Järvipelastajan juhannus Operaatio Meritähdessä
Lisää aiheesta
Kesän veneilykausi on juuri käynnistynyt. Nyt on tärkein hetki varmistaa veneiden kunto ja tärkeimmät opit sekä muistuttaa auttavan tahon eli Kuopion Järvipelastajien toiminnasta. OP Pohjois-Savo tukee Kuopion Järvipelastajien toimintaa ja varmistaa pelastusvene OP Pohjois-Savolla auttajien pääsyn nopeasti tilanteeseen. Miten monta pelastustehtävää PV OP Pohjois-Savolla vuoden 2023 kautena oli?
Päivystävän päällikön virve-puhelin tärähtää kilkattamaan. Ääni on kaikille pöydässä oleville tuttu. Puheensorina keskeytyy, syke nousee ja olo valpastuu. Nopeasti selviää, että hälytys koskee tuuliajolle joutunutta venettä Sotkanselällä, Puutossalmen eteläpuolella. Meillä oli aavistus mahdollisesta hälytyksestä päivän aikana, sillä ohitsemme oli mennyt juuri raju ukonilma kovine sateineen ja puuskatuulineen. Nyt ei ole aikaa syödä lounasta loppuun, vaan on lähdettävä liikkeelle. Matkaa kohteeseen on 9 merimailia, eli noin 17 km ja tuuliajolla oleva vene on aina kiireellinen tehtävä. Kuoritakki ja liivit päälle, suojahanskat käteen ja aluksemme PV OP Pohjois-Savo käyntiin.
Operaatio Meritähti on Suomen Meripelastusseuran juhannuspäivystys, jolloin vesilläliikkujien turvana päivystää lähes 130 pelastusalusta ja 1000 meripelastajaa ympäri maata torstaista sunnuntai-iltaan. Meille Kuopion Järvipelastajien aktiiveille Meritähti on yksi kesän kohokohdista, jolloin päivystämme koko juhannuksen Iivarinsalon saaristotukikohdasta käsin. Toimimme välittömässä valmiudessa ympäri vuorokauden kahdella aluksellamme ja meitä vapaaehtoisia on mukana aina sen verran, että pääsemme lähtemään nopeasti avustustehtäville.
Köydet irtoavat laiturista ja suuntaamme keulan kohti Kumpusaaren pohjoiskärkeä ja siitä etelään suuntaavalle väylälle. PV OP Pohjois-Savo on kuin kotonaan näissä keleissä, sillä sen terävän v-kirjaimen muotoinen pohja halkoo aaltoja vaivattomasti kovassakin vauhdissa. Otamme yhteyden pelastettavaan alukseen, tiedustelemme tilanteen vakavuutta ja ilmoitamme arvioidun saapumisajan kohteeseen. Väylät ovat meille tuttuja, mutta tarkkana on oltava aina. Navigaattori antaa suuntakomentoja, ilmoittaa lähestyvistä käännöksistä ja huomioitavista merimerkeistä. Ruori keskittyy huolelliseen ajamiseen ja varmistaa navigaattorin antamat ohjeet, jotta kulku on turvallista. Tähystäminen on kaikkien tehtävä aina kun olemme liikkeellä.
Saavumme kohteeseen. Aallokko on edelleen kova, mutta saamme köydet kiinni avustettavaan alukseen ja hinaamme paketin saaren suojaiselle puolelle, jotta vältymme matalikkoon ajautumiselta. Avustettavan aluksen päällikkö ilmoittaa sammuneesta moottorista kesken ajon juuri kun ukkosrintama oli pyyhkäisemässä järven ylitse. Hetken tutkailtuamme tilannetta arvioimme, että moottori saadaan kuntoon paikan päällä eikä alusta tarvitse lähteä hinaamaan satamaan. Pienen pohdinnan ja kokeilun jälkeen veikkaus osoittautuukin oikeaksi. Seurueen huoli hälvenee, tilanne on taas hallinnassa ja saammekin vuolaat kiitokset nopeasta toiminnasta ja osaavasta avusta. Me puolestamme iloitsemme, että tehtävä päättyi onnellisesti ja muistutamme Meripelastusseuran Trossi-jäsenyydestä.
Ihmiset pelastamme aina, trossi tuo veneesikin turvaan.
Raportti kaudesta 2023
Edellä kuvattu tehtävä on malliesimerkki tilanteesta, jossa monen asian pitää osua kohdalleen, jotta isommilta vahingoilta vältytään. Alusten tulee olla kunnossa, varusteet pitää olla ajan tasalla ja miehistön valmiina lähtöön.
Kaudella 2023 Kuopion Järvipelastajille kertyi tehtäviä 81 kpl ja noin kolmannes hoidettiin PV OP Pohjois-Savolla. Avustimme yhteensä 113 henkilöä ja 63 alusta. OP Pohjois-Savon ja Kuopion Järvipelastajien yhteistyösopimuksen myötä pystymme huolehtimaan ”OP:n” toimintakunnosta niin avustustehtävillä kuin viikoittaisissa koulutuksissamme. Tuki on meille ensiarvoisen tärkeä ja varmistaa laadukkaan toimintamme jatkuvuuden myös tuleville vuosille.
Mikä on Trossi?
Veneilijän matka voi katketa esimerkiksi polttoaineen loppumiseen, navigointivirheeseen, konevikaan tai johonkin muuhun ongelmaan. Ihmiset pelastamme korvauksetta, mutta veneen siirrosta saatamme joutua perimään kulukorvauksen. Summa voi nousta satoihin euroihin. Hankkimalla Trossi-jäsenpalvelun varmistat veneellesi avun jäsenetuna. Samalla tuet vapaaehtoista meripelastustyötä. Trossimaksu on 98e/vuosi.
Lue lisää:
Suomen meripelastusseuran veneilytaito-koulutukset
Ennen vesille lähtöä vene ja omat taidot kuntoon