Tunnistatko huijauksen? Opi tunnistamaan vaaran paikat ja vältä verkkohuijauksia asiantuntijoiden neuvoilla
Huijaukset ja erityisesti verkossa tapahtuvat huijaukset lisääntyvät voimakkaasti Suomessa. Finanssiala ry:n tilaston mukaan vuonna 2024 suomalaisten pankkien asiakkailta yritettiin huijata peräti 107,2 miljoonaa euroa, kun vastaava luku vuonna 2023 oli 76,9 miljoonaa euroa. Huijausten määrän kasvu näkyy myös asiakaskohtaamisissa.
Aiemmin väärinkäytösten uhriksi joutuivat suhteellisesti enemmän ikäihmiset kuin nuorempi osa väestöstä. Nykyään kuka tahansa, iästä, sukupuolesta tai koulutustaustasta riippumatta voi joutua huijausten tai niiden yritysten kohteeksi.
Me OP Kainuussa haluamme vastuullisena toimijana opastaa asiakkaitamme tunnistamaan huijauksia ja pitämään omat varat turvassa.
-Huijaukset kehittyvät jatkuvasti ja ovat entistä uskottavampia, joten on ensisijaisen tärkeää, että jokainen kehittää omia taitojaan huijausten tunnistamisessa. Mitä enemmän luotettavaa tietoa huijauksista on saatavilla, sitä paremmin niiltä voi myös suojautua, kertoo OP Kainuun päivittäispalveluista vastaava pankinjohtaja Marianne Eteläsaari.
Tärkein muistettava sääntö: pankki tai muu viranomainen ei koskaan kysy sinulta pankkitunnuksiasi tai maksukorttisi tietoja viesteillä tai linkkien kautta.
Huijarit hyödyntävät tekstiviestejä, sähköpostia, sosiaalisen median kanavia ja käytetyn tavaran markkinapaikkoja, kun he havittelevat ihmisten rahoja tai henkilötietoja.
Terve epäluulo auttaa suojautumaan huijauksilta. Älä tee mitään, mitä epäilyttävissä viesteissä pyydetään. Tarkkaile esimerkiksi osoitetta, josta viesti on lähetetty. Pieni l-kirjain sähköpostiosoitteessa on voitu korvata isolla I-kirjaimella, mikä paljastaa viestin lähettäjän huijariksi.
Jokainen on itse vastuussa omista pankkitunnuksistaan ja niiden tietoturvallisesta käytöstä. Pankin on vaikea torjua huijauksia pelkästään teknisin keinoin, sillä huijarit hyödyntävät usein ihmisten luottamusta, auktoriteetin vaikutusta ja hyväuskoisuutta.

Jos kaipaat omaa henkilökohtaista OP-mobiiliopastusta ja saada varmuutta digipalveluiden käyttöön, voit varata omasta osuuspankistasi aina henkilökohtaisen opastusajan. Tapaamisessa voimme käydä oman laitteesi ja OP-tunnusten avulla läpi mieltä askarruttavia tilanteita.
Testaa tunnistamistaitosi
Tunnistatko huijauksen? -testi on kymmenen kysymyksen verkkotesti, jonka kuka tahansa voi tehdä op.fi -sivustolla. Testillä voi arvioida omaa kykyään tunnistaa huijauksia, ja sen voi jakaa myös kavereille. Kysymysten kautta pääsee tutustumaan monipuolisesti erilaisiin ajankohtaisiin huijaustyyppeihin. Testi sisältää esimerkkejä verkkohuijauksista ja ns. perinteisimmistä huijauksista.
-Testin kysymykset on koottu pankin tietoon tulleiden yleisimpien huijaustapausten pohjalta. Se tarjoaa helpon väylän vakavan asian äärelle, joka koskettaa nykyään meitä kaikkia, kertoo Marianne Eteläsaari.
Testi on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Testaa tunnistamistaitosi:
Linkki OP:n tunnistustestiin – Tunnistatko huijauksen? >>
Toimi näin, jos epäilet tulleesi huijatuksi
Huijaus on rikos, jonka uhriksi voi joutua kuka tahansa meistä. Ethän jää asian kanssa yksin.
- Ole välittömästi ja aikailematta yhteydessä omaan pankkiisi. Asiakaspalvelu on avoinna henkilöasiakkaille ma-pe klo 8-16 numerossa 0100 0500. Sulkupalvelu palvelee numerossa 0100 0555 ja on auki vuorokauden ympäri. Sulje OP:n tunnukset ja maksukortti. Tallenna puhelinnumerot valmiiksi omaan puhelimeesi hätätilanteita varten.
- Tee rikosilmoitus poliisille ja seuraa viranomaisilta saamiasi ohjeita.
- Tarkkaile tili- ja korttitapahtumia ja ole yhteydessä pankkiisi, jos huomaat tapahtumia, joita et ole tehnyt.
- Älä jatka yhteydenpitoa huijarin kanssa missään olosuhteissa.
OP:n uusituilta op.fi/turvallisuus -sivuilta löydät ajankohtaista tietoa huijauksista ja vinkkejä niiden välttämiseksi. Sivuilta löytyy myös tarkemmat toimintaohjeet erilaisiin huijaustilanteisiin sekä ohjeet epäilyttävien sähköpostien ilmiantamiseen.
Tästä linkistä pääset OP turvallisuussivuille:
op.fi/turvallisuus >>