Santeri Laaksonen fattade tycke för märkeskläder och sneakers som 16-åring, inspirerad av rapmusik.

– Innan dess hade jag inte ens hört talas om Louis Vuitton eller Gucci, säger Laaksonen.

På den tiden hade han ingen aning om att märkesprodukter kan vara en bra investering. Det förändrades fort.

Det finns fler som säljer lyxprodukter än tidigare.

År 2019 åkte Laaksonen hemifrån Åbo till Helsingfors på Sneakerbash – ett evenemang för folk som vill köpa, sälja och byta sneakers. Där insåg han att det finns gott om pengar att tjäna i att samla på, sälja och byta ut vissa sorters skor och andra märkeskläder.

Han lyckades fynda ett par sneakers, Jordan 1 Retro High Off-White University Blue, för 190 euro och sedan sälja dem vidare för 1 250 euro. Senare köpte han tillbaka samma skor för 900 euro och sålde dem igen en gång för 1 500 euro.

Laaksonen blev en ivrig samlare av skor och kläder. Pengarna till köpen fick han främst genom att spara ihop från sin lön. Laaksonen har sedan ung ålder jobbat på familjens familjeföretag, ett reparationsvarv.

Hobby blev till butik

Till en början förstod sig inte hans pappa på den dyra hobbyn och uppmanade honom att snabbt sälja sina sneakers. Men Santeri fortsatte att samla – och när han blev myndig startade han eget i form av en firma för att sälja vidare. Senare ombildade han firman till ett aktiebolag.

Startskottet till att bli företagare kom när Laaksonen gjorde affärer med en klocka. Mot klockan fick han förutom pengar även sneakers och märkeskläder, som han sedan sålde.

Nu driver Laaksonen tillsammans med sin sambo Essi Juhajoki butiken FleaLux, som har öppet med tidsbokning. Via dem kan kunderna kan också sälja egna varor. 

Santeri Laaksonen
Santeri Laaksonen har startat en butik för att sälja märkesprodukter. För honom är det dock bara en hobby, inte en huvudsyssla.

– Vi betalar ut pengarna för produkten till kunden när vi har sålt den och tar då en provision på 25 procent.

Laaksonen följer sina utländska kontakter noga i sociala medier. Av dem köper han kläder och andra produkter, men inte lika ofta som förr, och med större urskillning.

– Man kan aldrig vara säker på hur lång tid det kommer att ta att sälja något. Dessutom finns det fler som säljer lyxprodukter än tidigare.

Bygger upp sin förmögenhet med fonder

Vid sidan av samlarintresset placerar Laaksonen även i fonder. Det är ett sätt för honom att målmedvetet bygga upp sin förmögenhet, till skillnad från märkesprodukterna, som bara är en hobby.

Planen är att fortsätta med familjeföretaget när föräldrarna går i pension.

Kuvateksti: Santeri Laaksonen visar upp ett Clic HH Bracelet från Hermès.
Santeri Laaksonen visar upp ett Clic HH Bracelet från Hermès.

Laaksonen har även designerkläder och skor hemma som han inte tänker sälja innan han är säker på att kunna köpa precis likadana någon annanstans.
Märken han samlar på är bland annat Louis Vuitton, Gucci, Dior, Fendi, Givenchy och Jordan.

Stor risk att bli lurad

Juha Seppä började sälja lyxklockor i sin secondhandbutik Sepän viisari år 2007. Senare startade han en till butik, Sepän laukku, som säljer exempelvis begagnade designprodukter i glas, designerväskor och skor.
Många av hans kunder är unga.

– Nyligen kom en 15-årig kille in med sin pappa och de köpte en Rolex, för pojken visste att det var en bra investering, berättar Seppä.

Andra klockmärken som gått upp i värde på senare år är Cartier, Patek Philippe och Audemars Piguet. De mest värdefulla klockorna som han säljer går för 30 000–40 000 euro.

Seppä ser gamla klockklassiker som en bra investering, också om man jämför med aktier. Problemet är dock att det kan vara svårt att verifiera att alla delar i en klocka är äkta.

Vi har varje vecka kunder med väskor som visar sig vara förfalskade när vi undersöker dem.

– Om vissa originaldelar i en klassiker är utbytta, till exempel visarna, så sjunker värdet med tiotals procent.

Heidi Siltala, tillväxt- och utvecklingsdirektör på Luxury Helsinki, bekräftar risken att bli lurad när man köper märkesprodukter. Företaget säljer begagnade lyxprodukter och erbjuder äkthetsgranskningar som tjänst.

– Vi har varje vecka kunder med väskor som visar sig vara förfalskade när vi undersöker dem, berättar Siltala.

En annan risk med lyxvaror är rykteskriser som kan drabba varumärken och få värdet att rasa. Det hände Balenciaga 2022, då märket körde en reklamkampanj som ansågs normalisera sexualisering av barn.

Känsla av mystik kring Hermès

Enligt Siltala kan designerväskor och andra produkter vara en mycket lönsam investering. Exempelvis kan värdet på vissa väskor från Hermès fördubblas eller rentav tredubblas så fort en kund går ut ur butiken med sitt köp.
Hermès begränsar försäljningen av sina produkter, vilket ökar såväl efterfrågan som värdet.

– Det finns många väskor som inte ens går att bara köpa. I stället krävs att man köar i flera år eller har en lång köphistoria med Hermès.

Siltala förklarar att Hermès värdesätter varumärkeslojalitet och att en bra relation med en säljare ofta är en förutsättningen för att få vissa produkter. Men inte ens lojalitet är någon garanti för att få köpa alla produkter man vill ha.

Klassiker bevarar sitt värde bättre än nya produkter. 

Men ibland kan en kund ha turen med sig och lämna butiken med en eftertraktad klassikerväska från Hermès.

– Hermès vet mycket väl hur eftersökta produkterna är. Man har lyckats skapa mystik kring varumärket om vilka som egentligen erbjuds väskor och på vilka grunder.

Ett annat märke som strävar efter en motsvarande position som Hermès är Chanel. Hög efterfrågan och begränsad tillgång har lett till ett exceptionellt högt återförsäljningsvärde på väskorna.

– På lång sikt bevarar klassiker sitt värde bättre än nya produkter.

Det lönar sig alltid att beakta placeringsriskerna. Värdet av en placering kan antingen stiga eller sjunka, och det är inte säkert att du får tillbaka hela det kapital du placerat. OP garanterar inte att du får avkastning på din placering, och den historiska avkastningen är inte en garanti för framtida avkastning. Placeringstjänsterna tillhandahålls av andelsbanken.