Det är en vanlig, livlig vardag i mataffären i Haukipudas i Uleåborg. Pensionären Brita Kinnunen, 85, går mellan hyllorna med sin rollator. Hon lägger juice och bullar i korgen.

– Små kompletteringar, säger Kinnunen.

Vid kassan betalar Kinnunen sina inköp med bankkort, trots att hon tidigare alltid brukade betala kontant.

I allmänhet, när Kinnunen går ut ur affären, plingar det till i hennes gamla Doro-mobiltelefon. Hon har fått ett meddelande från tjänsten OP Kontomeddelande, som är avsedd att underlätta seniorernas vardag.

Meddelandet visar hur mycket pengar som nyss debiterades Kinnunens konto och hur mycket som finns kvar. OP Kontomeddelande hjälper dem som inte använder internet, nätbanken eller smartmobiler särskilt mycket. Tjänsten hjälper till att hålla sig uppdaterad om transaktionerna på kontot.

– Det känns tryggt då jag genast får veta vad som händer på kontot. En gammal människa orkar inte alltid gå till banken, och den är ju inte ens öppen varje dag.

– Många gånger skrattar jag för att jag knappt kommit ut ur affären innan jag fått meddelandet. Jag vet att det plingar till snart. Då kan jag vara säker på att saken är klar, skrockar Kinnunen.

Bankkort i stället för kontanter

I och med den ökade trygghetskänslan handlar Kinnunen också annorlunda. Tidigare vågade hon inte betala med bankkort. En orsak till det var oron över att kortet skulle falla ur plånboken eller bli bortglömt någonstans. En annan orsak var att hon inte såg hur mycket pengar som hon använde. Tack vare den nya tjänsten kan Kinnunen följa hur mycket pengar hon har på kontot i realtid.

– Jag har det inpräntat i huvudet att alltid lyfta en viss summa kontanter som jag använder. Numera blir jag ibland förvånad över att jag använder kortet mer än kontanter.

I mataffären betalar Kinnunen numera automatiskt med kort, om hon inte råkar behöva småpengar.

Långa promenader piggar upp

Kinnunen tar sin rollator, tar sikte på gångvägen i Haukipudas centrum och börjar gå hemåt. Där väntar korsord som tidsfördriv under dagen. Tidigare stickade hon också sockor och tröjor åt sig själv och sina barnbarn. Nu har ledförslitningar och osteoporos satt stopp för den kära handarbetshobbyn.

– Den fjärde generationen får inte längre sockor som gammelmormor stickat, sager Kinnunen vemodigt.

Om Kinnunen senare under dagen vill ha lite mer frisk luft, går hon på rollatorpromenad med sin vän. De kan promenera fyra, fem kilometer. Det orkar hon bra med, trots att åldern i kroppen förhindrar en del fritidsintressen.

Hemma har Kinnunen alltid brukat kontrollera köpkvitton. Hon har alltid noggrant synat kontoutdraget hon fått hem en gång i månaden. Räkningar har hon betalat i banken. Numera hänger inte hanteringen av ekonomin på kvitton, kontoutdrag eller bankbesök.

Tack vare OP Kontomeddelande kan Kinnunen inte bara se hur mycket pengar hon använt, utan också pengar som kommit in på kontot. Hon missar åtminstone inte om någon betalning skulle utebli. Och när man hela tiden håller sig uppdaterad om kontot, tänker man inte heller på om en svindlare kanske har kommit åt kontot.

40 år tillsammans med barn

Även om närminnet fortfarande fungerar bra nog, förbereder Kinnunen sig redan nu på att läget inte alltid är lika bra. Även då är det bra att kontomeddelandena finns kvar I telefonen.

– Då går det alltid att kontrollera meddelandena bakåt i tiden. Man behöver inte heller vara rädd för att övertrassera kontot av misstag. Om man råkar köpa saker eller ta ut pengar i högre ålder.

Kinnunen använder gärna sin gamla Doro-telefon. Hon har inte tänkt skaffa en smartmobil, eftersom hon känner att en enklare telefon är tryggare för henne.

– Jag är kanske lite envis i vissa avseenden. Förstås är det trevligt att kunna skicka och ta emot foton på nära och kära med en smartmobil. Men det är ändå bättre att ses ansikte mot ansikte än att bara skicka bilder.

Barnbarnsbarnen är en stor glädje för Kinnunen, som arbetat med barn i fyrtio år.

– Jag har fyra barnbarn och tre barnbarnsbarn, så visst har jag också förunnats småglin. Jag älskar dem.

– Och jag kan säga att man i min ålder också lever mycket med minnen. De är en rikedom.

Banken har alltid funnits rätt nära Kinnunens hem. Hon minns hur alla bankärenden sköttes på plats förr i tiden.

– Det gällde att ta sig till banken. Alla räkningar betalades på en och samma gång, och samtidigt tog man ut pengar. Jag tror att jag har min gamla bankbok kvar också.

I dag är det mycket lättare att sköta penningärenden. Enligt Kinnunen är det bästa med OP Kontomeddelande-tjänsten att den är enkel.

– Jag vill fortsätta använda kontomeddelandet, säger Kinnunen.

 

OP Kontomeddelande i ett nötskal 

  • Du får ett textmeddelande alltid när det händer något på ditt konto: när du betalar, tar ut eller får pengar. Med meddelandet får du också kontosaldot, om du vill ha det. Meddelandena är ett stöd för kontoutdraget på papper så att du också får en uppdatering om dina kontotransaktioner. Du får meddelandena kl. 8–22, så de stör inte nattetid.
  • För att du ska kunna använda tjänsten behöver du en mobiltelefon och ett finländskt telefonabonnemang. Du kan börja använda OP Kontomeddelande antingen genom att besöka kontoret eller ringa vår kundtjänst 0100 0500 (lna/msa).
  • Tjänstens pris är 2,90 euro/mån. Om antalet betalningstransaktioner är över 70 st./mån., är tilläggsavgiften 2,00 euro/mån. Som ägarkund i Andelsbanken kvittas bankens serviceavgifter dock automatiskt med OP-bonus som du samlat.

Tjänsten tillhandahålls av andelsbanken.

Läs mer:

5 lätta sätt att betala en faktura i OP-mobilen 

Denna artikel publicerades den 26 mars 2021 och har uppdaterats den 2 juni 2023.