Luottamus syntyy kohtaamisissa - Kaisa kulkee yrittäjän rinnalla
Lisää aiheesta
Kokeneen rahoitusammattilaisen mielestä pankin ja asiakkaan välinen suhde on parhaimmillaan kuin pitkä avioliitto, joka kestää niin hyvinä kuin pahoinakin päivinä.
Pankin asiantuntijat pystyvät taipumaan moneen suuntaan, kun kuuntelee OP Pohjois-Savon asiakkuuspäällikkö Kaisa Junkkarinen-Kososta. Hänen vastuullaan on yritysasiakkaiden rahoitus, johon pitkä kokemus pankin eri osastoilla on tuonut taitoa auttaa niissäkin hetkissä, kun ei mene hyvin. Hän tunnustaakin olevansa parhaimmillaan haasteiden edessä.
- Nautin siitä, että työ haastaa minua, jokainen yritys ja sen tarpeet ovat erilaiset. Kun on pystynyt auttamaan asiakasta - oli tilanne mikä tahansa - tai kun hyvien keskustelujen kautta on saanut rakennettua luottamuksen ja asiakas kokee saaneensa meiltä apua. Olen työskennellyt OP Ryhmässä jo 20 vuotta ja saanut tehdä varsin monipuolisesti erilaisia tehtäviä perinnästä sijoittamiseen. Lisäksi toimin vapaa-ajallani sekä yhdistys- että osakeyhtiöpuolen hallituksissa. Näistä ole oppinut aivan valtavasti.
Junkkarinen-Kososen asiakastapaamiset liittyvät erilaisiin investointeihin, yrityskauppoihin ja sukupolvenvaihdoksiin. Tarpeen mukaan hän ohjaa asiakkaitaan myös pankin muiden asiantuntijoiden luo. Tapaamisessa käydään yrityksen lukuja yhdessä läpi, vertaillaan erilaisia rahoitusvaihtoehtoja tai mietitään, miten yrittäjä voi turvata toimintaansa. Ensimmäisen tapaamisen hän haluaa mieluummin sopia kasvotusten, jolloin luottamus syntyy helpommin.
Pitää olla rohkeutta puhua asiasta kuin asiasta.
- Mieluummin tapaan kasvotusten, silloin tullaan tutuiksi ja jatkossa on helpompi keskustella myös sähköisissä kanavissa. Tilanteet vaihtelevat heikosta kassatilanteesta kansainvälistymiseen. Jos kassa sakkaa, avataan ennusteiden kautta, mitkä asiat vaikuttavat tunnuslukuihin ja pohditaan miten yrittäjä voisi niihin itse vaikuttaa. Vahvan kassan asiakkaita herätellään miettimään kassavaroille parempaa tuottoa. Tai sitten keskustellaan yrityksen strategiasta ja tulevaisuuden suunnitelmista: miten yrityksen arvoa voisi entisestään kasvattaa.

Yrityksen tarkoitus on tuottaa arvoa omistajille
Strategia ja tulevaisuus ovat asioita, joihin Junkkarinen-Kosonen toivoisi yrittäjien enemmän kiinnittävän huomiota. Hän painottaa, että yrityksen tärkein tehtävä on kasvattaa arvoa omistajilleen ja jos yritys on hyvin hoidettu, se kiinnostaa myöhemmin mahdollisia ostajia tai jatkajia.
- Omaa sydäntäni lähellä on nähdä ja kuulla yrityksen tulevaisuuden suunnitelmista ja tavoitteista. Harmillisesti etenkin pienemmissä yrityksissä ei ennusteiden äärelle kovinkaan usein ehditä pysähtyä kiireisen arjen keskellä, mutta yksikin aanelonen riittää. Tärkeintä on, että on käytetty hetki asian pohtimiseen ja se on kirjattu johonkin. Ennusteiden, strategian ja vastuullisuusteemojen pohdinnassa voi hyödyntää esimerkiksi tekoälyä apuna.
Tämän hetken epävarma markkinatilanne näkyy yritysten toiminnan varovaisuutena ja heijastuu myös asiakaskeskusteluihin. Piristymistä on jo nähtävillä ja pohjoissavolaisilla yrityksillä on positiivista uskoa ja näkemyksiä tulevaisuuteen. Junkkarinen-Kosonen mukaan yritykset, joissa on vahva kassa, kestävät paremmin vaikeitakin aikoja. Siksi onkin tärkeää ennakoida tulevaa jo hyvissä ajoin.
- Tällä hetkellä on vielä varovaisuutta isompiin, pitemmän tähtäimen investointeihin. Alihankintayrityksillä saatavat kotiutuvat hitaammin ja projektit käynnistyvät hitaammin. Myös liian nopea kasvu heikentää kassaa ja tunnuslukuja. Näissä tilanteissa avataan yrittäjälle asiaa heidän omien lukujensa kautta ja pyritään toimimaan mahdollisimman nopeasti, jotta tilanne saadaan oikaistua. Tärkeää onkin, että asiakas ottaa ongelmatilanteissa ennakoivasti yhteyttä ja kertoo tilanteesta mahdollisimman avoimesti, koska takautuvia muutoksia ei pystytä tekemään.
Tukena sekä myötä- että vastamäessä
Pitkän työuransa varrella Junkkarinen-Kosonen on kohdannut lukuisia asiakkaita, joilla on esimerkiksi kannattavuuden kanssa haasteita, eikä pankki ei ole lähtenyt rahoittamaan investointeja. Aina keskustelut eivät ole päätyneet siinä hetkessä asiakkaan toivomaan ratkaisuun, mutta silti hänen saamansa palaute on saattanut yllättää positiivisuudellaan.
- Olen työurani alkuaikoina työskennellyt perintäosastolla. Ehkä siksi minulle on kehittynyt tavallista herkempi silmä riskeille. Olen saanut palautteen ”Kiitos kun et rahoittanut. Heidän ideansa ei olisikaan toiminut ja nyt olisi huono tilanne päällä”. Mielestäni pankin ja asiakkaan suhde on kuin pitkä ja hyvä avioliitto: vaikka homma välillä sakkaisi, niin en tuomitse vaan haluan herätellä yrittäjiä miettimään itse keinoja kurssin muutokseen. Korjausliikkeiden jälkeen tilanne saattaa muuttua ja rahoitus voidaan järjestää. Pitää olla rohkeutta puhua asiasta kuin asiasta.
Kaisan vinkit suunnittelun tueksi:
Yritystutkimus ry:n lomakkeita suunnittelun tueksi
OP:n vinkkejä yrityksen vastuullisuusraportointiin ja vastuullisuusviestintään
