Kotkan sydämessä sijaitseva California ei ole pelkkä naisten vaateliike; se on monille kaupunkilaisille ja lähiseudun asiakkaille osa elämää ja muistoja. Liike on palvellut asiakkaitaan jo 52 vuoden ajan. Tänä kesänä se sai uuden, mutta samalla hyvin tutun, omistajan. Pitkään Californiassa työntekijänä toiminut Kati Kuosa päätti tarttua tilaisuuteen ja ostaa liikkeen entiseltä työnantajaltaan tämän jäädessä eläkkeelle. Kuosalle päätös ei syntynyt hetkessä, mutta vuosikymmenien työkokemus ja rakkaus alaan vahvistivat tunteen, että juuri tämä oli hänen paikkansa.

– Kun 25 vuotta on ollut kiva tulla töihin ja palvella asiakkaita, tiesin, että tämä on minun juttuni, Kuosa sanoo hymyillen.

Yrittäjäksi sydämellä, ei pelkällä järjellä

Omistajanvaihdos ei ollut hyppy tuntemattomaan. Kati tunsi liikkeen, asiakkaat ja tavaroiden toimittajat läpikotaisin. Käytännön asiat, kuten byrokratia ja paperityöt, toivat kuitenkin omat haasteensa. Voimaa toivat vahva tukiverkosto sekä asiakkaiden kannustavat sanat. Monelle asiakkaalle oli tärkeää, että juuri hän jatkoi liiketoimintaa. 

Kivijalkaliikkeen merkitys

California on monelle enemmän kuin kauppa. Useat asiakkaat muistelevat yhä ensimmäisiä farkkujaan, jotka on hankittu juuri tästä liikkeestä. Nykyään heidän aikuiset lapsensa käyvät itse ostoksilla. Pitkät asiakassuhteet näkyvät arjessa. Osa soittaa pyytääkseen Kuosaa valitsemaan heille vaatteita, sillä hän tuntee heidän tyylinsä ja kokonsa lähes ulkoa.

Kati Kuosalle on tärkeää palvella asiakkaitaan rehellisesti ja välittäen.
Kati Kuosalle on tärkeää palvella asiakkaitaan rehellisesti ja välittäen.

– Asiakaspalvelu on tärkein. Haluan palvella niin kuin toivoisin itseäni palveltavan, rehellisesti ja välittäen. Jos jokin ei sovi, sanon sen ääneen ja etsin paremman vaihtoehdon.

Elävää yhteisöllisyyttä

Liikkeen ympärille on vuosien varrella rakentunut vahva yhteisö. Asiakkaat saapuvat säännöllisesti ostoksille Kotkan lisäksi Porvoosta, Loviisasta, Kouvolasta ja Helsingistä. Erityisesti suositut asiakasillat ovat nousseet tapahtumiksi, joita odotetaan jo kuukausia etukäteen. Niissä on muotinäytöksiä, tarjouksia, tarjoiluja ja ennen kaikkea kohtaamisia, joissa yhteisöllisyys korostuu.

Katse tulevaisuuteen

Vaikka kivijalkaliike on kaiken keskiössä, Kuosa on ottanut digitaaliset kanavat tärkeäksi osaksi arkea. Hän julkaisee säännöllisesti päivityksiä sosiaalisessa mediassa ja on saanut sitä kautta tilauksia ympäri Suomea. Verkkokauppaa hän vielä harkitsee, mutta jo aktiivinen somen käyttö on tuonut uutta eloa liikkeeseen.

Yrittäjyys on kohtaamista

Kati Kuosalle yrittäjyys ei ole pelkästään liiketoimintaa. Se on ennen kaikkea ihmisten kohtaamista. Hän ei voisi kuvitella työskentelevänsä yksin ilman vuorovaikutusta. Hänelle tärkeintä on, että asiakas lähtee aina ovesta ulos hyvillä mielin ja palaa mielellään uudelleen.

– Ystäväni sanovat, että minusta näkyy tämän olevan todella minun juttuni.

Kuosa astui virallisesti yrittäjäksi 1. heinäkuuta. Vuosikymmenten kokemus liikkeestä antoi varmuutta, mutta silti yksi oivallus on noussut ylitse muiden:

– Ei riitä, että käy vain töissä. Pitää olla aktiivinen, kuunnella asiakkaita ja kehittää toimintaa jatkuvasti.

Perinnettä jatkamassa

California on ollut osa kaupunkikuvaa yli puoli vuosisataa. Kati Kuosa kantaa tätä perintöä ylpeydellä ja haluaa varmistaa, että liikkeen tarina jatkuu.

Kati Kuosan yrittäjätarina muistuttaa siitä, että yrittäjyyteen voi kulkea monia eri polkuja. Uutta ei aina tarvitse perustaa alusta. Yhtä merkittävää ja arvokasta on jatkaa jo olemassa olevaa yritystä, jolla on historia, juuret ja yhteisö ympärillään. Kun perintöä vaalitaan sydämellä, siitä syntyy uutta voimaa niin yrittäjälle kuin koko kaupungille.