Taloyhtiön kunnossapitoa tulisi miettiä pitkällä aikajänteellä, jopa yli kymmenen vuoden suunnittelu voi olla perusteltua. Taloyhtiön korjausvelka tarkoittaa rakennusten ja kiinteistöjen huolto- ja korjaustoimenpiteitä, jotka ovat vielä toteuttamatta. 
– Kun tarvittavia huolto- ja korjaustoimenpiteitä ei tehdä ajallaan, voi se johtaa merkittäviin kustannuksiin tulevaisuudessa. Ennakoinnilla voidaan välttää korjausvelan kertymistä, toteaa asiakkuusasiantuntija Tiia-Maria Laaksonen OP Länsi-Suomesta.

Korjaustarpeet vaikuttavat taloyhtiön arvoon ja turvallisuuteen

Suuret korjaustarpeet voivat laskea asuntojen arvoa, koska potentiaaliset ostajat saattavat pelätä tulevia kustannuksia. Lisäksi korjaustarpeiden kertyminen voi heikentää rakennusten turvallisuutta ja asumismukavuutta, mikä voi johtaa vakaviin ongelmiin, kuten vesivahinkoihin tai rakenteellisiin vaurioihin.

Myös osakkaiden sitoutuminen korjaussuunnitelmiin ja niiden tarpeellisuuteen vaatii isännöitsijältä vahvaa ymmärrystä ja tietoa muun muassa viranomaisvaateista.

Suurten korjaushankkeiden rahoittaminen voi olla taloyhtiöille haastavaa, erityisesti pienemmille taloyhtiöille. 
– Tähän hyvä ratkaisu on käyttää ammatti-isännöitsijää, joka onkin lisääntynyt huomattavasti. Jos isännöitsijä ei ole ammattilainen, voi pulmia tulla tilinpäätöksen ja asiakirjojen laadinnassa, jolloin lisäselvitysten tarve kasvaa.  Suunnitelmallinen kiinteistönpito ja kunnossapitotarveselvitykset ovat välttämättömiä, mutta niiden laatiminen ja noudattaminen vaatii aikaa ja resursseja, Laaksonen pohtii.

OP Länsi-Suomi tukee taloyhtiöitä tulevaisuuden tarpeiden ennakoinnissa

Paikallinen asiantuntemus ja saumaton yhteistyö mahdollistavat kokonaisvaltaisten ratkaisujen löytämisen muuttuvissa tilanteissa. OP Länsi-Suomen asiantuntijat auttavat taloyhtiöitä suunnitelmallisessa kiinteistönpidossa ja kumppanuus tarjoaa asiantuntevaa neuvontaa myös rahoitusratkaisujen valinnassa.

– Pankilla on yleensä  useita joustavia rahoitusratkaisuja taloyhtiöille. Taloyhtiölaina, vihreä laina tai luotollinen yritystili eroavat toisistaan käyttötarkoituksen, laina-ajan, koron ja lainan maksimimäärän osalta. Taloyhtiölainalla voi rahoittaa taloyhtiön isommat hankinnat ja remontit. Se sopii hyvin pitkäaikaisiin investointeihin. Vihreä laina ja EIR-takaus taas sopivat energiatehokkuutta parantaviin remontteihin. Etukäteen varautuminen mahdollisiin yllättäviin menoihin voi olla taloyhtiölle tärkeää ja luotollinen tili tarjoaa joustavuutta – siinä rahoitus on helposti saatavilla aina rahoitustarpeen ilmaantuessa. Lainan nosto ei vaadi uutta rahoituspäätöstä vaan on tarpeen vaatiessa käytössä, kertoo Laaksonen.

Neljä vinkkiä taloyhtiöiden hallituksille ja isännöitsijöille

Korjaustarpeiden hallintaan ja rahoituksen suunnitteluun kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

  1. Laadi pitkäjänteinen kunnossapitosuunnitelma.
    Suunnittele tulevat korjaukset ja niiden aikataulut vähintään 10-15 vuoden päähän.
  2. Selvitä rahoitusvaihtoehdot ajoissa.
    Tutki eri rahoitusvaihtoehtoja ja valitse taloyhtiölle sopivin ratkaisu.
  3. Tiedota avoimesti.
    Pidä osakkaat ajan tasalla korjaussuunnitelmista ja niiden etenemisestä.
  4. Tee yhteistyötä ammattilaisten kanssa.
    Hyödynnä asiantuntijoiden apua kuntotarkastuksissa, korjaussuunnitelmien laatimisessa ja rahoitusvaihtoehtojen kartoittamisessa.

–Muun muassa näiden vinkkien avulla taloyhtiö voi hallita korjaustarpeitaan tehokkaasti ja varmistaa kiinteistön arvon sekä turvallisuuden säilymisen myös pitkälle tulevaisuuteen. Se on osakkaiden ja taloyhtiössä asuvien etu, Laaksonen summaa.

OP tarjoaa ratkaisut sekä taloyhtiöiden pienten kunnossapitotöiden että laajempien peruskorjausten rahoittamiseen ja taloyhtiöiden päivittäisten raha-asioiden hoitoon. Rahoitustiedustelut ja tarjouspyynnöt voi lähettää op.fi-palvelusta.

OP Länsi-Suomen taloyhtiötiimin ammattilaiset paikallisten taloyhtiöiden apuna

Asiantuntijoiden suorat yhteystiedot

Taloyhtiörahoitus

asiakkuusasiantuntija Tiia-Maria Laaksonen (tiia-maria.laaksonen@op.fi)
asiakkuusjohtaja Minna Uusitalo (minna.uusitalo@op.fi)

Maksuliikeasiat
asiakkuusasiantuntija Rosa Kuusiluoma (rosa.kuusiluoma@op.fi)
asiakkuusneuvoja Leevi Leppänen (leevi.leppanen@op.fi)