Nykyisin verkosta ostetaan melkein mitä vain, myös kalliita ja isoja paketteja. Katsotaanpa vaikka Smartia.fi -verkkokauppaa. Sen suosikkituotteita ovat erilaiset piharakennukset kuten pihasaunat, leikkimökit ja talopaketteja vastaavat autotallipaketit. Koleaan vuodenaikaan taas menevät hyvin kaupaksi muun muassa koristetakat. Toki Smartia.fi stä ostetaan paljon muutakin – kaikenlaista, mitä rakentamiseen, remontoimiseen tai sisustamiseen tarvitaan.

– Verkkokaupassamme keskiostos on melko suuri. Tavallisimmin asiakas tutustuu tuotteeseen ensin verkkokaupassamme ja var-mistaa sitten meiltä sen sopivuuden omaan tarkoitukseensa soittamalla tai chatin kautta. Esimerkiksi autotallipaketit saattavat olla useampien kymppitonnien hankintoja. Näissä varsinainen sopimus solmitaan usein sähköpostin välityksellä tai puhelimessa, selittää Hannu Pohjola.

Smartia onkin satsannut paljon puhelin- ja chat-palveluunsa, jotta kaupankäynti sujuisi asiakkaan kannalta mahdollisimman mukavasti ja vaivattomasti.

Perusluottamus tärkeä

Kokemus osoittaa, että asiakkaat hankkivat kalliitakin tuotteita verkkokaupasta, kunhan vain perusluottamus on kunnossa

ja kauppa voi auttaa asiakkaita päätöksenteossa. Yrityksen kannalta verkkokauppa tuo tehokkuutta ja mahdollistaa valtakunnallisen toiminnan.

– Tärkeää on, että asiakas saa tarvitsemansa palvelun haluamallaan tavalla, puhelimessa, sähköpostilla, chatissa tai tarvittaessa kasvotusten, korostaa Hannu Pohjola.

Smartia.fi ssä on isot valikoimat myös pienempää rakennus- ja sisustustavaraa, jonka ostotapahtuma verkkokaupassa on yksinkertaisempi: asiakas valitsee haluamansa tuotteet, siirtää ne ostoskoriin ja suorittaa maksun. Tämän jälkeen tuotteet lähtevät hänen ilmoittamaansa osoitteeseen.

Asiakkaita Smartia.fi llä on kaikkialla Suomessa. Hannu Pohjolan mukaan kiireisintä aikaa on huhtikuusta syyskuuhun yltävä ajanjakso.

– Voimakas kausivaihtelu asettaa omat haasteensa kaikille meidän alallamme.

Toimitusjohtaja Pohjola luottaa vakaasti verkkokaupan kasvuun. Yli kymmenen vuoden verkkokauppauran aikana Smartia on tehnyt useampia linjauksia kilpailukykynsä varmistamiseksi. Yhtiö muun muassa tavoittelee isompien ja myyjän ammattiosaamista vaativien kokonaisuuksien myymistä yksittäisten tuotteiden sijaan.

– Vahvuutemme on vankassa rakennusalan osaamisessa. Lisäksi oma maahantuontimme luo meille huomattavaa hintakilpailukykyä, hän kertoo.

Myös remontointia

Verkkokaupan ohella Smartia Oy:llä on toinenkin liiketoiminta-alue. Yhtiö tarjoaa asiakkailleen ikkuna-, katto- ja oviremontteja. Liikevaihtoa remonttitoiminta kerää ainakin toistaiseksi enemmän kuin verkkokauppa. Hannu Pohjolan mukaan toiminnot tukevat toisiaan, ja yhtiö vie molempia eteenpäin.

Toimitusjohtaja Pohjola korostaa, että Smartian palvelun niin verkkokaupassa kuin remontoinnissakin pitää olla priimakunnossa.

– Hyvä kello kauas kuuluu, hän korostaa.

Smartia Oy:n kahden liiketoimintaalueen liikevaihto tulee tänä vuonna olemaan noin kymmenen miljoonaa euroa. Työntekijöitä yhtiön palveluksessa on noin seitsemänkymmentä.

Smartian pankki on Oulun Osuuspankki. Toimitusjohtaja Hannu Pohjola kiittelee, että pankki on pysynyt hyvin mukana kasvavan yrityksen nopeissa liikkeissä.

– Maahantuontiin liittyvä rahaliikenne tuo oman lisänsä yhteistyöhömme. Siinäkin pankki on hoitanut hommansa hyvin. Kontit liikkuvat niin kuin pitääkin. Myös henkilökemia pankin väen kanssa pelaa. Kaikenlainen jäykkyys puuttuu kokonaan Oulun Osuuspankin toiminnasta, hän toteaa tyytyväisenä.

Kuvassa Outi Multanen (vas.) ja Maarit Juntunen Oulun Osuuspankin Yrityspalveluista sekä Smartia Oy:n toimitusjohtaja Hannu Pohjola.

Juttu on julkaistu myös OP Oulun Yrityslehden numerossa 2/2017.