiden kanssa, mutta tämä mielikuva ei ole kokonainen. Moni nykyeläkeikäisistä on työskennellyt jo vuosikymmeniä tietokoneiden ja kännyköiden kanssa ja jatkaa laitteiden käyttöä luontevasti myös eläkkeellä. 

Osuuspankeissa asiakkaita on opastettu turvallisen verkkoasioinnin pariin jo yli neljännesvuosisata. Ensimmäisenä Euroopassa ja toisena koko maailmassa avasimme verkkopankin vuonna 1996, ja siitä alkaen olemme auttaneet asiakkaitamme hoitamaan raha-asioitaan turvallisesti niin verkko- kuin mobiilipankissakin. Tällä tiellä jatkamme.  

Osuuspankeissa järjestetään opastuksia digipalveluiden käyttöön paikan päällä. Meillä on ollut maaliskuusta 2020 lähtien ollut oma asiakaspalvelu senioreille, jossa autamme erityisesti tukea tarvitsevia ja heidän läheisiään. Useimmiten soittajat kysyvät meiltä maksukuoripalveluista, suoramaksuista ja e-laskuista. 

Marras-joulukuun taitteessa osuuspankeissa järjestetään varmuutta verkkoon-viikko, jonka aikana turvallisen asioinnin teemaa nostetaan jälleen esiin. Teemme jatkuvaa kehitystyötä sen eteen, että voisimme jatkossakin tarjota asiakkaillemme mahdollisimman turvallisia ja toimivia verkko- ja mobiilipalveluja. 

Vuosikymmenten varrella rahankäyttömme on muuttunut hitaasti, mutta melko lailla täysin. Ennen rahaa käytiin nostamassa pankkikonttorista, sitten sitä siirryttiin pikkuhiljaa nostamaan automaateilta. Tällä hetkellä yhä harvempi meistä enää käyttää käteistä rahaa. Nuorimmille asiakkaillemme ”käteistä” onkin kännykän maksuapplikaatio tai pankkikortti povitaskussa. 

Nuoret ja muut ikäihmisten läheiset tekevät arjessa arvokasta työtä auttaessaan läheisiään uusien palveluiden käyttöönotossa. Tätä arvokasta arjen apua haluamme tukea, ja viimeisen painetun OP Lehden välissä jaoimmekin oppaan senioreille. Jokainen voi tulostaa oppaan käyttöön myös itse. Ikäihmisille OP Lehdestä tutut juttusisällöt löytyvät jatkossa täältä OP Mediasta. 

Kaikki samanikäiset asiakkaat eivät ole samanlaisia. Jo noin joka viides suomalainen on yli 65-vuotias, ja sellaisessa joukossa on kaikenlaisia rahankäyttäjiä. Tänä vuonna 65 vuotta täyttävät olivat verkkopankkimme aloittaessa noin nelikymppisiä. He ovat tietokoneiden ja kännyköiden kanssa taitavampia kuin aiemmat 65-vuotiaat ovat olleet.

Mitä pidemmälle mennään, sitä taitavampia yli 65-vuotiaat asiakkaamme ovat digirahan käyttäjinä. Olemme valmiit auttamaan jokaista iäkästä asiakastamme niin verkossa, mobiilissa, asiakaspalvelussa ja konttorissakin. Jokainen löytää varmasti itselleen sopivan tavan hoitaa raha-asioitaan nyt ja tulevaisuudessa.  

Onko käytössäsi osuuspankin verkkopalvelutunnukset, mutta et ole niitä vielä hyödyntänyt? Olemme koonneet avuksesi aloittelijan oppaan digitaalisten palveluidemme käytöstä.

Lue myös:

90-vuotias Eila Tuuliara on kokenut tietokoneen käyttäjä

Pankkiasioiden hoitaminen ilman tietokonetta tai älypuhelinta: helpot tavat

Brita Kinnusen ei enää tarvitse käydä pankkikonttorilla: tilitiedot tulevat tekstiviestillä

Kirjoittaja Aki Gynther työskentelee OP Ryhmässä henkilöasiakkaista vastaavana johtajana. Hänen kiinnostuksensa kohteisiin kuuluu tutkailla omaa käyttäytymistään erilaisissa tilanteissa, välillä kohderyhmän laajentuessa koskemaan kaikkia asiakkaita.