5 frågor om att hantera barnens pengar – ett knep som underlättar hanteringen
Läs mer
Vem får öppna konto och skaffa bankkort till barnet? Hur får barnets pengar användas och vad behöver barnet lära sig om bankkoder? OP:s experter svarar.
Ofta uppstår behovet av bankkort och bankkoder till barnet i skolåldern, medan det första bankkontot vanligtvis öppnas redan tidigare. Vi har sammanställt svaren på de vanligaste frågorna från föräldrar om hur man sköter barnens ekonomi.
1. Vem får öppna konto till barnet?
Föräldrarna kan öppna bankkonto till barnet så snart barnet har ett eget namn. Konto kan öppnas på webben. En av föräldrarna gör först en ansökan i tjänsten op.fi, och den andra föräldern godkänner ansökan.
Kontot kan även öppnas på ett bankkontor, men i sådana fall måste båda föräldrarna vara på plats, alternativt att den ena föräldern har lämnat en fullmakt.
Ett knep underlättar hanteringen: när ett konto öppnas bör vårdnadshavarna ge varandra en omfattande fullmakt för att sköta barnets bankärenden fram till att barnet blir myndigt.
Hanteringen av barnets ekonomi blir smidigare när båda föräldrarna individuellt kan sköta ändringar i allt från kortens säkerhetsgränser till teckning av fondandelar. Fullmakten kan skapas via tjänsten op.fi.
När barnet fyller 15 år kan hen själv öppna ett konto för sina löneinkomster.
2. Får en förälder använda den minderårigas konto?
Barnets pengar får endast användas till barnets behov, men inte för att betala kostnader som hör till föräldrarnas underhållsskyldighet, till exempel mat eller kläder.
Föräldrar får inte låna pengar av barnet. När pengar överförs till barnets konto, blir de en del av barnets egendom. Vårdnadshavarna har en underhållsskyldighet, oavsett om barnet har egna tillgångar.
Om barnet har nätbankskoder får föräldrarna inte använda dessa. Om föräldrarna har åtkomsträtt till barnets konto, kan de följa kontotransaktionerna på kontot från sin egen nätbank eller på OP-mobilen.
3. När kan barnet få ett bankkort?
När barnet har fyllt sju år, kan föräldrarna tillsammans skaffa ett bankkort till barnet. Om barnet har ett eget telefonnummer kan kortet skaffas på webben, annars får man besöka ett bankkontor.
Det är vårdnadshavarna som bestämmer hur länge barnet ska lära sig hantera pengar i form av kontanter och när ett bankkort är ett tryggare alternativ. Det är få sjuåringar som har ett bankkort idag, men många tolvåringar har ett bankkort.
Mobilbetalning kan tidigast börja användas när barnet har fyllt 13 år och har ett eget bankkort. Ett barn som är 13 år eller äldre kan ansluta sitt kort till Apple Pay, men Google Pay, Samsung Pay och Garmin Pay har en åldersgräns på 16 år.
4. Varför behöver barnet bankkoder?
Bankkoderna är ett stöd för användningen av bankkort och kan fås när barnet har fyllt sju år. Med bankkoder kan barnet kontrollera hur mycket pengar som finns på kontot och bekräfta genomförda kortköp i webbutiker eller mobilappar.
När barnet har fyllt 12 år kan koderna kompletteras med möjligheten att identifiera sig elektroniskt i till exempel MittKanta. När barnet har fyllt 15 år utökas bankkodernas användningsmöjligheter ytterligare: hen kan använda OP-mobilen och tjänsten op.fi, genomföra köp på webben och i appar samt identifiera sig på FPA, MittKanta och Studieinfo.
Med bankkoder kan den minderåriga på ett tryggt sätt lära sig hantera pengar innan hen blir myndig.
5. Vad behöver barnet lära sig om bankkort och bankkoder?
Uppmana barnet att förvara sitt kort och sina bankkoder på ett säkert sätt. Påminn barnet om att bankkoder och pinkoden till bankkortet aldrig får lämnas ut till någon annan.
Kort eller bankkoder kan inte spärras själv på webben. Det snabbaste sättet är att ringa till OP Spärrtjänst på telefonnummer 0100 0555.
Alla kan göra misstag och då bör man agera snabbt. Påminn barnet om att om hen förlorar kortet ska hen omedelbart berätta det för föräldrarna. Äldre barn kan även själva kontakta OP Spärrtjänst som spärrar kortet och förhindrar missbruk av kort och koder.
Man bör inte ha mer pengar på barnets brukskonto än vad man har råd att förlora. Det är bättre att istället öppna fler konton till barnet och föra över pengar till brukskontot vid behov.
OP:s experter: Senior Process Owner Elina Ojala-Ketolainen, Customer Experience Lead Jenni Savolainen samt Specialist Amanda Hakanpää.