Ketterät asiakkuustiimit tarjoavat kaiken kattavat yrityspalvelut yhdestä paikasta
Lisää aiheesta
Yrityksille on tärkeää, että rahoitusratkaisuja löytyy juuri silloin, kun niitä tarvitaan. Asiakkuustiimien asiantuntijat auttavat yrityksiä katsomaan parasta kokonaisuutta rahoitustavoista vakuutukseen.
Pelkkä rahoitus ei takaa liiketoiminnan menestystä. Sen lisäksi oikein mitoitetut vakuutukset ja työeläkemaksut, toimiva maksuliikenne sekä parhaat rahoitusratkaisut tuovat vakautta liiketoimiin ja vähentävät taloudellisia riskejä.
Pohjois-Savon Osuuspankin asiakkuustiimit tarjoavat yrityksille apua ja neuvoja kaikkiin edellä mainittuihin asioihin saman katon alla. Tiimeissä yhdistyvät Pohjois-Savon Osuuspankin, OP Yrityspankin, OP Pohjola Vakuutuksen sekä Työeläkeyhtiö Ilmarisen tietotaito. Yhtä kattavaa palvelua ei ole yhdelläkään toisella rahalaitoksella.
Tietopaketti lounaan lomassa
OP Pohjois-Savo, Pohjola Vakuutus, OP Yrityspankki sekä Työeläkeyhtiö Ilmarinen tekivät asiakkuustiimien palveluita tutuksi yrittäjille isännöimällään yrittäjälounaalla helmikuun lopussa Kuopiossa.
Lounaalla ollut, 25-vuotias yrittäjä Saaga Lamusuo yllättyi palveluiden monipuolisuudesta. Lamusuo on pyörittänyt omaa yritystä, SaagaMaria Oy:tä Kuopiossa kohta vuoden. Hän suunnittelee vaatteita, erityisesti iltapukuja ja työskentelee joogaohjaajana.
– Nuorena yrittäjänä on vaikeaa tietää ja hallita kaikkia uusia asioita. Sain tilaisuudesta hyvää tietoa. En tiennyt, että näin paljon palveluita on edes olemassa, enkä sitä, että ne saa kätevästi samasta paikasta. Tähtään kansainvälisille markkinoille, ja siinäkin asiakkuustiimit osaavat varmasti auttaa. Pankin vaihto on vakavassa harkinnassa, Lamusuo kertoi.
Rahoittaja ja vakuuttaja
– Tarjoamme yhdessä yrityksille kaiken kattavat palvelut. Kun rahoitamme jotain, yleensä myös vakuutamme sen. Yksi ihminen ei pysty hallitsemaan kaikkea, mitä yritykset nykypäivänä tarvitsevat. Siksi meillä on asiakkuustiimit. Yrityksillä on asiakkuussuhteesta vastaava yhdyshenkilö, ja tiimin asiantuntemus on kaikessa tukena, kertoi OP Pohjois-Savon yrityspalveluiden myyntijohtaja Pasi Huovinen.
Palvelut ovat monikanavaisia. Yrittäjä voi asioida verkossa, chatissa, puhelimessa tai kasvotusten.
Tapaamme asiakkaita erittäin mielellämme kasvotusten vähintään kerran vuodessa, mutta aina myös silloin, kun kyseessä on jotain suurempaa. Asiakkaat myös toivovat, että jalkaudumme yrityksiin.
Myös meille on tärkeää tuntea asiakkaittemme yrityskulttuuria, Huovinen painotti.
OP Yrityspakin rahoitusjohtaja Jarkko Karvinen esitteli lounasvieraille eri rahoitusvaihtoehtoja ja avasi investointi- sekä leasing-rahoitusten eroja. Hän korosti, että yrityksen tarpeisiin räätälöidyt, juuri oikeat rahoitusratkaisut auttavat rahavirtojen hallinnassa. Tyypillisimmät rahoituskohteet ovat Karvisen mukaan pyörien päällä kuten työkoneet traktoreista kaivinkoneisiin.
Vakuutusmyyjästä konsultiksi
Pohjola Vakuutuksen Itä-Suomen aluejohtaja Jukka Viljakaisen mukaan vakuutusyhtiö on muuttunut vakuutusmyyjästä konsultiksi, ennakoinnin ja auttamisen ammattilaiseksi.
– Mietimme asiakkaan kanssa toiminnan riskit ja etsimme parhaimman vakuutuksen sairauden, työtapaturman, kuoleman ja ikääntymisen varalle sekä matkustamiseen. Osaamme myös kertoa, ettei vakuutus ole aina kaiken avain onneen, Viljakainen korosti.
Maksettujen henkilö- ja matkavakuutuskorvausten määrä on kasvussa. Viljakaisen mukaan trendi on nyt hakea määrällisesti enemmän, mutta rahallisesti pienempiä korvauksia kuin ennen.
Asiakkaat ovat myös löytäneet vahinkoavun, mikä ohjaa vahingon sattuessa suoraan kumppaniyritykseen. Kumppaniyrityksessä asiakkaan ei tarvitse tehdä itse vahinkoilmoitusta, eikä käyttää rahaa.
YEL-myytit nurin
Työeläkeyhtiö Ilmarisen asiakaspäällikkö Antti Kilpelän mukaan ei riitä, että on työikäinen. Pitää olla myös työkykyinen. Hän kumosi yrittäjäeläkkeisiin liittyviä myyttejä esimerkiksi siitä, että yrittäjälle kertyisi vähemmän eläkettä kuin palkansaajille, YEL olisi vain vanhuuseläkkeeseen säästämistä tai, että yrittäjä olisi ennen saanut päättää vapaasti itse tulonsa.
– Mikään näistä ei pidä paikkaansa. YEL on yrittäjän sosiaaliturvan perusta, Kilpelä muistutti.
Kaikki palvelut yhdestä paikasta:
- Pohjois-Savon Osuuspankin yrityspalveluissa eri puolilla maakuntaa työskentelee 24 rahoitusalan ammattilaista yhteistyössä valtakunnallisen OP Yrityspankki Oyj:n kanssa.
- Tällä hetkellä noin 25 prosenttia pankin yritysasiakaskohtaamisista tapahtuu verkkoneuvotteluina.
- OP Yrityspankkiin on tulossa touko-kesäkuussa tuoteuutuuksia, missä käyttöpääomarahoituksen voi saada jopa ilman vakuuksia.
- Pohjola Vakuutuksesta tuli OP:n tytäryhtiö 2006.
- Pohjola Vakuutus maksoi viime vuonna 46 miljoonaa euroa korvauksia Pohjois-Savossa.
- Jo liki 60 prosenttia Pohjola Vakuutuksen korvauksista kulkee kumppaniyritysten kautta.
- Pohjola Vakuutus on vastuullisuudessa eturintamassa. Viime keväänä alkaneessa kierrätysosapilotissa on mukana jo yli 40 korjaamoa. Pohjois-Savon ensimmäiset pilottikorjaamot ovat InCarin ja Hedin Automotiven toimipisteissä Kuopiossa. Kierrätysosapilotin tavoitteena on purkaa vuositasolla tuhat lunastettua autoa varaosakäyttöön, vähentää hiilidioksidipäästöjä 75 prosenttia, turvata osien parempi saatavuus ja pienentää siten korvausmenoja.
- Työeläkeyhtiö Ilmarisen toimipisteet ovat Osuuspankeissa.
- Ilmarinen järjestää yrittäjille myös työkykykoulutuksia ja -webinaareja.
- Yrittäjän vakuutuksesta maksettavan päivärahan, tapaturmaeläkkeen ja kuntoutusrahan suuruus määräytyy YEL-työtulon perusteella, joten tiedot kannattaa pitää ajan tasalla.
Tutustu tarkemmin:
OP Pohjois-Savon yrityspalvelut ja asiantuntijat
OP:n palvelut yrityksille ja yrittäjille