ASIAKAS SÄÄSTÄÄ AIKAA JA VAIVAA, jos hän tapaa yhdellä käynnillä Oulun Osuuspankissa useamman asiantuntijan. Tällaisia yhteistapaamisia on järjestetty vuoden 2016 lopusta, kertovat rahoitusneuvoja Eveliina Heiskanen (kuvassa vas.) ja vakuutusneuvoja Henrika Hokkanen. Rahoitusneuvojan, vakuutusneuvojan, sijoitusneuvojan tai kiinteistönvälittäjän voi tavata samalla kertaa.

Tapa ei ole täysin uusi, sillä jo aiemmin henkilökunta on kysäissyt asiakkaan käydessä tämän muistakin pankkipalveluiden tarpeista.

–Rahoitusasioiden yhteydessä olen kysynyt asiakkailta, tarvitsisiko hän vakuutuksia tai sijoitusneuvontaa, ja ohjannut aina oikean asiantuntijan puheille. Vakuutusneuvoja on myös voinut käydä paikalla, Eveliina Heiskanen sanoo.

Muutosta entiseen on se, että nyt voidaan tarvittaessa jo etukäteen sopia, että asiakas tapaa useamman kuin yhden asiantuntijan kerralla. Silti tämän voi yhä pyytää paikalle myös spontaanisti.

-Asiakkaan ei tarvitse selittää samoja asioita moneen kertaan eri asiantuntijoille, Henrika Hokkanen sanoo.

Kokemukset yhteisneuvotteluista ovat olleet hyviä.

–Asiakkaat ovat kiittäneet sitä, että isot kokonaisuudet saa kerralla kuntoon. Ihmiset ovat kiireisiä, ja esimerkiksi työssäkäyvien pariskuntien voi olla vaikeaa löytää kalenterista kummallekin sopiva aika käydä pankissa.

Ensiasunnon ostajan avuksi

Rahoitusneuvojan asiakas tapaa yleensä, kun elämässä tapahtuu jotakin isoa. Asiakas hankkii ensimmäisen kodin, vaihtaa asuntoa, ostaa auton tai vapaa-ajan asunnon. Silloin hän hakee lainaa, mutta yleensä myös vakuutusten tarve muuttuu.

Ensimmäisen omistusasunnon hankinta on esimerkki tilanteesta, jolloin asiakkaan kannattaa hyödyntää yhteisneuvottelua. Ensiasuntoa hankkiessa vakuutukset on syytä tarkistaa, sillä menetettävääkin on entistä enemmän.

–Aina kun elämäntilanne muuttuu, on hyvä käydä vakuutusturva läpi, varmistaa että uusi koti ja sen asukkaat ovat vakuutettuna, Henrika Hokkanen sanoo.

Omaa talouttaan aloittava nuori tai jo pitempiaikainen asiakas voivat myös hyötyä yhteisneuvottelusta. Asiakkaalla saattaa ennestään olla vain osa palveluista OPssa.

Asiakas saa halutessaan yhdellä käynnillä kokonaisvaltaisen tarjouksen, johon sisältyvät raha-asioiden lisäksi myös perheen vakuutukset. Eveliina ja Henrika muistuttavat keskittämisen eduista. Omistaja-asiakkaille asuntolaina kerryttää paljon bonuksia, ja niillä puolestaan voi maksaa vakuutusmaksuja.

–Esimerkiksi 100 000 euron asuntolainan ottajalle kertyy vuodessa 250 euron arvosta bonuksia. Näillä maksaa vakuutusmaksuja jo pitkälle.

Juttu on julkaistu myös OP Oulun Horisontti 2/2017 -asiakaslehdessä.

Teksti: Pirkko Koivu

Kuva: Jussi Peltola