5 kysymystä alaikäisten lasten raha-asioiden hoidosta – yksi niksi helpottaa asiointia
Kuka saa avata lapselle tilin ja hankkia pankkikortin? Miten lapsen rahoja saa käyttää ja mitä lapselle olisi hyvä opettaa pankkitunnusten käytöstä? OP:n asiantuntijat vastaavat.
Tarve lapsen pankkikortille ja -tunnuksille tulee ajankohtaiseksi usein kouluiässä, tili lapselle avataan yleensä jo aiemmin. Kokosimme vastaukset yleisimpiin vanhempien kysymyksiin koskien lasten raha-asioiden hoitoa.
1. Kuka saa avata lapselle tilin?
Vanhemmat voivat avata lapselle oman tilin heti, kun lapsella on nimi. Tilinavaus hoituu verkossa. Ensin toinen vanhemmista tekee hakemuksen op.fi-palvelussa, jonka jälkeen toinen vanhempi hyväksyy sen.
Halutessaan tilin voi avata myös konttorissa, mutta silloin paikalle tarvitaan molemmat huoltajat tai toiselta valtakirja.
Yksi niksi helpottaa asiointia: kun tiliä avataan, huoltajien kannattaa valtuuttaa toisensa hoitamaan laajasti lapsensa pankkiasioita, kunnes lapsi tulee täysi-ikäiseksi.
Lapsen raha-asioiden hoito sujuvoituu, kun vanhemmat voivat hoitaa myös erikseen muutoksia korttien turvarajoista rahasto-osuuksien merkintään. Valtakirjan voi tehdä kirjautumalla op.fi-palveluun.
Kun lapsi täyttää 15 vuotta, hän voi itse avata tilin palkkatulojaan varten.
2. Saako vanhempi käyttää alaikäisen lapsen tiliä?
Lapsen varoja saa käyttää vain lapsen tarpeisiin, mutta ei vanhemman elatusvelvollisuuteen kuuluviin maksuihin, kuten ruokaan tai vaatteisiin.
Lapselta ei saa lainata rahaa. Kun rahaa siirtää lapsen tilille, siitä tulee lapsen omaisuutta. Vaikka lapsella olisi varoja, huoltajan elatusvelvollisuus pysyy.
Jos lapsella on verkkopankkitunnukset, vanhempi ei saa käyttää myöskään niitä. Mikäli vanhemmalla on käyttöoikeus lapsen tiliin, voi hän seurata lapsen tilitapahtumia omasta verkkopankistaan tai OP-mobiilista.
3. Milloin lapselle voi hankkia oman pankkikortin?
Kun lapsi täyttää seitsemän vuotta, vanhemmat voivat yhteistuumin hankkia lapselle pankkikortin. Kortin hakeminen onnistuu verkossa, jos lapsella on oma puhelinnumero, muutoin asia hoituu konttorilla.
Huoltajat päättävät, kuinka kauan lapsen on hyvä opetella rahan käyttöä käteisellä ja milloin taas kortti on turvallisempi vaihtoehto. Harvalla seitsenvuotiaalla on vielä omaa pankkikorttia, mutta monilta 12-vuotiailta se jo löytyy.
Mobiilimaksaminen onnistuu aikaisintaan, kun lapsella on pankkikortti ja hän on täyttänyt 13 vuotta. Vähintään 13-vuotiaan nuoren kortin voi liittää Apple Payhin, mutta Google Pay, Samsung Pay ja Garmin Pay vaativat nuorelta 16 vuoden ikää.
4. Mihin lapsi tarvitsee pankkitunnuksia?
Pankkitunnukset tukevat pankkikortin käyttöä, ja ne on mahdollista saada seitsemänvuotiaana. Pankkitunnusten avulla lapsi voi itse seurata, paljonko omalla tilillä on rahaa tai vahvistaa kortilla tehtyjä ostoksia verkkokaupoissa tai mobiilisovelluksissa.
12-vuotiaan tunnukseen voidaan lisätä mahdollisuus tunnistautua esimerkiksi Omakantaan. 15-vuotiaan pankkitunnuksilla voi toimia jo laajemmin: nuori voi käyttää OP-mobiilia ja op.fi-palvelua, tehdä ostoksia verkossa ja sovelluksissa sekä tunnistautua esimerkiksi Kelaan, Omakantaan ja Opintopolkuun.
Alaikäisen pankkitunnuksilla on turvallista opetella rahankäyttöä ennen täysi-ikäisyyttä.
5. Mitä tulisi oppia pankkikortista ja pankkitunnuksista?
Kannusta lasta pitämään kortista ja pankkitunnuksista hyvää huolta. Muistuta, että pankkitunnuksia ja pankkikortin tunnuslukua (PIN-koodia) ei saa kertoa kenellekään.
Kortin tai pankkitunnuksien sulkua ei voi tehdä itse verkossa. Nopein keino on soittaa OP Sulkupalveluun nroon 0100 0555.
Virheitä voi sattua, ja silloin kannattaa toimia nopeasti. Muistuta lasta, että jos kortti häviää, siitä pitää kertoa heti vanhemmalle. Isompi lapsi voi myös itse olla yhteydessä OP Sulkupalveluun, joka sulkee kortin ja estää kortin tai tunnusten väärinkäytön.
Lapsen käyttötilillä ei kannata pitää enempää rahaa kuin sitä on varaa menettää. Mieluummin kannattaa avata lapselle useampi tili ja tarvittaessa siirtää rahaa käyttötilille tarpeen mukaan.
Asiantuntijoina OP:lta Senior Process Owner Elina Ojala-Ketolainen, Customer Experience Lead Jenni Savolainen sekä Specialist Amanda Hakanpää.