Svindel och bedrägerier har alltid funnits och vem som helst kan bli utsatt. Det är viktigt att vara medveten om och känna igen bedrägerier.

Människor är sådana till sin natur att de vill tro gott om andra. En bedragare vill få offret att tro på falsk information. Bedragaren utger sig för att vara expert och framstår ofta som trovärdig.

Man bluffar med ett brådskande ärende

Meddelandena utnyttjar känslor och skapar rädsla för att pengarna eller säkerheten är äventyrade.

Banken ber dig inte logga in på nätbanken med en länk i ett e-postmeddelande eller sms.

Avsändarens e-postadress är märklig. Avsändarnamnet ”OP” är förfalskat. Meddelandet kan också vara skrivet på dålig svenska, som på exempelbilden.

Sköt dina ärenden säkert. Ge inte ut dina nätbankskoder per telefon eller via en länk.

Logga inte in på nätbanken via sökresultat, till exempel på Google. Logga alltid in på OP nättjänster genom att skriva adressen www.op.fi på webbläsarens adressrad. Vi rekommenderar att du använder appen OP-mobilen.

Håll dig uppdaterad

Bekräfta inte en betalning eller order du inte gjort. Följ med dina kontotransaktioner. Det går smidigt med tjänsten OP Kontomeddelande som aldrig skickar textmeddelanden med länkar.

Inga ärenden är så brådskande att du inte först kan kolla med din bank.

Misstänker du att du har blivit lurad eller har dina uppgifter hamnat i fel händer?Så här ska du göra om du misstänker att du har blivit lurad eller om du misstänker att dina personliga uppgifter hamnat i fel händer.

Läs också:

För bra för att vara sant

En romansbedragare tog Eijas pengar 

Denna artikel publicerades den 31 mars 2022 och har uppdaterats den 2 juni 2023.