Fiblonin Anne Ekberg sanoo suoraan: vastuullisuus ei ole liiketoiminnasta erillään oleva, vain raportointia varten toteutettava tehtävä.

– Kukaan ei ole olemassa ollakseen vain vastuullinen. Me olemme olemassa tuottaaksemme arvoa asiakkaille, sidosryhmille ja omistajille fiksusti ja vastuullisesti.

Fiblonilla aloitettiin vastuullisuusraportointi vuonna 2009. Selkärangassa vastuullisuus on ollut yrityksen alusta asti.

– Isot asiakkaamme kuormittivat meitä tietopyynnöillä hyvin eri tavoin. Se oli työlästä. Järkevämpi tapa oli teettää vastuullisuusraportti virallisella GRI-järjestelmällä kolmannen osapuolen toimesta. Johtoryhmä sitoutettiin työhön. Tuloksena saatiin arvokas tilannekuva siitä, missä Fiblon nyt on ja mitkä ovat vastuullisuuden näkökulmasta olennaiset toiminnot. Työ kantaa edelleen.

Kilpailuedusta bisneksen ytimeen

Ekbergin mukaan vastuullisuus on tänä päivänä hygieniatekijä, jolla yritys pääsee kilpailuun mukaan.

– Vastuullisuudella saa kilpailuetua parhaiten, kun se on osa liiketoimintastrategiaa. Pelkkä raportointi vain todentaa asioiden olevan kunnossa.

Yritysten arjessa tehdään tärkeää, arvoa tuottavaa työtä päivittäin. Yrityskentän pienimmille hänellä on viesti.

– Panosta strategiatyöhön. Mieti, keitä asiakkaasi ovat ja mikä on heille tuotettava arvo. Ota asiakas aidosti liiketoiminnan ytimeen.

Vastuullisuus on arvo, jolla tuotetaan jotakin hyvää.

Mitä pienempi yritys, sitä vähemmän on aikaa tähän asiaan arjessa tarttua, mutta välttämätöntä se on. Ekbergin mielestä on selvää, että yritykset tarvitsevat vastuullisuusraportoinnissa apua.

– Vastuullisuus ei ole konsultille ulkoistettava asia. Onneksi on kauppakamari, yrittäjäjärjestöjä ja pankki, joilla on palveluita tarjolla. Verkostoja kannattaa hyödyntää.

Osaksi talouden raportointia

Suuryrityksiä jo vuosia velvoittanut vastuullisuusraportointi laajenee ensi vuonna keskisuuriin yrityksiin.

– Vuonna 2025 isot keskisuuret yritykset ovat velvollisia raportoimaan avoimesti oman toimintansa. Se, että toimitusketjuissa kysytään pistemäisesti pienemmiltäkin yritykseltä vastuullisuudesta, rakentaa osaltaan vastuullisuuden kokonaisajattelua, kertoo OP Ryhmän pk-yritysasiakkaista vastaava johtaja Heikki Peltola.

Peltola näkeekin velvoitteiden lisääntymisen vastuullisuuden mindsetin kehittymisenä.

– Olemme arvomaailmaa kehittävällä polulla. Näen, että suuryritykset näyttävät tietä pienemmille arvioidessaan oman toimintansa vaikutuksia esimerkiksi kestävään kehitykseen. Vastuullisuusajatteluun oppiminen on olennaisempaa kuin se, saadaanko luku desimaalin tarkkuudella raporttiin oikein.

– Vastuullisuusajattelun voi aloittaa pienillä teoilla: mitä minä voisin tehdä, jotta yrityksen hiilijalanjälkemme vähitellen pienenee. Valmista ei tarvitse olla yön yli, Peltola sanoo.

Pankki apuna kestävyysraportoinnissa

Vuosien saatossa yhä pienempienkin yritysten on raportoitava vastuullisuudesta. Arvoketjuissa vastuullisuusraportointi voi koskettaa jo nyt hyvinkin pieniä yrityksiä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että suuryritysten toimitusketjuissa olevat yritykset voivat osoittaa oman vastuullisuutensa läpinäkyvästi.

– Arvoketjujen ja tietopyyntöjen kautta pienissäkin yrityksissä on syytä olla hereillä, Peltola huomauttaa.

Kestävyysraportointi on tullut osaksi talouden raportointia. Suunnanmuutos on totta ja tapahtuu hiljalleen, mutta varmasti: erillisestä vastuullisuuden raportoinnista siirrytään osaksi yrityksen tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen kokonaistarinaa. Oma pankki voi olla muutosmatkalla apuna.

– Pankki esittää oikeita kysymyksiä ja auttaa hahmottamaan, miten pitkällä yritys vastuullisuustyössään on. Autamme myös tunnistamaan, onko yrityksen toimintaketjussa elementtejä, jotka saattavat uhata liiketoimintaa. Pankki kannustaa, miten vastuullisuuden tematiikkaan tarttumalla parannat yrityksen henkilöstön hyvinvointia ja merkityksellisyyden kokemusta, ympäristötietoisuutta ja vaikka toiminnan tehokkuutta. Kysymällä ja sparrailemalla edistetään liiketoimintaa.

Pitkäjänteistä työtä yhdessä

Fiblonilla kaikki ihmiset ovat osa vastuullisuuden eteen tehtävää työtä. Vastuullisuuden juurruttaminen ajattelutavaksi on pitkäjänteisen työn tulos.

– Johdon vahva sitoutuminen on perusedellytys systemaattiselle vastuullisuustyölle. Meillä työntekijät ovat asiantuntijoita ja johdon tehtävä on mahdollistaa heidän kukoistaminen työssään.

Asiakas ei osta Fiblonilta vain personoituja lautasliinoja. – Kestävästi tuotetun liinan tulee tuottaa ravintolakävijälle iloa ja elämys. Meidän tehtävämme on nostaa tuote kustannuksesta asiakkaan arvoksi.

Lyhytkäyttötuotteita valmistavassa tehtaassa vastuulliset arvot korostuvat.

– Markkinoinnissamme käytettiin jo 90-luvulla viestiä ’green is more than a colour’, mikä pätee edelleen. Isä myös opetti, että on pystyttävä seisomaan kaiken takana. Nämä kaksi asiaa ovat identiteetissämme. Siksikin vastuullisuus on meille kaikin tavoin luontevaa, Ekberg sanoo.

Annen vinkit yrittäjälle:

Verkostoidu. Älä jää pohtimaan asioita yksin, vaan opi uutta ja saa ideoita muilta.

Lue lisää Fiblonin vastuullisuudesta.

Talousvalmennusta pk-yrittäjille 

OP Länsi-Suomen asiantuntijat tukenasi