Tillgänglighetsutlåtande för OP Media
Det här utlåtandet gäller OP Medias (https://www.op-media.fi) tillgänglighet. Tjänsten är en webbplats för företagen inom OP Gruppen.
I OP Gruppen ingår OP Andelslag, dess koncernföretag (såsom OP Företagsbanken Abp, Pohjola Försäkring Ab, OP-Livförsäkrings Ab och OP-Tjänster Ab), OP Andelslags medlemsbanker, Andelsbankernas Ömsesidiga Försäkringsbolag, OP-Eläkesäätiö, OP-Eläkekassa samt nuvarande och framtida företag, sammanslutningar och stiftelser, i vilka minst en av de organisationer som nämnts ovan ensam eller tillsammans med någon annan som nämnts ovan utövar ett bestämmande inflytande.
Man har utfört självbedömning av webbplatsens tillgänglighet. Vid självbedömningen har följande system använts:
- Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
- Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures) och läsprogrammet VoiceOver.
Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Detta tillgänglighetsutlåtande upprättades 22.12.2020 och det uppdaterades senast 9.2.2024.
Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten
OP Media har några tillgänglighetsbrister. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan. OP Medias innehållet består till största delen av artiklar som också kan användas med assisterande teknik.
Innehåll som inte är tillgängliga
Webbplatsen stöder inte ännu till alla delar användning av skärmläsare. Det finns brister till exempel i att få respons på laddat innehåll och i att rikta fokus på det. Det finns även brister i förstorande av text, utmärkning av rubriker och i rubrikhierarkin.
1.3.1 Information och relationer
1.4.4 Ändring av textstorlek
2.4.3 Fokusordning
2.5.3 Etikett i namn
4.1.3 Statusmeddelanden
Tillgänglighetsrespons
Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande.
Ge respons på tillgängligheten
Behandling av personuppgifter i anknytning till respons
Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.
De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.
Läs dataskyddsbeskrivningarna
Tillsynsmyndighet
Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten.
Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland.
Tillsynsmyndighetens kontaktinformation
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000