Allt fler bilförare glömmer hur man använder körriktningsvisaren på rätt sätt. En undersökning som genomfördes av Trafikskyddet 2023 visar att 17 procent av bilförarna inte använder körriktningsvisaren i en korsning, och 26 procent använder inte körriktningsvisaren när de lämnar en cirkulationsplats.

– I undersökningen från 2020 var det 12 procent som inte använde körriktningsvisare i en korsning, vilket betyder att siffran tyvärr ökar. Och 2020 var det 25 procent som inte använde körriktningsvisaren när de lämnade en cirkulationsplats, berättar Trafikskyddets kundansvariga Eini Karvonen.

I vägtrafiklagen står det tydligt när du ska använda blinkern, dvs. körriktningsvisaren:

  1. När du startar från vägkant.
  2. När du svänger i en korsning eller vänder på en väg.
  3. När du byter körfält.
  4. När du lämnar en cirkulationsplats.
  5. När du förflyttar fordonet i sidled.

– Du ska använda körriktningsvisaren i god tid före ovannämnda manövrer och under hela manövern, säger Karvonen.

De vanligaste felen vid användning av blinker enligt Karvonen är följande:

  1. Blinkern används inte alls.
  2. Blinkern används för kort tid vid svängning i en korsning.
  3. Blinkern används när man kör in i en cirkulationsplats, då den egentligen inte ska användas, men inte när man lämnar den.

– Användning av körriktningsvisaren är ett stöd vid valet av rätt hastighet och en tydlig körlinje, men även ett bra sätt att kommunicera dina avsikter i trafiken till andra trafikanter. Att inte använda körriktningsvisare är en säkerhetsrisk och kan orsaka farliga situationer och leda till ett långsammare trafikflöde, säger Karvonen.

När man har börjat blinka ska man starta från vägkanten på ett sätt som inte innebär en fara för eller hindrar annan trafik.

– Bussar har dock företräde och rätt att köra ut från en busshållplats, och bakomvarande fordon ska väja, om busshållplatsen ligger på en väg med en högsta hastighet på 60 kilometer i timmen.

Vågar man lita på användningen av körriktningsvisare?

Tidigare var det förbjudet enligt vägtrafiklagen att använda körriktningsvisare så långt i förväg att det kunde leda till missförstånd i trafiken. Men sedan 1982 nämns inget i lagen om sådana situationer.

Vågar man vara förutseende och köra iväg och lita på att bilföraren som blinkar verkligen svänger?

Ett domstolsbeslut från 1994 ger svar på frågan:

Bilförare A som skulle köra ut från en bensinstation på en allmän väg lade märke till ett fordon, framförd av bilförare B, som närmade sig från vänster och blinkade åt höger. Bilförare A antog att fordonet skulle svänga in på bensinstationen och började därför köra, varpå fordonen kolliderade med varandra.

Bilförare B hade dock med körriktningsvisaren visat sin avsikt att stanna på busshållplatsen direkt efter bensinstationen helt enligt reglerna. När bilförare A började köra utan att säkerställa avsikten med körriktningsvisaren bröt hen mot skyldigheten att väja för andra vägtrafikanter enligt trafiklagen 14 § 3 momentet.

Det är med andra ord säkrast att vänta och säkerställa att den blinkande bilföraren verkligen svänger av, innan man kör iväg.