”Kun hoksasin, miten helppoa mobiilin käyttö on, en luovu siitä ikinä”
Lisää aiheesta
OP-mobiilin käyttöönotto on helppoa ja se on turvallinen ja nopea kanava päivittäiseen pankkiasiointiin. Apua pulmatilanteissa saa pankin asiakaspalvelusta.
Kuopiolainen Irma Hämäläinen kuvailee olevansa digipalvelujen kohtuukäyttäjä. Työssään ja vapaa-ajallakin hän on päivittäin käyttänyt erilaisia sovelluksia, mutta jostain syystä Osuuspankin mobiilisovelluksen käyttöönotto vaati pitemmän suostuttelun ja harkinta-ajan.
-Tunnustan olevani muutosvastainen ihminen. Ajattelin, että läppärillä on helppo maksaa laskuja ja hoitaa pankkiasioita. Tyttäret saivat pitkään suostutella, että siirtyisin mobiilisovelluksen käyttöön. Nyt en luopuisi sen käytöstä mistään hinnasta, erittäin harvoin maksan laskuja enää läppärillä.
Loppusysäys mobiilisovelluksen käyttöönottoon oli lastenlasten syntymäpäivämuistamiset. Hämäläinen oli huomioinut heitä aina pienellä lahjarahalla, ja nyt todennut, että puhelinnumerolla lahjarahan siirto on ollut paljon kätevämpää kuin tilisiirtona.

-Tyttäreni näytti kädestä pitäen, että katso nyt, jos haluat siirtää rahaa OP-mobiilissa, niin voit tehdä sen puhelinnumerolla. Kun hoksasin, miten helppoa sen on, minusta tuli mobiilin vakiokäyttäjä. Jopa mieskin on oppinut sitä käyttämään, mutta hän oli helpompi tapaus kuin minä, Hämäläinen nauraa.
Kokonaisvaltaista asiointia Osuuspankissa
Ennen läppäri- ja mobiiliaikaa Hämäläinen käytti pankin maksupäätettä laskujen maksamiseen. Nykyinen tapa on kuitenkin hänestä paljon näppärämpi.
-Mobiilin käyttö oli helppo aloittaa ja nopea käyttää. Kun tulee lasku, siirrän sen maksuun saman tien ja se lähtee sitten tililtä eräpäivänä. Minulla on osittain myös E-laskutus käytössä. Muihin kuin pankin palveluihin tunnistautumiseen käytän mobiilivarmennetta, joka on myös kätevä ja turvallinen käyttää.
Hämäläinen on ollut OP Pohjois-Savon asiakas yli 30 vuotta. Hänellä on kaikki mahdolliset palvelut käytössään – myös omistaja-asiakkuus sekä Pohjola Vakuutuksen vakuutukset.
-Enimmäkseen käytän pankkikorttia, käteistä on varalta mukana sen verran, että selviän, jos tulee vaikka käyttökatkoksia. Pankkikorttini on yhdistelmäkortti, mutta luottoa käytän tosi harvoin. Joskus matkoilla majoituksiin, mutta muuten en halua luotolla ostaa.
-Vakuutuspuolikin toimii kuin unelma. Kun pakastimeni hajosi, rahat tuli heti eikä tarvinnut odotella. Sairauskuluvakuutus on toiminut myös sujuvasti. Pankin vaihtoon ei ole mitään tarvetta, vaikka välillä sitä puhelimessa tarjotellaan.
Turvallisuuteen voi itse vaikuttaa
Viime aikoina julkisuuteen on noussut erilaiset huijausyritykset, joilla kalastellaan asiakkaan pankkitietoja ja rahoja. Hämäläinenkin on näihin törmännyt, mutta hoksannut heti, että kaikki ei ole kunnossa.
Jonkin verran tulee huijausviestejä. Tosi tarkkana saa olla, mitä linkkejä aukaiset ja kuka on oikeasti lähettäjä.
Hämäläistä ei kuitenkaan huolestuta pankkiasioinnin turvallisuus, koska siihen pystyy myös itse vaikuttamaan. Hän kannustaakin rohkeasti kokeilemaan ja apuakin saa tarvittaessa.

-Olen laittanut käytön turvarajat niin pieneksi, etten välillä saa itsekään rahaa, mutta mobiilissa saa niitä kätevästi muutettua. Kannustan rohkeasti kokeilemaan, koska mobiilin käyttö helpottaa esimerkiksi laskun maksua. Kyllä pankista autetaan, jos tulee pulmia.
Irman vinkit turvalliseen verkkoasiointiin
- Pankin sivuille ei kannata koskaan mennä hakukoneiden kautta eikä viestien linkeistä, vaan aina pankin oman www-osoitteen kautta.
- Tarkista lähettäjä. Vaikka kyseessä olisi tuttu ihminen, varmista onko hän viestin oikeasti lähettänyt.
- Aseta tilillesi nostorajat. Niitä on helppo jälkikäteen muuttaa tarvittaessa.
Näin saat opastusta OP-mobiilin ja muiden OP:n digipalveluiden käyttöön:
- Voit soittaa OP:n asiakaspalveluun 0100 0500 (pvm/mpm, ma-pe 8-16).
- Voit soittaa numeroon 010 252 9627 (pvm/mpm, ma–pe klo 9–16), jossa puheluun vastaa aina asiantuntija, joka osaa auttaa senioriasiakkaiden erityistarpeissa. Palvelulla ei ole ikärajaa, vaan numeroon voivat soittaa kaikki, joilla on tarvetta erityistuelle. Lisäksi neuvomme numerossa senioreiden ja erityistä tukea tarvitsevien läheisiä.
- Voit myös varata ajan opastusta varten lähimpään konttoriimme. Opastukseen on hyvä ottaa mukaan oma laite sekä paperinen lasku, jonka avulla on helppo harjoitella laskujen maksua.