Över hälften av finländarna har gjort bilaffärer med en annan konsument. Oftast är orsaken det att en privat säljare har en bil som är lämplig för köparen.

Enligt en undersökning som OP Gruppen gjorde år 2023 får även chansen att köpa en bil av en bekant och ett förmånligt pris människor att överväga handel med en privat säljare.  

Däremot väcker affärsprocessen oro hos många. Nästan 10 procent av dem som gjort bilaffärer mellan konsumenter har blivit utsatta för bedrägeri på ett eller annat sätt. 

Det vanligaste bedrägeriet är att bilens skick inte har motsvarat säljarens löften.

– Av vår undersökning framgick också fall där säljaren inte hade haft äganderätt till bilen, köparen inte hade registrerat bilen i eget namn, köparen inte hade betalat det avtalade beloppet, påhittade kvitton hade visats upp för bilen på telefonen vid affärsslutet eller försäkringarna för bilen hade varit obetalda, säger Kristian Hiljander, som är ansvarig direktör för fordonsförsäkringstjänster vid Pohjola Försäkring. 

Hur ska man kontrollera bilens skick vid bilaffärer?

Vid bilaffärer mellan konsumenter är finländarna mest oroade över bilens skick, bilens krockhistoria och tillförlitligheten hos motparten. För att säkerställa bilens skick, gå igenom åtminstone följande hos den bil du håller på att köpa: 

  • Kontrollera noggrant bilens karosseri, motor, krockhistoria och eventuella servicebok.  
  • Kontrollera bilens registeruppgifter samt att fordonsskatten har betalats. 
  • Kontrollera att den periodiska besiktningen för bilen har gjorts.  
  • Kontrollera att bilen inte har tagits ur trafik (om du inte avsiktligen ska köpa en bil som har tagits ur trafik). 
  • Provkör: Lyssna på motorn vid olika hastigheter. Pröva bromsarna och växlarna. Se efter så att kontrollamporna och den elektriska utrustningen fungerar. 

Hur kan man undvika bedrägerier vid bilaffärer?

Det som oroar finländare vid bilaffärer är även ansvarsdelningen mellan köparen och säljaren, betalningen och säkerställandet av överföringen av äganderätten.  

För att minska de här bekymren finns det en avgiftsfri tjänst för bilaffärer mellan konsumenter där köparen och säljaren kan göra allt som hör till bilaffärer, som registrering och betalning.

Med hjälp av tjänsten undviker man en situation där säljaren tar emot pengarna men inte till exempel överför äganderätten till bilens nya ägare. 

Om parterna i köpet använder tjänsten OP Smidiga affärer vid bilköp mellan konsumenter, identifierar sig båda parterna i tjänsten med stark identifiering. Tjänsten hämtar fordonets och ägarens uppgifter från Traficom, vilket förhindrar köp av en bil som ägs av någon annan än säljaren.  

Det går att fylla i ett köpebrev på förhand, ansöka om eventuell finansiering för fordonet och betala köpesumman i tjänsten. Betalningen väntar på OP:s kundmedelskonto tills säljaren gör en överlåtelseanmälan för bilen. Säljaren kan göra överlåtelseanmälan i tjänsten. Dessutom kan köparen försäkra fordonet och registrera det i tjänsten.  

– Tjänsten OP Smidiga affärer klarar precis av de praktiska problemen och erbjuder vardera parten en transparent, smidig och trygg affär. Allt blir gjort i rätt tid och på rätt plats, säger Hiljander. 

Affärer med personbilar, paketbilar, motorcyklar, husbilar och snöskotrar kan göras i tjänsten.

Tjänsten OP Smidiga affärer tillhandahålls av Pivo Wallet Oy. Finansieringen beviljas av OP Företagsbanken Abp och försäkringen beviljas av Pohjola Försäkring Ab.