Seniorit oppivat sähköisistä pankkipalveluista - eihän se niin vaikeaa ollutkaan
Lisää aiheesta
Missä kaikkialla verkkopankkitunnuksia voi hyödyntää? Tai mitä kaikkea OP-mobiililla voi tehdä? Entä miten paperilaskut voi muuntaa helposti digitaaliseen muotoon? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin vastattiin Lounaismaan Osuuspankin digipäivässä.
Sanotaan, että vanha koira ei opi uusia temppuja. Forssalainen Ritva Tulander on asiasta eri mieltä, sillä hän on käyttänyt verkkopankkia sujuvasti jo yli kymmenen vuoden ajan.
– Verkossa asioiminen on helppoa ja vaivatonta. Voin hoitaa pankkiasiat kotoa käsin, eikä minun tarvitse lähteä pankkiin jonottamaan.
Seuraavaksi 81-vuotiaan Tulanderin suunnitelmissa on opetella käyttämään OP-mobiilia.
– Sain lapsilta lahjaksi älypuhelimen. Nyt kun perusasiat alkavat olla hallussa, haluan opetella hoitamaan myös pankkiasioita puhelimella.
Mutta onko uuden oppiminen sitten vaikeaa iän karttuessa?
– Kyllähän se vaikeutuu, mutta asenne ratkaisee. Ja tällaiset tilaisuudet ovat tärkeitä. Täällä saa uutta oppia, eikä aina tarvitse kysyä apua lapsilta tai lastenlapsilta.
Digissä mukana
Tulanderin lisäksi paikalle on saapunut 40–50 muuta digipalveluista innostunutta. Pankissa on onneksi osattu varautua suureen osallistujamäärään ja paikalle on saatu useita avuliaita käsipareja.
– Pyysin apua OP-mobiilin asentamisessa ja puhelin lataa sovellusta parhaillaan. Kaikki käy niin näppärästi, Tulander kiittelee.
OP:n avuliaista työntekijöistä puhuttaessa myös Tulanderin ystävä 85-vuotias Irene Välkki innostuu osallistumaan keskusteluun.
– Nykynuoret ovat lähes syntyneet puhelimet kädessä. Asiat ovat muuttuneet melkoisesti meidän nuoruudestamme. Mutta eivät välttämättä huonompaan suuntaan. Siksi on hyvä yrittää pysyä perillä.
– Uuden opettelu myös pitää mielen virkeänä, Tulander täydentää.
Pankki taskussa
OP-mobiilin latauduttua Tulander kirjautuu palveluun verkkopankkitunnuksillaan ja naiset pääsevät yhdessä tutustumaan sovellukseen.
– Tästä näkee tilien saldot ja laskujen maksaminen onnistuu myös tätä kautta. Täällä on lueteltu myös kuukauden omistaja-asiakasedut, Tulander iloitsee.
Koska Tulander ja Välkki ovat selvästi edistyneitä verkkopalveluiden käyttäjiä, saavat he opastusta myös paperilaskujen muuntamisessa digitaaliseksi.
– Pankkiasiat hoituvat nyt entistä helpommin. Vaikka kyllä tätä täytyy vähän kotona treenata vielä, Tulander hymyilee.