Seniorien pankkipalveluita OP Oulu on itse jo pitkään kehittänyt aktiivisesti, ja pankin asiantuntijoita on ollut mukana myös OP:n valtakunnallisissa kehityshankkeissa. Hankkeissa arvokkaana apuna ovat olleet kokemusasiantuntijoina toimineet paikalliset senioriasiakkaat. Viime vuoden puolella pankin omaan kehitystyöhön tuli lisäpotkua edustajistossa nousseen toiveen myötä.

­– Saimme edustajistolta viestiä, että erityisesti koronapandemian aikana osa senioreista oli kokenut arjen pankkiasioiden hoitamisen rajoitusten vuoksi mutkikkaaksi. Asiointi toimipaikoissa arvelutti ja omat digitaidot saattoivat tuntua hatarilta, pankinjohtaja Jari Anttila sanoo. – Meille on tärkeää, että kaikkien asiakkaidemme raha-asiat sujuvat mahdollisimman vaivattomasti, joten ryhdyimme tuumasta toimeen miettimään, miten voimme helpottaa tilannetta.

OP Oulu perusti nopealla aikataululla loppuvuodesta 2020 OP Ouluun oman Senioriluurin. Se palvelee arjen raha-asioissa ja digitaalisten palveluiden tukikanavana yli 65-vuotiaita ja muita erityistä tukea tarvitsevia asiakkaita.

– Samalla lisäsimme viestintää palveluista, joiden avulla senioriasiakkaamme voivat hoitaa pankkiasioita helposti ja turvallisesti, myös ilman konttorikäyntiä. Koostimme senioreille oman sivuston, josta löytyy kaikki arjen pankkiasiointia helpottavat palvelut kootusti, asiakkuuspäällikkö Susanna Alaluusua kertoo.

Ennen koronapandemiaa pankin asiantuntijat opastivat kasvotusten asiakkaita digiasiointiin ja auttoivat sähköisten pankkipalveluiden käytössä.

– Opastustilaisuudet olivat erittäin suosittuja, ja jatkamme niiden parissa taas mahdollisuuksien mukaan loppuvuodesta 2021. Kannattaa muistaa, että henkilökohtaista opastusta on mahdollista saada milloin vain varaamalla ajan pankin asiantuntijalle, Susanna Alaluusua muistuttaa.

OP Oulun omien paikallisten palveluiden lisäksi senioriasiakkaille on jaettu tietoa myös muista OP:n tarjoamista pankkipalveluista. Esimerkiksi OP Tiliviesti auttaa asiakasta seuraamaan oman tilinsä tapahtumia helposti, ilman käyntiä pankkiautomaatilla tai pankin konttorissa. Kaikista tilin tapahtumista tulee tekstiviesti omaan kännykkään.

– Jos digitaalisten palveluiden käyttäminen tai ylipäätään verkossa toimiminen ei asiakkaalle ole vielä luontaista, kannattaa kokeilla OP Saavutettava -verkkopalvelua. Palvelu tarjoaa peruspankkipalvelut helposti ja selkeästi, Alaluusua toteaa.

Jari Anttila ja Susanna Alaluusua iloitsevat asiakkailta saadusta hyvästä palautteesta seniorien asiointikyvyn ylläpitämisessä. Ison kiitoksen he haluavat kuitenkin lausua pankin edustajistolle hyvästä yhteistyöstä.

– Tämä on jälleen yksi osoitus siitä, miten tärkeä rooli edustajiston ja hallintoneuvoston jäsenillä on viestien välittämisessä asiakkaiden ja pankin välillä, Anttila kiittää.

Kiinnostaako toiminta OP Oulun edustajistossa?

Lue lisää ja asetu ehdolle edustajiston vaaleissa 2021!