Det skulle bli en helt vanlig hemresa. Mari Korkalainen satt på passagerarplatsen i sin Volkswagen, och hennes pojkvän Otto Hakkarainen körde. Det var en regnig marskväll då paret körde från S:t Michel i riktning mot Pieksämäki.

– Plötsligt hoppade en hare ut framför fronten på min sida och det hördes bara en duns, berättar Korkalainen.

– Vilken tur att Otto körde. Han är långtradarförare och har sett mer än jag. Jag vet inte om jag skulle ha gjort en väjningsmanöver.

Väl framme klarnade harens öde: den hängde död i kofångaren. Bildelen måste repareras. Det gjorde paret i sin hemstad Kuopio.

Mari hade en bilförsäkring hos Pohjola Försäkring, som innehöll Verkstadsmästartjänsten. Adressen till närmaste verkstad var lätt att hitta på webben.

– Tillsammans med verkstadsmästaren på Veljekset Laakkonen fyllde vi i en skadeanmälan, och jag fick genast veta att försäkringen skulle ersätta skadan på min bil. Vi bokade också tid för reparationen. På kvällen körde jag bilen till verkstaden och lämnade nycklarna i postlådan. Det gick smidigt.

Två dagar senare var bilen fixad. Mari Korkalainen betalade en självrisk på 200 euro och försäkringen ersatte resten. Verkstadsmästaren hjälpte inte bara till med att hantera ärendet med försäkringsbolaget, utan även med detaljer kring försäkringens innehåll. Det är bra att veta om försäkringen omfattar exempelvis avbrottsskydd eller parkeringsskydd.

– Det är värt att komma ihåg att du inte behöver göra en skadeanmälan om en glasskada om du har en glasförsäkring. Det är klokt att byta en sprucken vindruta i tid och inte först i samband med besiktningen, rekommenderar verkstadschef Mika Mäkinen på Veljekset Laakkonens verksamhetsställe i Jyväskylä. 

Denna artikel publicerades den 23 november 2021 och har uppdaterats den 2 juni 2023.