Auringonvalo paistaa ikkunan läpi ja saa Salon Passeliauton liikkeessä olevan hopeisen Toyotan välkehtimään kutsuvasti. Emme ole tulleet paikalle katselemaan autoja, vaan tekemään haastattelua, mutta huomio kiinnittyy välittömästi uuteen Corollaan.

– Tervetuloa! Jutun aiheenahan on hybridiautot, joten täällä on mistä valita. Tosin huomasin, että taisit jo iskeä silmäsi tähän kaunokaiseen, myyntipäällikkö Marko Liias sanoo ja kävelee hopeisen Corollan viereen.

Corollan nahkaiset penkit tuntuvat pehmeiltä ja keskikonsolin iso kosketusnäyttö innostaa tutkimaan auton ominaisuuksia.

– Huomasitko muuten, että starttasin auton ennen kuin ehdit istumaan alas?

Yllättynyt ilmeeni saa Liiaksen hymyilemään. Hänen mukaansa hybridiautot ovat todella hiljaisia etenkin kaupunkiajossa.

– Maantiellä ääntä syntyy enemmän, mutta tämä johtuu pääasiassa ilmavirrasta ja muista ulkoisista tekijöistä. Osaatko muuten ajaa automaattivaihteistolla? Jos hallitsee automaatilla ajamisen, hallitsee myös hybridin. Näitä on todella helppo ajaa.

Mikä ihmeen hybridi?

Hybridiauto on käsitteenä tuttu jo entuudestaan, mutta pyydän varmuuden vuoksi vielä ammattilaista kertomaan, mistä hybridissä oikein on kyse.

– Hybridiautossa on kaksi eri voimanlähdettä. Me olemme Toyotan jälleenmyyjä, joten myymissämme malleissa on sähkö- ja polttomoottorit, Liias kertoo.

Liias on työskennellyt Salon Passeliautossa jo yli 12 vuoden ajan. Hän on nähnyt läheltä, miten hybridiautojen myynti on kehittynyt.

– Kun aloitin täällä, hybridiautoja meni vain muutamia vuodessa. Nyt suurin osa myymistämme autoista on näitä sähkö- ja polttomoottoritekniikkaa hyödyntäviä malleja.

Mutta miksi minun kannattaisi ostaa hybridiauto? Vai kannattaisiko minun hankkia suoraan auto, jonka virtalähteenä voi käyttää pelkästään uusiutuvilla luonnonvaroilla tuotettua sähköä?

– Sähköautot ovat varmasti tulevaisuuden juttu, mutta akkuteknologiassa on vielä paljon kehitettävää. Sähköautoilla pääsee yhdellä latauksella yleensä 300–400 kilometriä ja ne toimivat hyvin lyhyitä matkoja ajaessa. Jos haluaa ekologisen ja pienikulutteisen auton, mutta ei halua tinkiä toimintasäteestä, on hybridi loistava valinta.

Edullisia kilometrejä

Hybridiauto kuulostaa niin hyvältä, että päätän vielä kyseenalaistaa sen käytännöllisyyttä. Jos hybridiautossa on sähkömoottori, tarvitseeko se laittaa sähköauton tavoin lataukseen?

– Toyotan hybrideissä on itselatautuva akku, joka varastoi sähköä esimerkiksi jarrutettaessa. Pysäytyksessä varastoitunutta energiaa voidaan hyödyntää liikkeelle lähdettäessä. Autoa ei siis tarvitse ladata erikseen, Liias selventää.

Liiaksen kertoessa hybridiauton toiminnasta käy myös selväksi, että auto osaa itse valita, kumpaa voimanlähdettä se milloinkin käyttää.

– Kaupunkiajossa ja hiljaisemmissa nopeuksissa auto hyödyntää yleensä sähkömoottoria. Kovemmissa nopeuksissa polttomoottori puolestaan astuu kehiin. Hybridiautot kuluttavat keskimäärin 1–2 litraa vähemmän polttoainetta, kuin vastaavat bensalla toimivat mallit.

Kaikin puolin kestävä

Liias tuntuu olevan hybridimiehiä, joten haluan vielä selvittää, millä autolla hän itse ajaa.

– Minulla on työn puolesta käytössäni maailman ensimmäinen hybridiautomalli, eli Toyota Prius. Vaimollani on myös Prius vuosimallia 2005. Sillä on ajettu jo yli 300 tuhatta kilometriä, mutta auto pelaa kuin unelma, Liias kertoo.

Sen lisäksi, että hybridit ovat ympäristöystävällisiä ja taloudellisia, ne siis kestävät myös aikaa.

– Hybridit myös pitävät arvonsa paremmin, kuin bensa- tai dieselautot. Eikä hybridi maksa yleensä kuin noin 1000 euroa enemmän, kuin vastaava polttomoottoriauto. Hinta perustuu pienempään ajoneuvoveroon. Hybridiautot ovat lähtöhinnaltaan kalliimpia, mutta niissä on huomattavasti edullisempi verotus.

Mutta ostetaanko hybridejä nykyään enemmän taloudellisista vai ekologisista syistä?

– Sekä että. Monet tulevat autokaupoille hinta edellä, mutta päätöstä tehdessä myös auton ympäristövaikutukset ja ajettavuus korostuvat. Niin halusit koeajolle tällä Corollalla? Joko mennään, Liias kysyy ja avaa kuljettajan oven hymyillen.