Verkkokauppa moninkertaisti perheyrityksen liikevaihdon
Vuosi 2020 oli verkkokauppojen kulta-aikaa koronarajoitusten siirtäessä ostamisen verkkoon. Verkosta ostaminen on kuitenkin lisääntynyt vuosi vuodelta jo ennen koronaa, eikä tahti näytä hidastuvan. Tämä on ymmärretty myös salolaisessa auto- ja traktorivaraosia sekä työkaluja myyvässä Virtasenkaupassa, jossa liiketoiminta keskittyy yhä enemmän verkkoon.
Kun Mikko Virtanen ryhtyi vuonna 2005 koodaamaan yritykselle ensimmäistä verkkokauppaa, ei hän osannut aavistaa, miten paljon se tulisi muuttamaan vuodesta 1947 toimineen perheyrityksen toimintaa.
– Verkkokauppa on laajentanut toimialueemme koko Suomeen ja tuonut valtavasti lisää myyntipotentiaalia. Seuraavana tavoitteenamme on laajentaa myyntiä Eurooppaan, Virtanen sanoo.
Verkkokauppa toimii myös työkaluna ja hakukoneena verkkokaupan työntekijöille ja asiakkaille.
– Verkkokaupan valikoimassa on nykyään yli 60 000 erilaista tuotetta, joista 27 000 löytyy kivijalkaliikkeemme yhteydessä toimivasta varastosta. Niin ison tuotevalikoiman esittely myymälässä olisi käytännössä mahdotonta, Virtasenkaupan toimitusjohtaja Mikko Wikman kertoo.
– Monet tutkivat valikoimaamme ensin verkossa ja tulevat sitten liikkeeseen ostoksille. Verkkokauppa on lisännyt näkyvyyttämme ja kasvattanut myös kivijalkaliikkeen myyntiä. Ne siis tukevat toinen toisiaan, Virtanen sanoo.
Omannäköistä bisnestä
Investoiminen verkkokauppaan on kannattanut, sillä Virtasten perheyrityksen liikevaihto on kasvanut 16 vuoden aikana kahdesta miljoonasta eurosta yli 10 miljoonaan.
– Tänä vuonna tavoitteemme on rikkoa 15 miljoonan euron liikevaihto. Tammikuun myynti on noin kolminkertainen verrattuna viime vuoteen, joten tällä hetkellä tavoite näyttää hyvinkin realistiselta, Wikman sanoo.
Miesten puheista voisi helposti päätellä, että liiketoiminnan kasvattaminen verkossa on käynyt vaivattomasti. Erottuvan ja asiakaslähtöisen verkkokaupan kehittämiseen on kuitenkin käytetty tuhansia tunteja.
– Käytämme edelleen verkkokaupparatkaisua, jonka olemme itse koodanneet täysin itse. Sen ansiosta pystymme kehittämään kauppaa juuri sellaiseksi kuin haluamme. Pyrimme jatkuvasti ylittämään asiakkaidemme odotukset ja olemme luoneet verkkokauppaamme ominaisuuksia, joita kilpailijoiltamme ei löydy, Virtanen kertoo.
Yritys on panostanut viime vuosina merkittävästi myös markkinointiin sekä optimoinut toimintojaan.
– Toimin aiemmin itse toimitusjohtajana, mutta liiketoiminnan kasvaessa minun aikani ei enää riittänyt verkkokaupan kehitystyöhön, jossa omat vahvuuteni ovat. Kaimani aloitti Virtasenkaupan toimitusjohtajana viime helmikuussa ja moni asia on ottanut sen jälkeen aimo harppauksia eteenpäin, Virtanen sanoo.
Monipuolisesti monessa kanavassa
Vaikka Virtasenkaupan suurin myynti tapahtuu nykyään verkossa, halutaan yrityksessä panostaa myös kivijalkaliikkeeseen.
– Kilpailukykymme perustuu luotettavaan ja loistavaan asiakaspalveluun. Meille on tärkeää, että ihmiset voivat asioida myös paikan päällä. Nykypäivänä on mahdotonta kilpailla pelkällä hinnalla tai saatavuudella, vaan yhä useammin asiakaskokemus ratkaisee, Wikman sanoo.
Ylittääkseen asiakkaidensa odotukset jälleen kerran, Virtasenkauppa remontoi parhaillaan myymäläänsä, josta on tarkoitus tulla toimialan hienoin ja viihtyisin liike Euroopassa.
Uudistetussa myymälässä yhdistyvät henkilökohtainen palvelu ja verkosta ostamisen helppous. Asiakkaat voivat tutkia valikoimaa kosketusnäyttöjen avulla verkkokaupasta ja pyytää myyjää esittelemään haluamaansa tuotetta tarkemmin.
– Tuotevalikoimamme ja asiakaskuntamme ovat todella laajoja. Siksi meidän on tarjottava mahdollisimman monipuolisia ostokokemuksia. Meillä on erillinen Korjaamokauppa.fi-verkkokauppa myös yritysasiakkaille, Wikman vinkkaa.