Aiemmin väärinkäytösten uhriksi joutui suhteellisesti enemmän ikäihmiset kuin nuorempi osa väestöstä, mutta nykyään kuka tahansa, iästä tai koulutustasosta riippumatta voi joutua väärinkäytösten kohteeksi.

Sitä mukaa, kun pankit tehostavat toimintatapojaan vastaamaan verkkohuijausten kasvuun, niin myös rikolliset muokkaavat omaa käyttäytymistään. Trendin siirtyessä yhä enemmän huijauksiin, joissa uhri manipuloidaan tekemään ja vahvistamaan petollinen maksu itse, tarvitaan entistä laajempaa tietoisuustyötä, sanoo OP Satapirkan riskienhallintajohtaja Kirsi Salo.

Tietoisuuden lisääminen avainasemassa huijausten torjunnassa

OP Satapirkan riskienhallintajohtaja Kirsi Salon mukaan tietoisuuden lisääminen on erityisen tärkeää huijausten torjunnassa, koska monet huijaukset perustuvat uhrin manipulointiin.

- Tällaisia huijauksia on vaikea torjua pelkästään teknisin keinoin, sillä ne hyödyntävät usein ihmisten luottamusta, auktoriteettiuskoa ja hyväuskoisuutta.

- Erityisen tärkeää on pankkitunnusten oikeaoppinen käyttö on, Salo toteaa.

Me OP Satapirkassa haluamme olla mukana lisäämässä asiakkaidemme tietoisuutta näistä asioista ja haluamme auttaa ja opastaa heitä asioimaan turvallisesti. Kierrämme mm. erilaisissa tilaisuuksissa puhumassa. Asiakkaamme voivat myös milloin vain varata ajan konttorille henkilökohtaiseen opastukseen.

Keväällä järjestimme myös tietoisuuden lisäämiseksi Verkkohuijausten vaarat -tilaisuuden, johon saimme oman väkemme lisäksi puhujiksi rikoskomisarion ja petostorjunnan asiantuntijan. Tämän avulla pääsimme jakamaan tärkeää verkkoturvallisuuden sanomaa lähes 200 digipalveluiden käyttäjälle.

Huijaukset kehittyvät ja muuttuvat nopeasti. Siksi on tärkeää, että vahvistamme jatkuvasti asiakkaiden kykyä tunnistaa huijaukset, ja valmennamme henkilöstöä Kirsi Salo jatkaa.

OP Satapirkan vinkit turvalliseen pankkiasiointiin: 


1.    Varo huijaussivustoja
Kirjaudu verkkopankkiin kirjoittamalla www.op.fi selaimen hakukenttään ja käyttämällä kirjanmerkkiä. Varo syöttämästä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et ole varma.

2.    Pidä tunnukset omana tietonasi
Älä jaa pankkitunnuksiasi muille. Muista, että pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.


3.    Ole tarkkana mitä sovelluksia lataat
Huijarit levittävät haittaohjelmia viestien yhteydessä toimitetuilla linkeillä ja ladattavilla tiedostoilla.

4.    Lue vahvistuspyynnöt huolella 
Vahvista vain ne vahvistuspyynnöt, jotka olet itse käynnistänyt. Jos jokin ei täsmää, älä vahvista pyyntöä.

5.    Kysy epäselvissä tilanteissa 
Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää tai verkkopankin kirjautumissivu on poikkeava, ole yhteydessä omaan pankkiisi.

Nyt asiakkailla on myös mahdollisuus testata kykyään tunnistaa erilaisia huijauksia. 

Tunnistatko huijauksen? -testi on kymmenen kysymyksen testi, jonka kuka tahansa voi tehdä op.fi:ssä. Kysymysten kautta pääsee tutustumaan erilaisiin huijaustyyppeihin monipuolisesti ja ajankohtaisesti ja testi sisältää esimerkkejä verkkohuijauksista ja ns. perinteisemmistä huijauksista.

Tee testi