Mobiili on niin kiva, että mammakin tykkää
Lisää aiheesta
Forssalainen Ritva Tulander osallistui helmikuussa Lounaismaan Osuuspankin järjestämään senioreiden digipäivään. Pankin työntekijöiden avustuksella Ritvan puhelimeen asennettiin OP-mobiili, jonka käyttöä hän alkoi harjoitella välittömästi. Lue miten Ritvan pankkiasioidensa hoito on muuttunut OP-mobiilin myötä.
Kun 25-vuotias Saku Välkki saa soiton 81-vuotiaalta isoäidiltään Ritva Tulanderilta, puhelussa enää harvoin sivutaan pankkiasioiden hoitoa.
– Muissa digiasioissa mamma saattaa kaivata joskus apua, mutta pankkiasioiden hoitamisessa ei juurikaan. Hän otti alkuvuodesta käyttöön Osuuspankin mobiilisovelluksen, mikä on helpottanut raha-asioiden hoitoa entisestään, Saku sanoo.
Ennen OP-mobiilin asentamista Ritva ehti hoitaa raha-asioitaan verkkopankissa yli kymmenen vuoden ajan.
– OP-mobiilissa on lähes kaikki samat palvelut, mitä verkkopankissa. Sitä on kuitenkin huomattavasti nopeampi käyttää, mikä on minun mieleeni, Ritva kertoo.
Mutta eikö eläkeläisillä tunnetusti juuri ole aikaa?
– Ei meidän mammalla. Hän tykkää nähdä ystäviä, matkustella ja puuhailla kaikenlaista, Saku valaisee.
– Ja jää sitten enemmän aikaa kysellä lasten ja lastenlasten kuulumisia kun pankkiasiat hoituvat ripeästi, Ritva hymyilee.
Pankki taskussa
Nuoremman polven edustajana Saku on tottunut hoitamaan pankkiasioita verkossa tai puhelimella, mutta hänen mammansa muistaa ajan, kun laskujen maksaminen edellytti asiointia pankissa.
– Nuorena kului useampi ruokatunti niin, että lähdin maksamaan laskua ja jonotin lähes tunnin, että pääsin edes palvelutiskille asti. Toista se on nyt, kun suurin osa laskuista menee automaattisesti maksuun ja loput voin käydä hyväksymässä puhelimella vaikka kotisohvalta käsin, Ritva iloitsee.
– OP-mobiili on myös turvallinen vaihtoehto sille, että kantaisi paljon rahaa mukana. Siellä voi käydä nopeasti muuttamassa ostorajoja jos on tarve ja seurata saldoja reaaliajassa. Sovellukseen voi asettaa myös kaksinkertaisen varmistuksen, jota ilman ei pääse kirjautumaan sisään, Saku kertoo.
Jatkossa Ritvan pankkiasiat hoituvat entistä vaivattomammin, sillä hän suunnittelee ottavansa käyttöön OP-mobiiliavaimen.
– Kotiin tuli tiedote, missä kerrottiin avainlukulistojen poistumisesta. Tämä ei haittaa minua yhtään, sillä olin muutenkin aikeissa ottaa mobiiliavaimen käyttöön. On hienoa, että palveluja uudistetaan ja asioinnista tehdään entistä helpompaa, Ritva sanoo.
Sijoittajan paras työkalu
Kaksikosta etenkin Saku kertoo käyttävänsä OP-mobiilia myös sijoitusten seuraamiseen.
– Voin ostaa tai myydä osakkeita OP-mobiilin kautta. Ja mikä parasta, tämä kaikki onnistuu nykyään ilman avainlukulistaa. Aiemmin unohdin sen kotiin aina silloin, kun olisin sitä tarvinnut, Saku naurahtaa.
Sakun vieraillessa isoäitinsä luona, tutkii kaksikko sijoitustensa tilannetta usein myös yhdessä.
– Mamma ei tarvitse apua näissä asioissa, etenkin kun OP-mobiili on niin selkeä ja siellä on isot tekstit sekä kuvakkeet. Olemme kuitenkin molemmat kiinnostuneita raha-asioista, joten aika usein löydämme itsemme puhumasta niistä, Saku kertoo.
– Mottomme on, että ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot. OP-mobiilissa on helppo seurata päivittäin, mihin kaikkeen rahaa kuluu. Eläkeläisen on oltava tarkka näistä asioista ja opiskelijan myös, Ritva sanoo ja katsoo hymyillen syksyllä opintojaan jatkavaa tyttärenpoikaansa.