Suuri osa suomalaisista naputtaa kasaan viimeisiä töitään ennen joululomalle hyppäämistä. Rovaniemellä ja Ylläksellä operoivan ohjelmapalveluyritys Safarctican työtahti kuitenkin vain kiihtyy pyhien lähestyessä.

– Noin 30 prosenttia liikevaihdostamme tulee joulukuussa. Tämä on todella kiireistä aikaa, kertoo firman toimitusjohtaja Raimo Kuru.

Kuten moni muukin Lapin matkailijoista kilpaileva yritys, Safarctica tarjoaa laaja-alaisesti erilaisia palveluita. Toiminnan ytimessä ovat erilaiset matkapakettiyhdistelmät, joihin sisältyvistä palveluista osa tuotetaan itse, osa ostetaan muualta. Yritys muun muassa omistaa Ylläksellä kaksi hotelllia, on mukana omistajana porotilalla ja tarjoaa moottorikelkkasafareita.

– Kaikkein tärkeintä joulunaikaan saapuvalle turistille ovat ne perinteiset jutut: joulupukki, porot, huskyt, moottorikelkat ja revontulet. Jouluna asiakkaamme ovat ennen kaikkea lapsiperheitä.

Siihen, mistä päin maailmaa vierailijat saapuvat, vaikuttaa Kurun mukaan eri maiden eri aikoihin osuvat lomakaudet: joulukuun alussa asiakkaina on paljon italialaisia ja espanjalaisia, kuun keskivaiheilla brittejä ja itse joulun aikaan ennen kaikkea saksalaisia ja ranskalaisia matkailijoita.

Viime aikoina suosiotaan on kasvattanut elämyksellinen matkailu. Jo pimeys ja kaamoksen sininen valo ovat monelle yllättäviä ja vaikuttavia kokemuksia.

– Ei enää haluta sitä perinteistä hotellihuonetta, vaan yövytään esimerkiksi iglussa ja katsellaan revontulia. Meidän ylivoimaisesti eniten viime vuosina kysyntäänsä kasvattanut tuote on jääkellunta, jossa pääsee kokeilemaan avannossa kelluntaa pelastuspuku päällä.

Lumen puute teettää lisätöitä

Monet Safarctivan tuotteista perustuvat lumelle, ja Lapin poikkeuksellisen vähäluminen alkutalvi on aiheuttanut paljon lisätöitä, kertoo Kuru. Peruutuksilta on kuitenkin suurin osin vältytty.

– Meillä on säilölunta, jonka avulla olemme pystyneet toteuttamaan aktiviteetit.

Lumipulasta huolimatta Kuru suhtautuu tulevaisuuteen optimistisesti, ja uskoo Lapin joulun olevan valkoinen jatkossakin. Haasteellisia ovat lähinnä sesongin alkuviikot, kun kysyntää jo riittäisi mutta lunta ei ole vielä saatu – varsinkin, kun kysynnän kasvaessa matkailusesonkia pitäisi pystyä pidentämään.

Koiravaljakkoretkiä järjestävän KoliHuskyn omistaja Pia Isomursu näkee lumitilanteen astetta hälyttävämpänä. Yleensä Kolin alueella toimiva yrittäjä tekee tällä joulukaudella töitä Kuusamossa, sillä Pohjois-Karjalassa ei yksinkertaisesti riitä lunta koira-ajeluiden järjestämiseen.

Menneiden vuosien joulumyynti on Isomursun mukaan kutistunut Kolilla huomattavasti myös Venäjältä saapuvan matkailijavirran hyydyttyä, ja markkinat ovat keskittyneet yhä vahvemmin Lappiin.

Pohjoisemmassakin toiminnan onnistuminen on vaatinut kekseliäisyyttä.

– Olemme tampanneet jäälle lunta, että olemme saaneet koirille edes jonkinlaisen reitin. Lumi on se ykkösjuttu monelle turistille, joten on tämä todella haastavaa.

Koiravaljakkoretkiä jo 20 vuotta järjestänyt Isomursu toteaa, että nyt lumen ja joulupukin lisäksi matkailijoita kiinnostaa myös hiljaisuus.

– Rauha, puhdas luonto ja turvallisuus ovat sellaisia asioita, jotka me otamme itsestäänselvyytenä.

Korvapuusti on ykkössuosikki

Vaikka Lappi vetää reilusti suurimman osa Suomen joulumatkailijoista, sesonki näkyy myös Helsingissä. Esimerkiksi töölöläisessä Cafe Regatassa ovi käy jouluna tiheään.

– Olemme auki vuoden jokaisena päivänä, myös jouluna. Silloin ylivoimaisesti suurin osa asiakkaista on aasialaisia turisteja, lähinnä Kiinasta ja Koreasta, omistaja Raine Korpela kertoo.

Regatan suosio perustuu pitkälti perinteiseen mummonmökkitunnelmaan ja idylliseen lokaatioon meren rannalla. Turistit saapuvat kahvilaan Korpelan mukaan ennen kaikkea maistaakseen korvapuusteja ja karjalanpiirakoita. Myös mahdollisuus paistaa makkaraa tikun nokassa pihamaan nuotion äärellä on kova hitti matkailijoiden keskuudessa.

– Olemme olleet nyt jo 16 joulua auki, ja silloin tehdään pitkää päivää. Nuotio palaa pihalla koko päivän, ja glögiä menee runsaasti.