Euroopassa on kehitteillä täysin uusi maksukorttiin ja mobiililompakkoon perustuva maksutapa. OP Ryhmä osallistuu aktiivisesti innovatiiviseen European Payments Initiative (EPI) kehitystyöhön ja tuo mukaan suomalaista osaamista.

Teksti Antti Karhu, OP:n maksuliikepalveluista vastaava johtaja
Julkaistu 19.4.2021

Kukapa meistä ei haluaisi maksutapahtuman luonnistuvan sujuvasti; maksaa sitten kassalla, kaverille, verkkokaupassa, matkoilla tai missä tahansa. Niin ettei tarvitse esittää sitä usein kuultua kysymystä: ”käyhän teille tämä maksutapa” tai ”onhan sinulla käytössä se tai tuo mobiilisovellus”.

Maailmasta löytyy runsaasti erilaisia tapoja maksaa jo nyt. Osa on ollut amerikkalaisten johdolla markkinoilla pitkään, niitä haastavat uudet tulokkaat erityisesti Aasian suunnalta. Lisäksi on lukuisia kansallisia ratkaisuja. Mutta miltä maksukartta näyttää eurooppalaisin silmin, pirstaleiselta sanoisin.

Euroopan kilpailukyvyn kannalta on todella tärkeää, että meillä on hyvä, yhtenäinen ja laajasti käytetty digitaalinen tapa maksaa. Isot eurooppalaiset pankit ovatkin lähteneet kehittämään uutta maksutapaa, jossa yhdistyvät maksukortti ja mobiililompakko.

Tavoitteena on luoda kiinnostava, turvallinen ja miellyttävä yleiseurooppalainen maksamisen väline, jota on helppo käyttää kaikissa vähittäismaksamisen tilanteissa. Kehitystyöllä on Euroopan unionin ja Euroopan keskuspankin tuki. Meillä vallitsee yhteisymmärrys siitä, mikä on parasta kuluttajille, kaupalle ja markkinoiden tehokkuudelle.

Innovatiivinen kehitystyö tuntee nimen EPI (European Payments Initiative). EPI:n on määrä tulla uudeksi maksustandardiksi eurooppalaisille kuluttaja- ja vähittäiskauppamarkkinoille. Kyse on vaihtoehdosta olemassa oleville kansainvälisille maksuratkaisuille sekä eri Euroopan maissa vain paikallisesti toimiville mobiilimaksamisen palveluille.

Kattavuutta ja käytettävyyttä yli rajojen

Kortti- ja mobiilimaksaminen on tätä päivää ja tulevaisuutta. Vähittäiskauppa Suomessa on ilmaissut halunsa saada uusia vaihtoehtoja maksamiseen, erityisesti selkeitä ja tehokkaita sellaisia. EPI voi olla hyvinkin houkutteleva vastaus kaupan tarpeisiin.

Olennaista EPI:n kehityksen kannalta on, että se tulee käyttöön kattavasti kauppojen kassoille ja verkkokauppaan. Kuluttajat odottavat puolestaan ensikohtaamisista lähtien parasta asiakaskokemusta. Uuden palvelun on siten oltava erinomainen, jotta se pärjää kovassa kilpailussa.

OP Ryhmälle maksamisen kehittäminen on strateginen asia. Jotta asiakkailla, kaupoilla ja yrityksillä on käytössään joka hetki kilpailukykyiset tuotteet, kehitystyössä ei voi jäädä tauolle. Siksi me olemme mukana EPI:ssä perustajajäsenenä ja teemme työtä sen eteen laajana rintamana.

Nykyaikainen kaupankäynti ei tunne rajoja, normaalitilanteessa yhtä lailla niin tavarat kuin ihmiset liikkuvat sulavasti yli rajojen. Niinpä meille ei riitä pelkästään suomalainen edistyksellinen tapa maksaa, haluamme synnyttää uutta innovaatiota Euroopan mittakaavassa.

Luontevasti omasta pankista

Suomalainen ja pohjoismainen markkina kiinnostaa eurooppalaisia. Täällä korttimaksujen osuus maksutapahtumista on suuri ja käteisen käyttö vähäistä. Olemme aika näppärää porukkaa ja osaamisellemme on käyttöä.

Miksi emme siis vaikuttaisi käytäntöön, joka sopii myös suomalaiselle kuluttajalle. Omalla osaamisellamme voimme vaikuttaa siihen, että maksutavasta tulee erinomainen kaikille eurooppalaisille.

Vuosi 2021 on EPI:n etenemisen kannalta ratkaisevaa aikaa. Tällä hetkellä on menossa työn arviointivaihe. Jos askelmerkit osuvat lankulle ja ponnistus lähtee terävästi eteenpäin, on ensimmäisiä merkkejä EPI:n palveluista nähtävillä vuoden 2022 aikana.  

Meillä OP:ssa on voimakas halu panostaa EPI:n kehitystyöhön ja olla siinä isosti mukana. Työtä tekee laaja joukko OP:n asiantuntijoita ja meillä on tunne, että olemme mukana kehittämässä kovaa juttua.

Sillä mikä on sen mukavampaa, kuin saada jatkossa kaikki helppoon maksamiseen tarvittavat eväät omasta tutusta pankista. Siinä on ideaa, ainakin meidän mielestämme.