Vi har offentliggjort vår nya helhet av ägarkundsförmåner och bytt namn från OP Gruppen till OP Pohjola. Vi lägger även i fortsättningen fokus på ägarkunderna i vår verksamhet och erbjuder dem ännu bättre och tydligare förmåner.
OP Pohjola har i enlighet med sin grunduppgift förbundit sig att främja sina ägarkunders och sin omvärlds bestående ekonomiska framgång, trygghet och välfärd. I enlighet med denna uppgift erbjuder vi våra kunder en unik helhet av tjänster: hos OP Pohjola får kunderna alla bank-, försäkrings- och kapitalförvaltningstjänster som de behöver under ett och samma tak.
OP har som kundägd bank betjänat sina kunder inom banktjänster och kapitalförvaltning i mer än 120 år. Pohjola Försäkring ingår i finansgruppen, och Pohjola är ett välkänt varumärke som varit en del av Finlands ekonomiska historia i över 130 års tid. Namnet OP Pohjola, som vi tog i bruk 28.10.2025, kombinerar dessa starka varumärken.
Nu är det en bra tidpunkt att byta namnet, när vi förnyar ägarkundsförmånerna från och med 1.1.2026. I fortsättningen får våra ägarkunder ännu bättre förmåner, och de drar ännu större nytta av att koncentrera sina bank-, försäkrings- och kapitalförvaltningstjänster till oss. I samband med reformen görs ändringar i både bonussystemet och andra förmåner för ägarkunderna. OP-bonusen höjs, bonus samlas för fler tjänster än tidigare och kunderna kan välja vad de vill använda sin OP-bonus till.
Den nya förmånshelheten ger våra kunder möjlighet att använda OP-bonus mångsidigare än tidigare. OP-bonus kan även i fortsättningen användas för att betala bankens serviceavgifter och försäkringspremier.
En ny möjlighet för ägarkunder är exempelvis att placera bonusen i fonder. Valfriheten ger ägarkunderna flexibilitet och möjlighet att använda bonus på det sätt som passar dem bäst.
En orsak till att vi förnyar ägarkundsförmånerna är att förfarandet för beskattning av OP-bonus ändras. OP-bonus beskattas i huvudsak som kapitalinkomst från och med början av 2026. Våra ägarkunder behöver ändå inte oroa sig, eftersom ändringen inte förutsätter några åtgärder av dem.
Kunderna fick tidigare 0,25 procent i bonus, men från och med nästa år får de 0,4 procent. Tanken med det här är att kompensera för kapitalinkomstskattens inverkan, och höjningen av bonus är i själva verket lite större än avdraget i form av förskottsinnehållning.
Efter förskottsinnehållning av kapitalinkomstskatt blir bonusen som kunderna samlar 0,28 procent i stället för tidigare 0,25 procent. OP-bonus har betalats ut till ägarkunderna sedan 1999 till ett sammanlagt belopp på nästan 4 miljarder euro.
Jag vill tacka våra ägarkunder för förtroendet och vår personal och förvaltning för deras engagemang för OP Pohjolas, ägarkundernas och Finlands gemensamma framgång. Tillsammans kan vi främja den ekonomiska tillväxten och välfärden i Finland.
Skribenten är OP Pohjolas chefdirektör.
