Paina muistiin tämä pääsääntö: pankki tai muu viranomainen ei koskaan pyydä käyttäjätunnuksia tai lähetä linkkejä. ”Kyseenalaista linkit ja oudoista numeroista tulevat puhelut. Pidä digitunnusten osat aina toisistaan erillään”, Hanna-Riikka kiteyttää.

Mobiilivarmenteen käyttäminen on suositeltavaa vahvaan tunnistautumiseen. Näin pankkitunnukset pysyvät vain pankkiasioiden käytössä.

Osuuspankki kehittää digipalveluiden turvallisuutta jatkuvasti. "Uudistimme turvalliseen asiointiin liittyvää sivuamme, josta löydät entistäkin selkeämmin ajankohtaista tietoa huijauksista ja vinkkejä niiden välttämiseksi. Löydät sivuilta myös ohjeet tilanteisiin, joissa epäilet tulleesi huijatuksi ja tarvitset apua."

Tietojenkalastelu alkaa pikkuhiljaa

Huijari voi esiintyä pankin nimissä ja tavoitella kaikkia digitunnusten osia. Käyttäjätunnuksen, avainlukulistan ja salasanan avulla huijari saa pääsyn paitsi verkkopankkiin myös mahdollisesti koko laitteen etäkäyttöön.

”Hälytyskellojen pitää soida, jos tilillä on tapahtumia, joita ei itse tunnista. Sama juttu, jos puhelin ei toimi kunnolla, jolloin voi olla syytä epäillä puhelimen etäkäytön haltuunottoa.”

Hanna-Riikka suosittelee yhtenä vaihtoehtona vapaaehtoisen luottokiellon tekemistä. ”Silloin kukaan ei voi ottaa sinun nimelläsi lisää luottoa.” 

Taipalmaa katsoo puhelinta.Ota OP-mobiilissa ilmoitukset käyttöön. Saat viestin, jos tililläsi havaitaan epätavallista toimintaa.

Tunnista viestin vilppi

Terve epäluulo auttaa suojautumaan huijauksilta. Tarkkaile esimerkiksi osoitetta, josta viestin saat. ”Pieni l-kirjain sähköpostiosoitteessa on voitu korvata isolla I-kirjaimella, mikä paljastaa viestin lähettäjän huijariksi.”

Uusi huijausmuoto tapahtuu WhatsApissa. Se alkaa virallisen tahon nimissä tulevalla, linkin sisältävällä tekstiviestillä.

”Viestin saajalle pyritään välittämään tunne, että viesti vaatii nopeaa reagointia. Valesivustolla pyydetään tunnistautumaan verkkopankkitunnuksilla.” Tunnukset saatuaan huijari avaa WhatsApp-keskustelun esiintyen pankin asiantuntijana.

Lastakin voidaan huijata

Huijausyritykset koskettavat kaikenikäisiä. ”Kysyin viidesluokkalaisilta taloustaidon luennolla, kuinka moni on saanut huijausviestin puhelimeen. Jokainen nosti käden ylös.”

Kun alaikäinen saa puhelimen tai pankkikortin, pitää vanhemman opettaa lasta tietoturvasta. ”Korosta lapselle, että pankin digitunnukset ovat aina henkilökohtaiset. Lapsen ja nuoren tilien turvarajat ja tilivarat tulisi pitää lapsen arkeen sopivina. Nuoren kanssa on myös toistuvasti käytävä läpi verkkoshoppailun pelisääntöjä.”

Muulina toimiminen on nuorten keskuudessa hälyttävä ilmiö. Tiliä hyödynnetään maksua vastaan ja näin häivytetään varojen alkuperä. ”Nuori ei ymmärrä antavansa tilinsä rikollisen käyttöön. Oma tili on aina vain omaan käyttöön.”

Pankki panostaa turvalliseen asiointiin

Osuuspankissa huolehditaan ajantasaisesta tietoturvaosaamisesta. ”Meillä on paikallisestikin paljon henkilökuntaa, jotka auttavat epävarmoissa tilanteissa.”

Asiakkaat voivat käyttää digipalveluita turvallisin mielin, kunhan pankkitunnusten käyttö on huolellista. ”Olethan siis huolellinen verkkopankkiasioinnissa ja tee se aina ajan kanssa”, Hanna-Riikka neuvoo.

Jokainen on itse vastuussa omista pankkitunnuksistaan ja niiden tietoturvallisesta käytöstä. ”Pankin on vaikea torjua huijauksia pelkästään teknisin keinoin, sillä ne hyödyntävät usein ihmisten luottamusta, auktoriteettiuskoa ja hyväuskoisuutta.”

Toimi näin, jos epäilet huijausta

  1. Ole välittömästi ja aikailematta yhteydessä omaan pankkiin. Sulkupalvelu on auki 24/7. Tallenna numero omaan puhelimeesi.
  2. Tee rikosilmoitus ja seuraa viranomaisilta saamiasi ohjeita.
  3. Tarkkaile tili- ja korttitapahtumia ja ole yhteydessä pankkiin, jos huomaat tapahtumia, joita et ole tehnyt.
  4. Älä jatka yhteydenpitoa huijarin kanssa missään olosuhteissa.

Tutustu lisää turvalliseen asiointiin >>

Miten tunnistaa huijausviesti? Katso esimerkit >>>