Päätös verkkokaupan perustamisesta on ollut onnistunut, sillä Maripan nettimyynti kasvaa tällä hetkellä 20-30 prosentin vuositahtia.

– Verkkokaupassamme on Suomen suurin mattovalikoima. Tavoitteenamme on vahvistaa brändiämme niin, että jatkossa kun ihmiset ryhtyvät miettimään uuden maton ostamista, he klikkaisivat itsensä ensimmäiseksi meidän verkkokauppaamme, yrittäjä Pasi Paakkonen sanoo.

Mutta miten yritys aikoo saada verkossa entistä enemmän näkyvyyttä?

– Teemme jatkuvasti mainontaa Facebookissa, Instagramissa ja Youtubessa. Suunnitelmissamme on tehdä entistä enemmän ajankohtaista sisältöä näihin kanaviin ja panostaa esimerkiksi videoihin. Videot myyvät tällä hetkellä hyvin ja uskon, että ne ovat tulevaisuudessa entistä ratkaisevammassa roolissa.

Yritys on kokeillut myös vaikuttajamarkkinointia hyvin tuloksin.

– Verkossa myyminen tarjoaa lukemattomia uusia mahdollisuuksia markkinointiin. Näistä ei kannata ahdistua, vaan pikkuhiljaa kokeilla, mikä sopii omalle yritykselle parhaiten, Paakkonen kertoo.

Mukana muutoksessa

Kun salolainen Maripa Oy perustettiin, oli vuosi 1987. Mutta kun puhutaan vuodesta, jolloin Paakkonen aloitti kauppiasuransa, täytyy palata ajassa vielä kauemmas.

– Aloitin yrittäjänä vuonna 1979 kun pääsin armeijasta. Perustin oman urheilukaupan, mutta muutaman mutkan kautta urheiluvälineet vaihtuivat mattoihin, Paakkonen kertoo.

Paakkonen on ehtinyt nähdä ja kokea uransa aikana paljon. Vuosiin mahtuu muun muassa Suomen liittyminen EU:hun, lamoja, nousuja sekä digitalistumista.

– Suurin muutos liike-elämässä on tapahtunut viimeisen neljän vuoden aikana. Kaupankäynti on siirtynyt entistä enemmän nettiin, ja juuri siksi avasimme oman Matto.fi-nimisen verkkokaupan reilu kaksi vuotta sitten.

Kestävästi kudottu

Vanhan näkkileipätehtaan tiloissa toimivan yrityksen myynti on siirtynyt siis yhä enemmän verkkoon. Mutta mitä muita trendejä alalla on havaittavissa?

– Yhä useampi liikkeessämme poikkeava asiakas kertoo etsivänsä ympäristöystävällisistä materiaaleista valmistettuja mattoja. Osa haluaa tietää myös mattojen valmistusmaan. Suomessa ei enää juurikaan kudota mattoja, mutta valikoimassamme on myös kotimaisia tuotteita, Paakkonen kertoo.

Ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja etsiville yrityksellä on tarjota esimerkiksi hampusta, puuvillasta ja erilaisista kierrätysmateriaaleista valmistettuja mattoja.

– Ja vaikka yleisesti ajatellaan, että suomalaiset tykkäävät hillityistä väreistä, niin viime aikoina myös värikkäät matot ovat nostaneet suosiotaan.

Matto joka tilaan

Mattoa vaihtamalla huoneeseen on helppo saada uutta ilmettä ja tunnelmaa pikkurahalla.

– Ennen matto ostettiin eliniäksi, mutta nykyään laadukkaita mattoja saa kohtuuhinnalla, joten niitä myös myydään enemmän, Paakkonen kertoo.

Mies tietää mistä puhuu, sillä arvion mukaan yritys myy tämän vuoden aikana peräti 40 000 mattoa.

– Työllistämme tällä hetkellä 13 henkeä. Kuluttajamyynnin lisäksi teemme maahantuontia ja tukkukauppaa, minkä lisäksi kalustamme yksittäisiä kohteita. Seuraava tavoitteemme on avata oma verkkokauppa myös yritysasiakkaille, Paakkonen sanoo.