Jos päivittäisistä pankkipalveluista ei tarvitse arjessa huolehtia, silloin ne toimivat yrittäjän näkökulmasta hyvin.

Näin määrittelee pieksämäkeläisen Pieksäwoodin yrittäjä ja toimitusjohtaja Sami Koskinen. Hän on johtanut korkealaatuisia, puusta valmistettuja sisustustuotteita tekevää Pieksäwoodia yhdeksän vuotta. Koko sen ajan ja jo sitä ennenkin pieksämäkeläinen perheyritys on ollut Suur-Savon Osuuspankin asiakas.

Tavallisessa arjessa Koskinen saattaa vilkaista lukuja OP-mobiilista, mutta muuten päivittäisiä pankkiasioita hoitaa yrityksen toinen työntekijä. Tämän vastuulla on osto- ja myyntireskontra. Kirjanpito ja palkanlaskenta on Pieksäwoodissa ulkoistettu.

"Peruspankkiasiat ovat yritykselle perusinfraa, välttämättömyyksiä. Kun mitään ei kuulu toimitusjohtajalle, kaikki on hyvin", Koskinen hymyilee.

Toimitusjohtaja itse tekee tiivistä yhteistyötä pankin kanssa silloin, kun on kyse yritystoiminnan muutoksista tai investoinneista. Koskinen aloitti yhteistyön OP Suur-Savon kanssa jo ennen yrittäjyytensä käynnistymistä, sillä pankki oli alusta asti mukana liiketoimintakaupan valmistelussa.

Hämeenlinnassa asuva, Helsingissä ekonomiksi opiskellut Koskinen oli yrittäjäksi siirtyessään kiitollinen siitä, että pankki tunsi hänen ostamansa yrityksen historian ja alan entuudestaan.

"Yrityskauppa vaikuttaa selkeältä sitten, kun se on ohi ja paperit valmiita, mutta tosiasiassa sitä valmistellaan ja eri vaihtoehtoja pyöritellään eri osapuolien kanssa pitkään. Liiketoimintakaupassa on paljon liikkuvia ja sovittavia osia. Minun tapauksessani mukana olivat tiiviisti sekä päärahoittaja OP Suur-Savo että toinen rahoittaja Finnvera."

Yhteistyö molempien rahoittajien kanssa on toiminut sen jälkeenkin. Se on ollut tärkeää, sillä Pieksäwood kasvaa. Koskinen aloitti yrittäjänä 30-vuotiaana vuonna 2015. Silloin yrityksen liikevaihto oli kaksi miljoonaa ja työntekijöitä Koskisen lisäksi kuusi. Nyt liikevaihto on jo yli viisi miljoonaa ja työntekijöitä kaksikymmentä.

Kasvu on vaatinut investointeja. Niiden onnistumisen kannalta Koskinen pitää erittäin tärkeänä pitkäkestoista ja henkilökohtaista pankkipalvelua. Pieksäwoodin asiakasvastaava on OP Suur-Savossa Hilkka Suutari. Koskinen kiittää Suutaria ja koko pankkia siitä, ettei toimitusjohtajan tarvitse puolen vuoden välein selittää yrityksen tilannetta, tarpeita ja historiaa uudelle pankin työntekijälle.

"Myös rahoituksen läpimenon kannalta on tärkeää, että sen esittelijä ymmärtää itse, miksi investointi on yritykselle tärkeä ja uskoo siihen. Me olemme saaneet Suur-Savon Osuuspankista vuosien aikana kaiken rahoituksen, mitä olemme hakeneet", Koskinen kertoo.

Rahoituksen saamista on toki auttanut sekin, että vastuullisuus on tärkeää paitsi pankille myös Pieksäwoodille. Vieraan pääoman määrä on haluttu pitää kohtuullisena. Yritystoiminnan päämäärä ei niinkään ole kasvu, vaan asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen ja kehittyminen markkinoiden toiveiden mukaan.

"Kasvu on oikean toiminnan seurausta, ei tavoite itsessään", Koskinen luonnehtii.

Jälkikäteen ajateltuna Koskinen ajattelee lähteneensä aikoinaan liiketoimintakauppoihin varsin huolettomana. Hän oli kyllästynyt kankeuteen ja byrokratiaan isossa metsäyhtiössä ja kaipasi yrittäjäksi. Nyt, kun erilaisia yrittäjyysvuosia on jo takana ja omaan perheeseen syntynyt kolme lasta, nuoren miehen uskallus vähän hirvittääkin. Kaikki on kuitenkin mennyt hyvin.

"Päivääkään en ole katunut enkä vaihtaisi päivääkään pois."

Yrittäjyydessä Koskinen nauttii eniten siitä kuuluisasta yrittäjän vapaudesta. Hän on löytänyt itsestään uusia puolia.

"Olen vasta viime vuosina havahtunut siihen, että olen aika luova ja saan luontaisesti paljon ideoita. Tykkään miettiä, miten asiat voisi tehdä paremmin. Yrittäjänä on vapaus kokeilla ideoita vaikka heti."

Vapauden kääntöpuoli on jokaisella yrittäjällä vastuu niin muista ihmisistä kuin yrityksen kokonaisuudesta. Pieksäwoodissa Koskisen harteilla on myös pitkän historian jatkaminen, sillä yrityksen eri nimellä toiminut edeltäjä aloitti puutuotteiden valmistuksen jo yli 70 vuotta sitten.

Koskisen mielestä vastuun kantamista helpottaa kokemus. Yhdeksän vuoden aikana on tehty oikeita asioita, koska yritys on kasvanut kannattavasti nämä vuodet. Toisaalta mikään ei ole valmistanut minkään alan yrittäjiä siihen rytinään, mitä 2020-luku on ollut globaalisti. Ensin tuli pandemia, sitten inflaation ja rakennusalan mullistanut Ukrainan sota.

Koskinen myöntää, että maailman mullistukset ovat hermostuttaneet.

"Jotkut ennustavat, että tämä on uusi normaali. Tasaista ei enää tule, vaan kehitys menee jatkossakin ylös alas", Koskinen pohtii.

Pieksäwoodin etu on, että sen liiketoimintaa suosivat globaalit megatrendit. Yritys valmistaa sisustustuotteista uusiutuvasta luonnonvarasta eli puusta. Se suosii materiaaleina erityisesti haapaa ja tervaleppää. Koskinen on tehnyt paljon töitä sen eteen, että puun saatavuuden kanssa ei enää olisi ongelmia. Näin yritys olisi valmiina, kun rakennusalan suhdanne kääntyy taas nousuun.

Hyvää Pieksäwoodille lupaa myös se, että se valmistaa puusta tehtyjä sisustustuotteita, kuten erilaisia paneeleita, kylpyhuoneeseen ja saunaan. Suomessa sauna on tuttu perinne ja peseytymispaikka, mutta maailmalla korostetaan saunomisen terveysvaikutuksia. Se tekee saunomiskulttuurista osan kasvavaa wellness- eli hyvinvointiliiketoimintaa.

Pieksäwood on jo nyt myynyt tuotteitaan projektiluontoisesti Keski-Eurooppaan ja Lähi-itään, mutta tulevaisuudessa viennin osuuden uskotaan kasvavan entisestään.

"Vienti ei tule korvaamaan kotimaanmyyntiä, vaan se tulee sen päälle", toivoo Koskinen.

Työ pieksämäkeläisen yrityksen eteen jatkuu. Yrityksen kannalta on ollut hyväkin, että toimitusjohtaja on tullut muualta Suomesta. Kotimaan asiakkaista suurin osa on nimittäin muualta kuin Pieksämäkeä lähellä olevista kaupunkialueilta. Hämeenlinnassa asuvana Koskisen on helppo järjestää asiakastapaamisia muualle Suomeen.

Etätyön yleistymisestä huolimatta Koskinen työskentelee kuitenkin jatkossakin myös Pieksämäellä.

"Minulla on ollut täällä alusta asti vuokra-asunto."

Siirry OP Suur-Savon verkkosivuille täältä.